Avia A15

Název modelu: Avia A15 – valník
Autoři: Václav Šorel, František Kobík (ŠOK)No_PCs2
Vydavatel: ABC č. 21 / roč. 18 (vyšlo 5. 7. 1974)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno)
Rozsah: 1,8 str. A4
Počet dílů: 12 číslovaných, 26 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: květen 2014 (-StF-)
Informace o předloze: Ano

Některé vyžužlávanky v mém archivu se tetelí blahem už po mnoho let, že na ně nikdy nedojde řada a dožijí se klidné smrti ve sběrně, v peci či ve skříni u nějakého jiného maniaka. Až do nedávné doby si takhle medila i tahle ŠOKantní ávie. V červenci by oslavila 40 let tetelení a medění. Ale osud tomu chtěl jinak! Obratným hmatem hmátl jsem a dokázal jí, že i ty nejdelší prázdniny jednou končí. Čili budu stavět z originálního chlupatého papíru printed by ABC 40 let tamú nazád:

Avia_A15-ABC

Modely zn. ŠOK mají v sobě jedno kouzlo, kterým se může pochlubit sotvakdo: jde vlastně o 3D-ilustrace vynikajícího ilustrátora Františka Kobíka. Pan Kobík prostě komiksově nakreslí avii – a vy si ji slepíte. Postavit si model autorů ŠOK jeAvia_A15-kresba-ABC2 podobné, jako pořídit si v hračkárně Krtečka Zdeňka Milera nebo postavičky ze Čtyřlístku – původní kresba se stává prostorovým předmětem. A právě takové ilustrace, které se dají zhmotnit v model, v hračku, velmi efektně doprovázejí starší vystřihovánky z dílny ŠOK. Ty kresby samy o sobě lákají ke slepení a věrně odráží to, co po slepení opravdu získáte (obr. vpravo).

Avia, licenční francouzský vůz Saviem (více o předloze zde), bývala oblíbeným vozem nejen na cestách, ale i předmětem vystřihovánek v ABC – autoři Šorel-Kobík se do ní pustili 3×, další autoři 5×.

Zajímavostí je, že tento model stál modelem spolu s jobdogem R. Vyškovského panu Martinu Pilnému, redaktoru ABC, při tvorbě článku o správném focení v ABC č. 15/29 (duben 1985). Mimochodem, i když doba kinofilmů minula, článek obsahuje i po těch letech trvale dobré instrukce, jak modely solidně zvěčnit (jaké použít pozadí, nasvícení atp.). Samotný valník s jobdogem figuruje na obálce onoho ábíčka (v situaci, jak bylo foceno) a v článku je pak výsledné foto:

ABC15-29a ABC15-29b

… no, Avia by si zasloužila trochu té retuše černých hran – ty teda svítí 😉 . Pokud jde o věrohodnost snímku, soudím, že valník s plytkou dřevěnou korbou se nehodí na nakládání takové drsné stavební suti, jak vidíme výše – na takové džoby byly určeny spíše nezničitelné tatrovky.


ABC9-20Když jsme u těch obálek ABC, tato Avia se tlemila ještě na jedné: ABC č. 9/20 z ledna 1976 přineslo na titulce vskutku inspirativní obrázek – dva bouchači si vystřihují, až se jim od nůžek práší a Herkules bublá, a za nimi je skříňka s množstvím letitých modelů z ABC (obr. vlevo). Avia A15 vykukuje na prostřední polici. Tato obálka, vzpomínám si, mne jako ušatého ogara uhranula – porovnával jsem obrázek s modely, které jsem měl slepené či neslepené, a se smutkem v duši zjišťoval, že některé vůbec nemám nebo jsem je už dříve zlikvidoval s původní ideou SLEPIT! a druhý výtisk mi chyběl => trvalá inspirace vytvořit si stejnou výstavku, jako mají ti dva (… pracuji na tom 😎 ).

Avia A15 – stavba modelu

Takže, jdeme na to. Návod a postup začíná složením chasis, což je taková větší tatranka. Pochopitelně hrozí zkroucení, čemuž jsem zabránil vybetelněním kartonem – vlepen Herkulesem jen v bodech, žádné nátěry, vrstvy, vlhka, oboustranky a jiné chemické války. Bacha je třeba dávat na retuš – starý chlupatý papír saje a rozpíjí – čili méně vody v barvách:

Avia_A15-01 Avia_A15-02 Avia_A15-03

Pokračuje se velkou, jednodílnou kabinou (v návodu je použit hezký český terminus budka). Velká škatule hrozí okamžitým prolomením boků, když pazury v dobré víře popadnou model za kabinu => opět všechny velké plochy festovně podkartonovány:

Avia_A15-04 Avia_A15-05 Avia_A15-06

Následuje korba valníku. Jak vidno, autoři ŠOK si z neznámé příčiny libovali v „pozitivních“ chlopních – tedy v těch, které jsou vybarveny a jsou lepeny na viditelný povrch, což se obtížně retušuje – a přitom by stačilo je ohnout opačně, nechat bílé a schovat pod lepený díl. Takto je vidět spousta barevných chlopní v korbě – na vnitřních hranách bočnic a několik chlopní krytů kol – všechny mohly být schovány. Budiž, berme to jako styl autorů, ovšem už v době svého vzniku šlo o slepou uličku, zbytečnou komplikaci pro stavitele a esteticky spornou záležitost.

Avia_A15-07 Avia_A15-08

Přidány další drobnosti – krabice (nádrže), přední nárazník, zadní blatníky, zadní zástěrky a zpětná zrcátka:

Avia_A15-09 Avia_A15-10

U zrcátek jsem si dovolil prakticky jediný tuning na tomto letitém modýlku – vyříznut černý „vzduch“ mezi rameny zrcátka a na zrcadlící plochu jsem bacil kousek staniolu. Zadní červené svítilny na zástěrkách zakápnuty Herkulesem, čímž získají trošku „skleněného“ lesku – stejně tak přetřeny lepidlem i přední reflektory:

Avia_A15-11

Blížíme se k metě cílové, zbývají kola. Původně jsem chtěl kolca přimajznout napevno k šasi, bez os a bez možnosti otáčení tak, jak je autory namalováno (viz šasi a vnitřní strany kol). Nedávno jsem se ale pochlubil dalšímu archeošílenci RoBertinovi, že mastím tuhle ávii, a on hned vypálil otázku, zda budu dělat konzoly u kol. Znalec! RoBertino toto vozítko rovněž kdysi bastlil a vybavil si, co k němu vše patří. Řekl jsem, že néé … ale nakonec, když už se teda tak optal, jsem ty „konzoly“ a otáčivá kola vyrobil. Kdyby se nebyl býval ptal, nebyl bych býval konzoly dělal, ale bych býval kola jen připlácnul k chasis (tuto větu má RoBertino za trest a za úkol přeložit do ruštiny a angličtiny).Avia_A15-13

S návodem na otáčivá, nepřilepená kola se autoři ŠOK nepárali – prostě máme vyrobit „podle náčrtku čtyři konzoly“ (obr. vpravo). Konzoly jsou ovšem nakresleny s chybnou proporcí, jelikož nemohou být delší než poloměr kola – vůz by byl na kolech vysoký jak žirafa. Modelář dále musí začernit velké bílé „půlkruhy“ na bocích šasi, kam se měla kola původně nalepit. A dále má problém s vnitřními stranami kol, které rovněž nejsou vykresleny celé, ale mají na sobě onen bílý „půlkruh“ pro nalepení na šasi. Verze s kompletně prokreslenou vnitřní stranou kol ve vystřihovánce chybí. Čili, je to takový polotovar. Vnitřní strany kol jsem si proto dokreslil a nakopíroval:

Avia_A15-12

A to jest vše, Avia A15 může drandit po prostřední polici. Porovnání příjemné, „komiksové“ kresby Františka Kobíka u návodu s výsledným vozem 😎 :

Avia A15

Děvuchy z Lego Sparkiss Morning Clubu mi tentokrát nepomáhaly, nebylo to nutné, nepotřeboval jsem nic přerazit rýčem, ale zaparkovaný vůz záhy objevily …

Avia15-LSMC1

Avia15-LSMC2

Snímky hotového modelu Avia A15 naleznete v Galerii.

-StF-

Avia A15

3 thoughts on “Avia A15

  1. avatarRoBertino

    If he had not been asked (mean me), I would not have used the console did, but I would have wheels only smacked by on the chasis.

    Если бы он не был задан, я бы не использовал консоль сделал, но я бы колеса только пощечинал на хасис.

    1. avatarKani

      …mno pěkné,pěkné,ale abych nepěl jen samou chválu!: kde to má výfuk? Kliky u dveří? A doufám,že fachčí aspoň ty stírače! Eště bych tam natáhl plachtu s velkým obrázkem vrány se sýrem v klofáku,nebo aspoň s velkým nápisem LAKTOS. Ináč fajn a jsem rád,že s Tvým novým kouskem se opět rozrostla řada modelů v PA a že jsou spokojené i Tvé děvčice 🙂
      PS: nevím,jak to okomentoval RoBertino,bo engliš neumím a to obrázkové písmo – zvané azbuka – jsem už zapoměl.Doufám,že jeho názory jsou jen a jen kladné 🙂

      1. avatar-StF- Autor příspěvku

        Díky 😉 , tuning na tomto letitém kousku neprováděn (až na zrcátka), čili žádné výfuky, kliky, stěrače či plachty. Tylko originál. RoBertino se jen snažil splnit úkol, který jsem mu dal při povídání o konzolách kol 🙂 .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..