Dixi 1927

 Název: Dixi 1927
 Autor: Ladislav Müller
 Autorský kód: ml-31
 Vydavatel: ABC č. 5 / roč. 23, vyšlo 6. 11. 1978
 Měřítko: cca 1:36 (neuvedeno)
 Rozsah: 1 strana A4
 Počet dílů: 33 číslovaných / 62 fyzických papírových
 Stavba modelu:
 Fotogalerie: Ano

Dixi 1927

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Dixi 1927

Dixi 1927Při prvním pohledu na model veteránu Dixi z ABC leckoho napadne: To autíčko je nějaké malé, proč jsi ho zmenšil? Kdepak zmenšování – Dixi je skutečně tak malé, že bychom ho s jistou nadsázkou mohli nazývat Smartem z doby velké hospodářské krize. Pojďme se tedy podívat, jaký osud měla předloha vozu, který pro ábíčko připravil autor Ladislav Müller (byla to jeho předposlední publikovaná vystřihovánka autoveteránu).

Krok do zákulisí

Prapůvodem podniku Automobilwerk Eisenach (AWE) byla firma Fahrzeugfabrik Eisenach, vyrábějící zajímavý sortiment: jízdní kola a zbraně. Nejspíš šlo o výbavu pro poštovní doručovatele před nenechavými lapky a psí ochránce samot, kam vozili zásilky. Ale žerty stranou – tato firma měla v křestním listu datum 3. 12. 1896 a jejím „otcem“ byl Heinrich Ehrhardt. Továrna po dvou letech vyprodukovala první automobil, ovšem nikoli vlastní produkt – šlo o licenci francouzského Decauville, která dostala vlastenecké jméno Wartburg (pro méně zběhlé v zeměpisu se jedná o durynský hrad pocházející z roku 1067). Začínající konstruktér Arthur Rebling stále vůz vylepšoval, což nakonec vedlo k rozhodnutí, že původní název bude jiný. A proč namísto Wartburg Electic bylo vybráno Dixi? Kromě původního významu (řekl jsem) mělo jít o symbol technického pokroku. Stačí si vyhledat dobové reklamy té doby a najdeme jednoznačné: „Vozy Dixi mají vždy poslední slovo!

Roku 1904 pod vedením inženýra Willi Secka začala továrna produkovat výhradně automobily pod značkou Dixi. Už po třech letech se model U35 s výkonem 65 koňských sil stal ikonou automobilky značky a Dixi si nadále získávala stálý okruh zákazníků. Přišla však 1. světová válka a AWE vedle zbraní přešla na výrobu nákladních automobilů. Rok po skončení čtyřletého konfliktu se opět rozjela výroba osobních vozů, ale komplikace s odbytem a nedostatek materiálu málem dohnaly automobilku ke krachu. Nuceným krokem proto bylo spojení s mamutím strojírenským impériem Göthard Waggonfabrik AG.

Dixi 1927

Kapesní autíčko

Ve dvacátých letech automobilka zásobila německý trh typy Dixi 6/24 a 9/40, jenže hospodářská situace nebyla velkým vozům nakloněna. Proto padlo ve vedení rozhodnutí zařadit do výrobního programu malý vůz, který by byl dostupnější širšímu okruhu uživatelů. Dixi ale s podobným řešením nemělo zkušenosti, proto vedení v čele s Jakobem Schapirem vstoupilo ohledně licenční výroby do jednání s firmou Austin Motor Company a došlo záhy k dohodě. Volba padla na Austin 7, osvědčený typ produkovaný od roku 1922, nenáročný na provoz i údržbu, který nebyl Němcům neznámý, vždyť ho dovážela společnost Koch und Weichsel. Britové dodali do Eisenachu sto Austinů ve formě stavebnice, aby si u AWE mohli „osahat“ díly pro následnou výrobu. Ty už byly v září 1927 v prodeji a dnes patří k největším raritám na poli veteránů. A jestliže u Citroënu 2CV bylo zajímavé zadání (viz v článku zde), týká se i Austinu: jeho plocha nesměla být větší než motocykl s přívěsným vozíkem, povinností byla čtyři místa k sezení a čtyři kola (reakce na tehdy populární tříkolky).

 

Jedinou podmínkou ze strany Britů byla minimální produkce ve výši 2000 kusů a licenční poplatek z každého vyrobeného vozu této série. Novinka už kompletně produkovaná v Německu šla na trh v prosinci 1927 jako Dixi DA-1 3/15. Na místě je podrobnější vysvětlení: DA-1 byl odkaz na první německou verzi Erste Deutsche Ausführung, číslo před lomítkem znamenalo daňovou třídu a za lomítkem následoval výkon v koňských silách. Vůz se oproti Austinově „sedmičce“ na první pohled lišil jen změnou řízení – to si Němci předělali na pravostranné. Rovněž přístroje musely být v metrických jednotkách, aby se motoristé nemuseli zabývat složitými výpočty, jak rychle vlastně jedou. Byly rovněž nahrazeny šroubové spoje, protože původní britské měly jiné parametry. Model se v Německu prodával hned ve třech provedeních: coupé, roadster a tourer. A to vše za 2750 říšských marek (budoucí majitelé však ve velkém využili úhradu formou splátek: 24 × 107 RM).

Dixi 1927

Kartička Atlasu ABC z čísla 24/23, napsal ing. Jindřich Dršata, kresba Jaroslav Velc

Přechod pod BMW

Dixi 1927Jenže ani ohlas na trhu a zájem o Dixi DA-1 automobilce z červených čísel nepomohl, i když prodej šesti tisíc vozů za necelý rok byl považován za zázrak. Divizi Dixi-Werke mohla zachránit jen rozšířená výroba, jenže na tu neměl Schapiro potřebných šest milionů. Vzhledem ke své známosti s generálním ředitelem Bayerische Motor Werke (BMW) Franz-Josefem Pappem došlo k nabídce, která se dala těžko odmítnout. Gigant BMW vyrábějící letecké motory a motocykly se hodlal rovněž podílet na výrobě osobních automobilů, proto došlo v září 1928 k dohodě o odprodeji Dixi-Werke za 15 milionů říšských marek, o měsíc později BMW továrnu fyzicky převzalo, přičemž součástí změny vlastníka byla i výroba Dixi DA-1. Ještě necelý rok vyjížděl vůz z vrat BMW jako Dixi BMW, pak ale došlo ke změně názvu na BMW 3/15PS. Samozřejmě místo znaku Dixi byl na předním chladiči známý, na čtvrtiny rozdělený kotouč v modrobílých barvách a o něco víc se dbalo i na pohodlí pasažérů: vůz byl vybaven tlumiči Bosch, což byl oproti Austinu významný pokrok, na „sedmičce“ žádné tlumiče nebyly. Pro další variantu označenou DA-2 byla přepracována brzdová soustava, takže řidič pedálem brzdil všechna kola. U původního typu se pedálem ovládala jen zadní kola, pro přední byla určena páka. Byla také odstraněna vnější stupátka, karosérie se mírně rozšířila a poté došlo i na uzavřenou čtyřmístnou celokovovou kabinu, dílo karosárny Ambi-Budd (Berlín).

  

Typu DA-1 bylo v letech 1927 – 1929 vyrobeno 9307 kusů, série DA 3/15 měla celkem čtyři verze, které se ale od původní „jedničky“ lišily už více. Koho by zajímal přesný počet kusů typu 3/15 (DA-1 až 4), tak ten činil 18 976 vozů (jak vidno, DA-1 se na celkové produkci podílela téměř přesnou polovinou) a byl definitivně ukončen v březnu 1932 poté, co BMW ukončilo licenční smlouvu a zaměřilo se na nový typ AM-1 3/20.

Technické údaje vozu Dixi 1927:

  • Motor: řadový čtyřválec s dvakrát uloženou klikovou hřídelí
    • Objem: 748 cm³
    • Výkon: 15 k (11 kW)
  • Převodovka: třístupňová manuální (od DA-2 stálý převod)
  • Délka / šířka / výška: 2800 / 1170 / 1625 mm
  • Rozvor: 1905 mm
  • Hmotnost: 440 kg, užitečná: 700 kg
  • Maximální rychlost: 75 km/h
  • Průměrná spotřeba: 5,5 l na 100 km (obsah nádrže 20 l)
  • Akcelerace: z 0 na 40 km/h za 10 vteřin

RoBertino Pavelka

Dixi 1927

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..