Ferrari 312 T2

 Název: Ferrari 312 T2 
 Autor: Richard Vyškovský
 Autorský kód: VY-1.01
 Vydavatel: ABC č. 2 / roč. 21, vyšlo 22. 9. 1976; reedice č. 7/25 (1. 12. 1980) a č. 16/47 (5. 8. 2002)
 Měřítko: 1:24
 Rozsah: 2 strany A4
 Počet dílů: 59 (číslovaných)
 Fotogalerie: Ano

Ferrari 312 T2

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Ferrari 312 T2

Jedním z úspěšných typů značky Ferrari v historii F1 byl druhý model ve vývojové řadě 312 T (ono T znamenalo, že je ve voze napříč umístěná převodovka, Transversale). Stáj Ferrari ho nasadila do čtvrtého závodu sezóny 1976 (GP Španělska), protože od té chvíle začaly platit nové technické předpisy. Ačkoli „té dvojka“ byla vzhledově hodně podobná předchozímu typu 312 T, dle vyjádření jednoho z pilotů Claye Regazzoniho měla „společný jen volant a náboje kol“.

Ferrari-1

Obr. 1 (ilustrační foto, zapůjčeno z internetu)

Od svého nasazení vyhrál typ T2 tři závody (GP Belgie, Monaka a Anglie), čtyři druhá a dvě třetí místa. Po sezóně 1976 prošel typ menšími úpravami a v mírně pozměněné podobě absolvoval i sezónu 1977 a první dva závody 1978. Na první pohled se lišil především změnou nasávacích šachet vedoucích vzduch k chladičům umístěných na bocích kokpitu a nosníkem zadního spoileru.

Vozy ve zmíněném roce 1976 pilotovali Niki Lauda (Rakousko), Clay Regazzoni (Švýcarsko) a v jednom případě i Carlos Reutemann (Argentina) – ten byl po Laudově nehodě na Nürburgringu povolán jako náhradní pilot a když se Niki nečekaně rychle vrátil do kokpitu, zůstal mimo hru.

76DE-A066

Obr. 2 (ilustrační foto, zapůjčeno z internetu)

Skutečnosti nasvědčují, že Richard Vyškovský tvořil model podle předváděcích fotografií na začátku sezóny (obr. 1). Dokazují to zejména speciální šachty u předních kol, kterým se říkalo „blatníčky“, ovšem tento element se objevil pouze při oficiálním předvádění a testech – závodní verze už vypadala jinak (obr. 2 a 5). Totéž platí pro zadní část vozu, která je u modelu osazena experimentální nápravou De Dion, ta ovšem rovněž byla na voze použita pouze ve stadiu zkoušek:

Ferrari 312 T2

Ferrari-DeDion

A ještě douška, tento model byl prvním v ABC (č. 2/21), který byl podepsán pouze Richardem Vyškovským, již bez účasti Pavla Blechy – známá autorská dvojice se rozpadala.

Ferrari-3

Obr. 5 (ilustrační foto, zapůjčeno z internetu)

Ferrari 312 T2 – technická data:

  • Délka: 4316 mm
  • Šířka: 1930 mm
  • Výška: 1020 mm
  • Hmotnost: 575/580 kg
  • Motor: Ferrari Tipo 015, objem 2991,8 cm3, plochý dvanáctiválec V 180°, 4 ventily na válec, výkon 368 kW (500 koní) při 12 200 otáčkách
  • Převodovka: napříč uložená mechanická Ferrari, 5 stupňů vpřed + zpátečka
  • Pneumatiky: Goodyear
  • Konstrukce: Mauro Forghieri

RoBertino Pavelka, -StF-

Kam dál:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..