Fokker D VII

 Název: Fokker D VII
 Autor: Pavel Blecha a Richard Vyškovský
 Autorský kód: BV-2.02
 Vydavatel: ABC č. 23+24 / roč. 14, vyšlo 7.-24. 8. 1970
 Měřítko: Neuvedeno, cca 1:48
 Rozsah: 2,1 strany A4 (tři střihy jsou u návodu)
 Počet dílů: 50 číslovaných, 61 fyzických
 Fotogalerie: Ano

Fokker1

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Fokker D VII

Fokker D VII je považován dodnes za jeden z nejúspěšnějších, ne-li vůbec nejlepší letoun 1. světové války. Prakticky okamžitě po nasazení znamenal pro německé letce výraznou převahu ve vzdušném prostoru. Prototyp V.11 konstruktéra Reinholda Platze ocenil po několika drobných úpravách i legendární „Rudý baron“ Manfred von Richthofen, který však byl sestřelen a zahynul dříve, než mohl vyzkoušet finální verzi D.VII. Kvůli sníženým možnostem továrny Fokker se letoun vyráběl i v konkurenční firmě Albatros, která za něj musela platit licenční poplatek. Původní stroje byly osazovány motory Mercedes, pozdější typ označený jako D.VIIF byl poháněn agregátem BMW III.

Fokker2

Srovnání Fokkeru v německé (nahoře) a holandské kamufláži

„Sedmičky“ se na frontu dostaly na počátku května 1918 a ihned bylo jasné, že mají výborné letové vlastnosti, takže převyšovaly i britské Camely. Vzhledem k tomu, že význam letectví ještě nebyl v 1. světové válce tak velký (a též k poměrně pozdnímu nasazení), nemohly byť vynikající schopnosti Fokkeru D VII zásadně zvrátit její výsledek. Údaje o počtu vyrobených strojů kolísají od 1700 do dvou tisíc. Uvádí se, že do válečné vřavy jich zasáhlo na 775.

Kvalit letounu si byly vědomy i vítězné mocnosti, které po válce letoun striktně vyžadovaly jako válečnou kořist v „dobrém stavu“. Fokkery se tak objevily v barvách nejen samostatného československého vojenského letectva, ale rovněž ve Švýcarsku, Belgii, Polsku (využívaly se podobně jako Austin-Putilov v rusko-polské válce) či Holandsku. Dokonce v USA létalo 142 strojů, které tam byly dovezeny na zkonfiskovaných německých parnících. Fokker D.VII je dnes možné vidět v muzeích v Německu, Francii, Holandsku, Velké Británii, Kanadě a USA.

Fokker3

Fokker D.VII, na kterém létal Hermann Göring

Není už zřejmé, proč pánové Blecha a Vyškovský zvolili pro svou vystřihovánku zrovna holandskou kamufláž, zvláště když model Fokkeru D.VII zařadilo do svého výrobního programu i Družstvo Směr v první verzi v československém zbarvení. Příslušný model byl druhým a zároveň posledním modelem letounu této autorské dvojice v časopise ABC. A ještě poznámka k autorskému kódu: na zadních výškovkách, tedy dosti viditelně a ne příliš vhodně, je vyvedeno červeně BV-2.02. Ona první dvojka znamená, že jde o letadlo. Druhá dvojka pak značí, že šlo po Avii Ba 33 o v pořadí druhý letoun obou tvůrců. Monografii letounu najdete v ABC č. 22/26.

Fokker4

První verze Fokkeru v holandském poválečném letectvu

Fokker D VII – technická data:

  • Délka: 6950 mm
  • Výška: 2750 mm
  • Rozpětí horního / dolního křídla: 8920 / 7010 mm
  • Hmotnost / vzletová hmotnost: 700 / 878 kg
  • Motor: řadový vodou chlazený šestiválec Mercedes DIIIaü, výkon 132 kW (180 k) při 1400 ot/min., objem 14 778 cm3
  • Maximální výška: 6000 m
  • Výzbroj: dva synchronizované kulomety IMG 08/15 (Spandau), ráže 7,92 mm

RoBertino Pavelka, -StF-

Kam dál:

2 komentáře u „Fokker D VII

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..