Mercedes-Benz SSKL

 Název: Mercedes-Benz SSKL (1931)
 Autor: Ladislav Müller
 Autorský kód: ML 34
 Vydavatel: ABC č. 19 / roč. 24, vyšlo 2. 6. 1980
 Měřítko: Neuvedeno
 Rozsah: 1,4 strany A4
 Počet dílů: 29 číslovaných / 67 fyzických
 Stavba modelu:
 Fotogalerie: Ano

Mercedes-Benz SSKL

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Mercedes-Benz SSKL

Když dnes někdo vysloví termín Mille Miglia (Tisíc mil), nejspíš se nedočká významnější odezvy. Přitom v letech 1927 až 1957, kdy se v Itálii konalo 24 ročníků, patřil k nejznámějším evropským vytrvalostním závodům automobilů. Vítězili tu dávní hrdinové motorsportu jako Giuseppe Campari, Tazio Nuvolari, Achille Varzi, Clemente Biondetti či Fritz Huschke von Hanstein, pozdější vlivná osoba německého autoklubu. V roce 1957 se přímo na trati zabil španělský šlechtic Alfonso de Portago se svým spolujezdcem, vůz usmrtil i jedenáct diváků. Závod byl jako nebezpečný zrušen a na jeho slávu dnes upomíná přehlídka vozů, jejichž přítomnost je symbolicky ohrazena rokem 1957 – akce nese jméno Mille Miglia Storica.

Historický turboMercedes

Při pátrání po předloze modelu Ladislava Müllera se musíme vydat do roku 1919, kdy oddělení společnosti DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft) zahájilo produkci vozů vybavených kompresorem. DMG využívali svou zkušenost s motory v letadlech a ponorkách. Zamýšlený pohon měl být využíván především v závodech; první kompresorový Mercedes vyjel na trať známého podniku Targa Florio v roce 1922. Postupem času sbírali muži za volanty vozů s třícípou hvězdou řadu úspěchů a zástupci značky toužili dobýt i další závody zvučných jmen.

Mercedes-Benz SSKL

Produkce Mercedes-Benz se postupně rozrůstala, závodní stáj dostávala typy K, S a SS, z nichž byly později vyvinuty varianty SSK a SSKL. V tomto případě šlo ale o určitou výjimku, protože pokud byly typy K – SS ryze závodní variantou, SSK už byl avizován jako sportovní vůz s možným provozem po běžných komunikacích. Jejich přezdívka „bílí sloni“ neměla nic společného s neohrabaností či mohutností, vše mělo na svědomí původní zbarvení.

Vzhůru do Itálie

Mercedes-Benz SSKL byl připraven pro rok 1928, šlo o přímého nástupce varianty SSK, jenž se stal vlajkovým závodním vozem automobilky. Po světě sbíral vavříny a značně zvýšil prestiž německých vozů. Na tomto typu zaútočil Rudolf Caracciola (1901-1959) po tříleté nadvládě značky Alfa Romeo na první místo v Mille Miglia. Závod pořádaný ve dnech 11. a 12. dubna 1931 absolvoval za 16 hodin, 10 minut a 10 vteřin; před druhým Giuseppe Camparim na Alfě Romeo 6c1750 měl jedenáctiminutový náskok. Kromě nejkratšího trvání stanovil Němec i rekordní průměrnou rychlost: 101,147 km/h. Až do roku 1940, kdy v Mille Miglia triumfoval vůz BMW, to bylo jediné německé vítězství.

Mercedes-Benz SSKL

Pikantní na celé věci je, že Caracciola jel závod jako soukromník, protože s ohledem na hospodářskou krizi nemohl Mercedes-Benz vyslat do Itálie oficiální tým. Nesmírně populárni Rudi vzpomínal, že teoreticky neměl mít proti plně vybaveným italským stájím šanci, navíc jejich převaha byla nesmírná, přesto ale vydržel celých 16 hodin za volantem, zvládl nástrahy noční jízdy i skutečnosti, že neměl žádné vedení, takže ještě v poslední etapě netušil, na jakém místě se pohybuje. Aniž by si toho všiml, předjel největšího soupeře Campariho a nevěděl, že další favorit Nuvolari už byl mimo hru.

Krátké SSK a česká stopa

Vůz, se kterým Caracciola vyhrál Mille Miglia, byl rovněž zván „model SSK 1931“, především kvůli kratšímu rozvoru, čímž získal na pohyblivosti a byl lépe ovladatelný – proto ono dodatečné L znamenající leicht (lehký). Šlo jednoznačně o rychlostní model, vždyť jeho maximálka byla stanovena na hodně přes 200 km/h. A jestliže v roce 1926 vyhrál Caracciola Grand Prix Německa na známé trati AVUS v Berlíně průměrem 135 km/h, což bylo v té době považováno za utopii, o pouhých šest let později – opět na AVUSu – zajel další německý pilot Manfred von Brauchitsch na voze Mercedes-Benz SSKL (W06 RS) magický průměr 194,4 km/h! Produkce vozů pak trvala až do roku 1933.

Mercedes-Benz SSKL

Autor vystřihovánky v ABC (jde o poslední model autoveteránu Ladislava Müllera) uvádí v průvodním textu kratičké ohlédnutí za původem vozu i vítězství v tradičním československém závodu Zbraslav–Jíloviště. Dovolme si tedy letmé ohlédnutí za akcí, která se konala půldruhého měsíce po Mille Miglia, tedy 31. května 1931, který byl významný i tím, že šlo o poslední klání na 5,6 km dlouhé trati s převýšením 192,9 m (sklon 3,5%). Zvítězil tu hrdina z Mille Miglia Rudi Caracciola na stejném voze. Poté byl závod zrušen, hovořilo se o špatném stavu vozovky, ale i o nevoli majetků pozemků, stejně jako o řevnivosti mezi Autoklubem republiky Československé (AKRČS) a Moravsko-Slezským Autoklubem (MSAC) kvůli pořádání prestižních podniků. Pokus o vzkříšení v letech 1962 a 1963 nevyšel, nakonec od roku 1967 pořádá na historické trase Veterán Car Club Praha podobně jako v Mille Miglia přehlídku historických vozidel.

V roce 1999 byla varianta SSK vybrána z hlasování 132 motoristických novinářů jako kandidát na ocenění Vozidlo století (Car of The Century).

Mercedes-Benz SSKL

Mercedes-Benz SSKL – technické údaje:

  • Motor: přeplňovaný řadový šestiválec SOHC I6 ve variantách s kompresorem i bez kompresoru
    • Objem: 7069 cm³
    • Výkon: 300 k (221 kW) s kompresorem, 240 k (177 kW) bez kompresoru
  • Převodovka: čtyřstupňová v automatickém i manuálním režimu
  • Délka / šířka / výška: 4240 / 1700 / 1730 mm
  • Rozvor: 2950 mm
  • Hmotnost: 1350 kg (odlehčená verze)
  • Maximální rychlost: až 235 km/h

RoBertino Pavelka

Mercedes-Benz SSKL

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.