Pancéřový vůz Austin-Putilov

 Název: Pancéřový vůz Austin-Putilov
 Autor: Vladimír Procházka (a)
Václav Šorel a František Kobík (b)
 Autorský kód: neuveden
 Vydavatel: ABC č. 5 / roč. 12, vyšlo 9. 11. 1967 (a)
ABC č. 12 / roč. 19, vyšlo 21. 2. 1975 (b)
 Měřítko: neuvedeno
 Rozsah: 0,8 strany A4 (a)
1,3 strany A4 (b)
 Počet dílů: 12 číslovaných, 19 fyzických (a)
17 číslovaných, 29 fyzických (b)
 Fotogalerie: Ano (a)
Ano (b)

Austin-Putilov

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Austin-Putilov

Austin-Putilov

Abychom zjistili, jaký stroj byl předlohou obou letitých modelů z ábíčka, musíme vykročit opačným časovým směrem a zavítat do roku 1914. Carské Rusko na počátku válečného konfliktu hledalo pro svou armádu obrněný vůz a rozhodlo se oslovit britskou firmu Austin. Ta prodala Rusům na 170 kusů obrněnců ve třech sériích. Ačkoliv se postupně zesiloval podvozek, stroje často v těžkých ruských podmínkách stíhaly poruchy a defekty, proto Rusové přistoupili v roce 1917 k úpravě třetí verze Austinů v petrohradském závodě Putilovskij. Jenže než mohla být první série ruských Austinů dokončena, vnitropolitická situace se zhoršila a následná revoluce zcela zhatila další práce. Teprve v březnu 1918 byly úspěšně dokončeny první Putilovy, které však prožily válečný křest nikoli na bojištích 1. světové války, ale v domácí občanské válce mezi Rudou armádou a bělogvardějci. Výroba Putilovů byla přesně po dvou letech zastavena pro nedostatek materiálu. Austin-Putilov byl nasazen také v pozdější sovětsko-polské válce.

Austin-Putilov

Procházkův model vychází právě z poslední série obrněnců, které jsou označeny Austin-Putilov (v Rusku jej nazývali „Putilovec“). Tak můžeme upřesnit fakt o Leninově slavném proslovu – vůdce socialistické revoluce ho skutečně pronesl, ale vzhledem k výše zmíněným okolnostem stál v roce 1917 nejspíš na Austinu 3. série. Rusové postupně zvyšovali pancéřování ze 4 mm až na 7,5 mm, což vedlo k potížím s podvozkem (je nutno si uvědomit, že podvozek 1. série byl ze sériového osobního vozu, od 2. série pak padla volba na šasí nákladního auta). Vzhledem k tomu, že většina dochovaných fotografií je jen černobílých, můžeme se dohadovat o původní barvě. Těžko ale šlo o holou barvu kovu, což naznačuje Procházkova vystřihovánka svou světle modrou. Informace o počtu vyrobených obrněnců se liší, uvádí se počty od 33 do 60 kusů.

Austin-Putilov

Austin-Putilov – technicko-taktická data:

  • Délka: 4900 mm
  • Šířka: 2000 mm
  • Výška: 2580 mm
  • Hmotnost: 5200 kg
  • Maximální rychlost: 55 km/h
  • Dojezd: cca 200 km
  • Motor: čtyřválec Austin chlazený vodou, výkon 50 HP
  • Převodovka: mechanická, 4 stupně vpřed + zpátečka
  • Výzbroj: 2 kulomety Maxim ráže 7,62 mm, palebná síla 6000 nábojů
  • Posádka: 5 mužů (řidič, velitel, pozorovatel, dva střelci)

RoBertino Pavelka

Austin-Putilov

Tento Putilovec je umístěn v Sankt-Petěrburgu, foto bylo pořízeno k 65. výročí VŘSR (z časopisu Květy, 1982)

Kam dál:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.