Miloš Haman

Autor mašinek Miloš Haman vypátrán papírovými archeology

Miloš HamanMiloš Haman

To takhle zazvoníte u dveří jednoho plzeňského bytu a otevře vám nenápadný starší pán s knírkem. Právě jsme jej vyrušili od práce… od práce na papírovém modelu lokomotivy!
Takto se papíroví archeologové seznámili s již pozapomenutým (ale nezapomenutým!) autorem někdejší série železničních modelů v časopise ABC, Miloslavem Hamanem. Ano, Miloslavem, tak zní jeho řádné občanské jméno, i když pod všemi svými vystřihovánkami se podepisoval familiárně jako Miloš Haman.

Utajený Plzeňák

Dlouhá léta jsme o Miloši Hamanovi nevěděli vůbec nic, byl to jeden z těch autorů, které papíroví modeláři znají jen podle jejich díla. Náš pátrací tým v čele s důsledným a neodraditelným Pepou Kropáčkem však nakonec našel stopu, kde vede a končí kolejová trať dávného Muzea lokomotiv ABC, vydal se po ní a dovedla nás až do Plzně. Psal se duben 2016.

Miloš Haman (*1940) se původně vyučil rytcem, ale jak už to bývá, osud ho zavál docela jinam. Věnoval se výtvarnictví, grafice a postupně se stal v Plzni odpovědným redaktorem v regionálních novinách. Modely svých parních lokomotiv nabídl časopisu ABC a redaktor Martin Pilný, mající na starosti vystřihovánky a přílohy, jeho práci přijal.

Miloš HamanTak se stalo, že fanoušci železnice museli mít velké potěšení z ABC č. 19/25, které vyšlo v červnu 1981: v tradiční Obrazové škole si prohlédli zevrubně lokomotivní depo a zbrusu nová vystřihovánka historické lokomotivy pro ně znamenala novou kapitolu – rozjela se modelářská série Muzeum lokomotiv ABC.
Úvodní text návodu k modelu sliboval, že se postupně budeme seznamovat s řadou historických parních lokomotiv a jako první k modelářům vyjel stroj řady 233.0 v měřítku 1:50, jenž v reálu slavil 110 let svého vzniku. Tato Hamanova prvotina měla rozsah 1,1 strany a 38 číslovaných dílů.

Historické železniční modely Miloše Hamana jsou jednoduššího střihu, kola jsou pouze naznačena, stejně jako interiér budky strojvedoucího, což ale odpovídá požadavkům na tradiční pohodovou ábíčkovskou vystřihovánku. Navíc grafika modelů je velmi zajímavá a barvitá, s provedenou patinou a specifickým vzhledem kovových dílů. Při pohledu na Hamanovu nostalgickou lokomotivu se oko rozhodně nenudí.
Čtenáři byli vyzváni, aby napsali, jak se jim nová série líbí. Ohlasy byly zjevně kladné, jelikož zanedlouho Muzeum lokomotiv ABC pokračovalo.

Lokomotivy parní i elektrické

Na druhou prastarou mašinku čekali čtenáři relativně krátce, zhruba čtyři měsíce: v ABC č. 4/26 byla otištěna „tendrovka“ řady 400.1 z roku 1885 a v čísle 16/26 parní lokomotiva z přelomu 19. a 20. století řady 320.0. To už mělo Muzeum lokomotiv sjednoceno měřítko modelů na 1:74.
Miloš Haman se pustil i do ještě starších lokomotiv a připravil vpravdě historickou parní lokomotivu Vulcan z roku 1839, která táhla první vlak z Vídně do Brna. Vyšla v ABC č. 21/33 na konci června 1989, v měřítku 1:70.
Dal vzpomenout i na Divoký západ, ovšem jak po letech přiznal, jeho parní lokomotiva Severozápadní dráhy z roku 1867, Chicago C&N-WR, byla v podstatě fikcí s využitím obecného vzhledu ocelových ořů, postrachem to Indiánů.

Miloš Haman

Parní lokomotivy Miloše Hamana: zleva zelená Škoda řady 475.0 – ABC č. 6/27, lokomotiva řady 233.0 – ABC č. 19/25 a lokomotiva řady 400.1 – ABC č. 4/26. Stavba modelů a foto: Miroslav Lisinovič

Protipólem parních strojů pak byly tři elektrické lokomotivy české výroby: posunovací Škoda 36 E (ABC č. 19/29), dvouproudová Škoda 69 E (č. 6/30) a Škoda 85 EO-ATM (č. 21/32) s asynchronním pohonem. Posledně jmenovaná vyšla jako součást všité přílohy věnované lokomotivám se značkou Škoda, kterou Miloš Haman také ilustroval.
S elektrickými lokomotivami stoupla i náročnost a rozsah modelů: zatímco první Hamanovy mašinky jsou jednostránkové, novodobé škodovky již jsou rozkresleny na dvou až třech stranách (detailní údaje jsou uvedeny níže v seznamu autorových vystřihovánek).

Účet v ABC: 13 vystřihovánek, z toho 10 lokomotiv

Již zmíněný Vulcan z ABC č. 21/33 byl jeho desátou a poslední papírovou lokomotivou publikovanou v ABC a zároveň jeho vůbec poslední vystřihovánkou otištěnou v tomto časopise.
Vedle deseti zajímavých lokomotiv vydal v ábíčku ještě tři další vystřihovánky:

  • Trolejbus Škoda 14 Tr 01 – ABC č. 11/27, M1:50. Autorský kód modelu HA 01-1 svědčí o tom, že půjde o jeden z autorových nejstarších počinů, ne-li úplně první (modelářská monografie k tomuto trolejbusu vyšla v ABC č. 21/33)
  • Industriální dioráma znázorňující primární okruh jaderné elektrárny s jaderným reaktorem typu VVER 440 – ABC č. 12/31
  • A na konci roku 1988 novoročenka s železniční tématikou, s lokomotivou – ABC č. 8/33.

Tím se tvůrčí účet Miloše Hamana v časopise ABC uzavřel. Předčasně? Jak sám autor vzpomíná, jedním z důvodů byly neshody s podnikem Škoda, který požadoval zaplacení licenčních poplatků za použití předloh. Pan Haman však na vystřihovánky nezanevřel, zaměřil se dokonce i na jiné předlohy, což dokazuje model roadsteru Škoda Popular typ 418 (vydán v roce 1989). Pro hasiče vytvořil propagační model fiktivní hasičské stříkačky (2014), která jako by vypadla z oka známé Máně z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny.

Další lokomotivy čekají v depu

Miloš HamanMiloš HamanS nástupem počítačů změnil i Miloš Haman svůj tvůrčí přístup, což dokládá sbírka jeho nádherných mašinek, které mají místo zatím pouze v pověstném šuplíku. Jsou ovšem natolik půvabné, že by si vydání vskutku zasloužily. Možná časem?
I když nepatří mezi autory s mnoha desítkami výtvorů na kontě, sérií Muzeum lokomotiv se Miloš Haman nesmazatelně zapsal do historie vystřihovánek v časopise ABC a do historie české vystřihovánky vůbec. Jeho mašinky mají v sobě nostalgické kouzlo a potěší srdce všech fanoušků železnice.

-StF-, -RoP-, -JoK-
Velké poděkování za spolupráci a snímky adresujeme panu Miloslavu Hamanovi a také těmto modelářům: Jan Bednář, Miroslav Lisinovič, Jiří Velocha st. a Jiří Velocha ml.

Seznam vystřihovánek Miloše Hamana v časopise ABC:

 Název modelu Popis Autorský kód Měřítko Rozsah A4 Vyšlo v ABC Datum vydání
LOKOMOTIVY:
233.0 Parní lokomotiva z let 1868-70 1:50 1,1 č. 19/25 12.6.1981
400.1 Parní lokomotiva z r. 1885 1:74 1 č. 4/26 30.10.1981
320.0 Parní lokomotiva z let 1897-1908 HA-03 1:74 1,05 č. 16/26 23.4.1982
475.0 Parní lokomotiva Škoda z r. 1935 HA-04 1:74 2 č. 6/27 26.11.1982
Škoda 36 E Elektrická posunovací lokomotiva HA-05 1:74 2,4 č. 19/29 17.6.1985
Škoda 69 E Dvouproudová lokomotiva HA-06 ~1:74 (neuvedeno) 3 č. 6/30 25.11.1985
423.0 Parní lokomotiva z let 1921-38 HA/10 1:87 1,4 č. 17/32 13.5.1988
Chicago C&N-WR Parní lokomotiva Severozápadní dráhy z r. 1867 HA-00-09 Neuvedeno 1,5 č. 19/32 10.6.1988
Škoda 85 EO-ATM Elektrická lokomotiva HA-01-11 Neuvedeno 2,3 č. 21/32 8.7.1988
Vulcan Historická lokomotiva z r. 1839 HA-12 1:70 1 č. 21/33 30.6.1989
OSTATNÍ VYSTŘIHOVÁNKY:
Škoda 14 Tr 01 Trolejbus HA 01-1 1:50 2 č. 11/27 11.2.1983
Primární okruh jaderné elektrárny s jaderným reaktorem typu VVER 440 Dioráma 1:150 3 č. 12/31 27.2.1987
Novoročenka pro vás i vašeho kamaráda PF’89 s plastickou parní lokomotivou 0,7 č. 8/33 23.12.1988

Galerie modelů Miloše Hamana:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..