R. Vyškovský, P. Blecha

PA4-ABC13-49-JUN04Profil osobností a tvorby arch. Richarda Vyškovského a ing. Pavla Blechy, který vyšel v ABC č. 13/49 v červnu 2004 v rámci původního seriálu Papírová archeologie aneb Historie vystřihovánek v ABC, díl 4:

Pozn. -StF-: Oproti původnímu a již dávnému textu (obr. vpravo) jsem místy provedl úpravy a přidal doplňující informace.

1968, zrod legendy: Richard Vyškovský a Pavel Blecha

Blecha-Vyskovsky

P. Blecha (vlevo) diskutuje s kolegou z práce R. Vyškovským nad tehdy aktuální vystřihovánkou veteránu Rolls-Royce „Silver Ghost“ (v ruce třímá zelený Maxwell Roadster). Obrázek je z ABC č. 10/15 (leden 1971). S odstupem let si můžeme s úsměvem představovat, jak se dva velcí kluci sklánějí nad malinkými „angličáky“ a špekulují, jak je převést do papírové podoby…

Byl jednou v Praze jeden ústav a v tom ústavu pracovali dva velcí kluci, kteří měli rádi autíčka Matchbox. Ten ústav se jmenoval SÚRPMO (Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů) a ti dva „kluci“ Richard Vyškovský (*1929) a Pavel Blecha (*1930), architekt-památkář a inženýr-stavař a geodet. Malá kovová autíčka jim učarovala a jelikož tehdy nebylo jednoduché je sehnat, řekli si, že si je budou zhotovovat sami. Z papíru.

Packard-puvodniPánové Blecha a Vyškovský se seznámili přes své známé ještě před společným profesionálním působením v SÚRPMO. Měli blízko ke grafice a kresbě a spolu s Václavem Knížetem dokonce v první polovině 60. let publikovali kreslené vtipy v časopise Dikobraz. Používali podpisovou zkratku Bakevý (Blecha, Kníže, Vyškovský).

V Lidové demokracii vyšel v říjnu 1968 článeček, sloupek, o dvou fandech, kteří si vyrábějí „angličáky“ z papíru, doprovozený fotografií slepeného autoveteránu Packard (obr. vpravo). Karlstejn-BVNa základě této zprávičky se Richardu Vyškovskému ozvali dva pánové, redaktor SNDK (Státního nakladatelství dětské knihy) a dále šéfredaktor ABC, Vlastislav Toman, že o takové modely mají zájem. A tak ještě v roce 1968 vyšla v SNDK vůbec první práce obou nových tvůrců, dnes velmi vzácný dvojlist s diorámatem Karlštejn – dobývání hradu (obr. vpravo). V raných dobách prováděl Richard Vyškovský veškerou konstrukční práci v tužce a Pavel Blecha kresbu vytahoval, barvil a psal návody.

Autoveterány značky BV

packard8V ABC č. 12/13 (17. 3. 1969) nalezli čtenáři první model dvojice Blecha-Vyškovský v tomto časopise. Byl to červenooranžový autoveterán Packard Landaulet z r. 1912 (obr. vlevo – jak vidno, není to ten, který byl zvěčněn v Lidové demokracii). Na první pohled se zdá, že zde na přání čtenářů pokračuje klasická řada Fluora rallye Jaromíra Svobody: obdobná velikost modelu (měřítko cca 1:43), stejně řešený podvozek s typickými listovými pery a konstrukční specialita v podobě dělených kol s rozstřiženou obručí. Pozornému oku ale neujde, že kresba je přece jen nová – jemněji a detailněji provedená, s důslednými čárkovanými a čerchovanými čarami naznačující oba typy ohybů. A také novinka: číslování resp. autorské kódování modelu. Na přední i zadní registrační značce vozu je uveden výmluvný kód BV.001.

Pánové Blecha a Vyškovský pokračují v řadě svých roztomilých autíček, jejichž rozsah nepřesáhne jednu stránku v časopise. Během prvních dvou let oba tvůrci připravili pro ABC celkem 11 autoveteránů a stali se suverénně nejoblíbenějšími autory pod křídly ABC.

Albatros-veterany-BVSešity Albatros s vystřihovacími modely dvou autoveteránů dvojice Blecha-Vyškovský: zleva 1. vydání z roku 1971, uprostřed raritní americká mutace z r. 1976 (Albatros/Lyceum Books) a vpravo reedice z r. 1997 (Albatros/ERVE, na obálce má uvedeno chybné měřítko). Za pozornost stojí, že na obálce není vyfocen přesně ten model žlutého mercedesu, který najdeme uvnitř ve vystřihovánce – nacházíme jemné nuance ve vykreslení klik dveří, madel apod. – jde o běžný úkaz u starších „albatrosek“ – vyfocený prototyp se odlišoval od finální vydané verze.

Když umíte auto, umíte i letadlo!

avia_ba33-fVlastislav Toman vzpomíná, jak pány „BV“ přemlouval, aby připravili pro čtenáře ABC papírové letadlo. Autoři se bránili, že na letadle není kousek rovné plochy, což se vzpírá vlastnostem papíru. A jak to dopadlo? Hned po prázdninách roku 1969 našli čtenáři v ábíčku vůbec první maketu letadla. Vyšla v čísle 1/14 (září 1969) a šlo o slavnou stíhačku předválečné éry, dvojplošník Avia Ba 33. (obr. vpravo). Na první pohled jde o moderní, nadčasový model: kresba tenkým perem, náročné tvarové prvky (profilovaná křídla s vnitřními žebry), kokpit s „budíky“, pokročilá konstrukce vzpěr mezi křídly, které naznačují křehkost modelu a vyžaduje již skutečně jemné modelářské prsty.

Druhým a na dlouhou dobu posledním modelem letounu dvojice BV v časopise ABC byl další matador letecké historie, dvojplošník Fokker D VII. Vyšel na pokračování ve dvou číslech ABC, což je vůbec první případ rozdělení rozsáhlé vystřihovánky, v číslech 23 a 24, roč. 14 (srpen 1970). Model v měřítku 1:48 má celozelenou kamufláž, oproti Avii vystínovaný látkový povrch křídel (dle vnitřních žeber) a skutečné, holandské (!) výsostné znaky. Model, ač starý desítky let, by se určitě na výstavě neztratil ani dnes.

A poslední „retro-kresbu“ obou autorů na vystřihovánce letounu jsme mohli odhalit v ABC č. 17/33 v květnu 1989 – dobový spojovací a pozorovací letoun z let 1952-55 K-60 byl reedicí ze staršího sešitu Albatros:

Albatros-letadla-BVVzácné sešity Albatros s letadly pánů Blechy a Vyškovského. Vlevo výtisk z roku 1974, uprostřed naprostá perlička – španělské, lépe řečeno kubánské vydání z téhož roku a vpravo další počin z r. 1975. Spojovací a pozorovací letoun K-60 z tohoto sešitu má složitější vydavatelskou historii: nejprve byl vydán v této „albatrosce“, měřítko je 1:45. Poté vyšel v ABC  č. 17/33 (květen 1989) zmenšen na 1:53. A v Leteckém speciálu ABC Zima 1988 vyšla omylem jedna strana vystřihovánky zmenšená na 1:65.

Vyškovský = domečky

Most-SNPJméno arch. Vyškovského je neodmyslitelně spjato s modely lidové a městské architektury. Na počátku své modelářské dráhy ovšem spolu s P. Blechou začal tvořit stavby novodobé, technické a tendenční, např. nový bratislavský most (Most SNP, č. 11/17 – obr. vlevo), senážní věže z VŽKG (č. 18/17) nebo televizní věž Kamzík (č. 4+5/18). Prvním modelem označeným jako „Skansen ABC“ bylo nádraží se skladištěm a zahrádkou (z jižních Čech), které vyšlo v č. 2/18 (září 1973). Tento model R. Vyškovský později přepracoval a jako „Staré nádraží“ vydal v č. 19/28 a také v 6. sešitu Déček z roku 1988.

Jejich první stavbou lidové architektury v ABC byl slovácký statek z Luhačovického Zálesí z čísla 7/18 (prosinec 1973), se zajímavě prokresleným okolním terénem, který odstartoval dlouhou a nádhernou řadu lidových staveb z dílny arch. Vyškovského. U prvních jedenácti spolupracoval i Pavel Blecha. Stavby byly od počátku cíleny pro obohacení kolejišť (viz legendární domácí kolejiště arch. Vyškovského pro syna Richarda) v kompromisním měřítku 1:150 vhodném pro železnice TT i N.

Láska arch. Vyškovského k čistým stylům městských staveb se projevila v tvorbě městské památkové rezervace (MPR). Generace čtenářů ABC znají rozsáhlý cyklus MPR I-III, který vycházel s přestávkami v ročnících 32-45 a též knižně s doplněním o MPR IV (2004). Ale vzpomínáte na tzv. malou MPR z dílny BV? V čísle 19/20 (červen 1976) vyšla první samostatná stavba, renesanční radnice, inspirovaná krásnou stavbou z Veselí nad Lužnicí. V 21. ročníku byla následována dalšími šesti stylovými domy a kašnou. Městečko nemělo pevný půdorys a terén, takže modelář mohl postavit kus městského centra resp. náměstí dle doporučení autorů nebo dle své fantazie.

Albatros-Prazsky_hrad

Papírový model, který vešel do historie – Pražský hrad. Ve své době největší a nejrozsáhlejší papírový model v ČR/SR (ne-li ve větší zeměpisné oblasti). Na obrázku je zleva 1., 2. a 3. vydání z let 1975, 1983 a 1988. Zatímco první dvě vydání jsou na pohled stejná a jde o lepené sešity, 3. vydání je koncipováno jinak, jako obálková složka s volnými vystřihovacími listy. Model, který trpěl nuceným zjednodušením (autoři se nemohli dostat do všech míst Hradu), je dnes již překonán novým detailním zpracováním arch. Vyškovského – ovšem čeká již léta na své vydání …

To tu ještě nebylo – F1!

Vodni_mlyn19. ročník ABC odstartoval pro modeláře impozantně. Pavel Blecha s Richardem Vyškovským připravili do 1. čísla (30. 8. 1974) sen všech hochů – vůz formule 1. Tmavomodrý Tyrrell Ford 005 mistra světa Jackie Stewarta v (neuvedeném) měřítku 1:24 vytvořil měřítkový standard pro nesčetnou řadu následujících vozů F1 a v průběhu let se stal natolik kultovním a sháněným modelem, že redakce spolu s tvůrcem Michalem Antonickým přikročila po dvaceti letech k jeho reedici, kterou obohatila o další verze a konstrukční prvky (č. 16/39, duben 1995).

Končí ročník ábíčka, končí oblíbená autorská dvojice. Posledním společně podepsaným modelem z dílny BV je působivý romantický vodní mlýn (obr. vpravo) z čísla 24/21 (srpen 1977). Tvůrčí a osobní neshody autorů nabývají vrcholu, a tak se Richard Vyškovský vydává na cestu našeho nejoblíbenějšího autora vystřihovánek sám.

Oba tvůrci se až do důchodu profesionálně zabývali architekturou. Richard Vyškovský pracoval v tehdejší Jugoslávii a souběžně v Praze na dokumentaci Pražského hradu. Pavel Blecha pracoval až do svého odchodu na odpočinek (1991) v SÚRPMO, poté pokračoval v soukromé praxi v GEA Ateliér B.

Richard_Vyskovsky-2009c Pavel_Blecha2008

-StF-, červen 2004 (upraveno v r. 2014)
Psáno pro časopis ABC u příležitosti 75. narozenin arch. Richarda Vyškovského

Kam dál:

2 komentáře u „R. Vyškovský, P. Blecha

  1. avatarJean-Maurice Deveault

    Dear Sir
    where can i get the Classic Cars Book: Mercedes 36/220 and Stutz Bearcat by Blecha/Vyskovsky
    J. M. Deveault
    Montreal, Quebec CANADA

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *