Rolls-Royce „Silver Ghost“ 1907, 1909

 Název: Rolls-Royce „Silver Ghost“
 Autor: Jaromír Svoboda – verze 1909 (a)
Pavel Blecha a Richard Vyškovský – verze 1907 (b)
 Autorský kód: Neuveden (a)
BV-0.08 (b)
 Vydavatel: ABC č. 15 / roč. 12, vyšlo 11. 4. 1968 (a)
ABC č. 3 / roč. 15, vyšlo 5. 10. 1970 (b)
 Měřítko: Neuvedeno
 Rozsah: 1 strana A4 (a, b). U verze (a) jsou čtyři díly u návodu
 Počet dílů: 17 číslovaných, 25 fyzických (a)
41 číslovaných, 55 fyzických (b)
 Stavba modelu: Ano (a)
 Fotogalerie: Ano (a)
Ano (b)
rrr

Model J. Svobody z ABC č. 15/12 – čtvrtý a poslední vůz legendární série Fluora rallye

RR5-min

Model autorské dvojice P. Blecha-R. Vyškovský z ABC č. 3/15

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Rolls-Royce „Silver Ghost“

Vozy Rolls-Royce se vždy honosily přídomky obsahujícími nečastěji příponu nej-, je dokonce znám slogan: „Nejhlučnějším zařízením vašeho nového R-R jsou elektrické hodiny“. O Stříbrném duchu, jak se modelu 40/50 také říkalo, reklamní bloky v novinách psaly, že jde o nejlepší automobil světa. Faktem je, že firma dbala na to, aby její výrobky byly vždy vytvářeny z kvalitního materiálu a na bázi mistrovské dílenské práce. Proto si značka Rolls-Royce mohla dovolit poskytovat záruku na tradičních 100 000 mil bez závady (pokud ovšem nadšený motorista nenasměroval svého miláčka do škarpy či ze strmého srázu).

RR3

(Ilustrační foto, zapůjčeno z internetu)

Tento typ Rolls-Royce se vyráběl v letech 1907-1925 na základě požadavku obchodního manažera Claude Johnsona. Podle přesně vedených záznamů firmy bylo dohotoveno 5366 vozů. Není to ale docela přesné číslo, protože dalších 1500 vozů bylo zhotoveno v USA, kde ovšem tato auta nesla značku Springfield (další zdroje však uvádějí počet 7874 kusů, ovšem sem jsou započítány i některé ryze kusové série a jednorázové předělávky pro významné klienty). Ačkoliv firma R-R dbala na nejmenší detaily, u „duchů“ dohledáme velké množství variací, např. v členění a uspořádání předního skla (pokud porovnáme oba modely vydané v ABC, zjistíme, že autoři vycházeli z rozdílných předloh). Některé vozy neměly čelní sklo vůbec, zato byly vybaveny stahovací i pevnou střechou, další varianty neměly přední dvířka nebo odlišně umístěné elementy na obou stupátkách. Od roku 1910 byl u typu 40/50 zvýšen obsah motoru na 7428 cm3 a vozy byly vybaveny pouze třístupňovou převodovkou.

RR4

Tato kresba vozu Rolls-Royce doprovodila článek o historii značky R-R v ABC číslo 2/14

Rolls-Royce „Silver Ghost“ (název je odvozen od nejčastějšího provedení ve stříbřitém chromu) je dnes poměrně častým předmětem poptávky sběratelů a nezřídka se objevuje na přehlídkách veteránů. Pokud byste náhodou nechtěli mít doma jen papírového „ducha“ a bytostně toužíte po originálu, chce to jen maličkost – aktuální sběratelská cena se v roce 2013 pohybovala kolem 200 milionů $.

RR2

Obrázek autorského modelu J. Svobody, který byl otištěn u vystřihovánky v ABC č. 15/12

První model vozu Rolls-Royce z autorské dílny arch. Jaromíra Svobody z ABC č. 15/12 je čtvrtým a posledním modelem z jeho volné řady papírových autoveteránů Fluora rallye. Je též posledním modelem tohoto autora v ABC.

Rolls-Royce „Silver Ghost“ – technická data:

  • Délka: 4572 mm
  • Šířka: 1422 mm
  • Hmotnost: 1372 kg
  • Motor: řadový vodou chlazený šestiválec Rolls-Royce s dvěma bloky válců, objem 7036 cm3, výkon 35,8 kW (48 koní) při 1250 otáčkách
  • Převodovka: manuální čtyřstupňová
  • Maximální rychlost: 120 km/h

RoBertino Pavelka, -StF-

Kam dál:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..