Tatra 25 Buldog (1926)

Název modelu: Těžký tahač Tatra 25 Buldog (1926) **
Autor: Ladislav MüllerNo_PCs1
Vydavatel: ABC č. 14 / roč. 18 (vyšlo 16. 3. 1974)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:54 (délka modelu: 110 mm)
Rozsah: 1,6 str. A4
Počet dílů: 21 číslovaných / 55 fyzických (jeden díl chybí: je nakresleno jen 5 plášťů kol – kol je ale šest)
Autorský kód modelu: ML-15
Lepeno: srpen-září 2013 (-StF-)
** Ve vystřihovánce je uveden název Cisterna Tatra 23-Buldog z roku 1929, přímo na dílu vystřihovánky je pak název s jiným rokem výroby: Tatra 1926.

Tatra 25 Buldog

O tenhle modýlek zakopávám, co rozum beru (pokud tedy přijmeme fakt, že rozum beru od 3. třídy ZDŠ). Padl mi do rukou při lecjaké probírce archivu či abeceček nesčíslněkrát. Jelikož i v těch největších přesýpacích hodinách existuje i to poslední zrnko, došlo i na něj.

Pokud si vybavuji, v dětství jsem slepil a dokončil pouze jedinou müllerovánku, a sice známý „omnibus královského hlavního města Prahy“, Laurin & Klement 1907 z ABC č. 14/19 – nedožil se současnosti. Též jsem patrně v záchvatu svatého nadšení kuchnul červenou hasičskou Tatru 26/30 z roku 1933 (ABC č. 6/18), jelikož v archivu mám jeden rozpižlaný výtisk z jakýchsi pradávných dob, ale určitě jsem ji nedokončil. Totéž platí o osobním Fiatu 125p (ABC č. 1/21) – rovněž se mi tady v archivu třepotá, vedle kompletního výtisku, i jakýsi dezintegrovaný cár vystřihovánky (časem dobře poslouží na náhradní díly).

Müllerovánky nebyly u čtenářů-modelářů ABC nijak gor moc úspěšné. Ve srovnání s vyškovánkami nebo ŠOKantními kreacemi už na první pohled postrádaly jemnou kresbu a pečlivost zpracování. Ovšem autorovi nutno uznat a vyseknout poklonu, že všechna jeho autíčka, docela malá a s uzavřenou střechou, obsahují možnost vytvoření interiéru kabiny, což byl prvek v tehdejším ABC velmi průkopnický.

Co že to budu stavět za auto?

U názvu modelu je zmatečná informace o cisterně (model má valníkovou korbu, o cisterně ani vidu) a o roku výroby vozu (v názvu 1929, ve vystřihovánce 1926). I popadl jsem výpravnou brožuru Karla Rosenkranze Nákladní automobily Tatra 1898 – 1972 a tam lze najít odpověď – model jednoznačně zobrazuje tento vůz (následující dvě fota jsou vypůjčena z knihy – mimochodem, ta rozmanitost variant vozů Tatra z předválečných dob nepřestane nikdy uchvacovat):

Titulek u snímku: Traktor – Buldog Tatra 25 (1926)

Dlužno poznamenat, že termínem „traktor“ byly tehdy označovány těžké tahače. Název „Buldog“ byl spojován s vícero typy náklaďáků Tatra této koncepce a vzhledu – s centrální nosnou rourou, výkyvnými polonápravami a hlavně s krátkou přední karosérií – čili od krátkého „čenichu“ vozu bylo k trefnému názvu už jen krůček.

Matoucí název vystřihovánky cisterna Tatra 23 Buldog (1929) jsem objevil v knize také – byl u tohoto vozu:

Čili podobný vůz s krátkým „čumákem“ – ale tento model z vystřihovánky nedostaneme. Při vydání v ABC muselo dojít k nějakému zmatku, který už zřejmě nerozkódujeme.

Tatra 25 Buldog – stavba modelu

V archivu mi desítky let straší jeden a půl vyškubnutého modelu – ortel padl, po dlouhé době postavím model z ábíčkovského originálu. Čili tentokrát žádné grafické úpravy a laserový tisk – echt chlupatý origoš.
Měřítko je příjemné, „Spidovské“ 😎 – není sice uvedeno, ale dle rozvoru kol mi vychází 1:54.

Nuže toto by mi mělo vyrůst na stole – snímky jsou (myslím) od kolegy Jirky Mrhy:

Tolik úvodní seminář ( 😎 ) a včil už do práce:

Začínám dle návodu jednoduchým rámem s podpěrami korby. Papír je středně pevný, lepí se dobře, rýhování chce opatrnost, jelikož se prastará bumážka chlupatí a snadno trhá. Jediný díl, který jsem zatím podlepil, je základ rámu (šasi 1), ten dlouhý spodní placatý kvádr:

V konstrukci modelu je, jak jsem tušil, halda nepřesností – nemá význam, abych je tu všechny zmiňoval. Něco sedne přesně, jinde chybí 2 mm. Být učitelem geometrie, tak pana M. asi občas mlasknu příložníkem po zátylku. Zatím se s tím dá ale poprat bez destrukce modelu a svého okolí. Meziplocha nástavby drží na těch dvou vzpěrách natupo – to je rovněž poměrně novátorský prvek (na svou dobu v ABC), přece jen tehdy bylo vše maximálně „chlopňovité“.

 

Přidundány přední blatníky. Přilepil jsem je natupo a zcela odstřihl velký půlkruhový díl, kterým se měly přilepit ke karoserii. Opět jedna z velkých nelogičností – na modrou karoserii se má přilepit příruba blatníků – obě plochy lepené k sobě jsou modré (???) – a přitom vznikne viditelná rubová strana, kterou návod nabádá začernit. Nic nebudu černit, přírubu jsem odstřihl a nechám viditelnou modrou plochu karoserie. Samotné oblé blatníky jsem podlepil ještě jedním stejným modrým proužkem:

 

Následuje kabina s jednoduchým interiérem a přední krátkou karoserii s chladičem, je tam spousta nepřesností a od-oka-vostí.

 

Kabinu jsem zevnitř nebarvil, ať se nezkroutí, ale vylepil barevným papírem a naznačil hrany dveří a oken. Okna zasklena a přidán volantek s obručí z drátku. Tyč volantu je tuha o průměru 1 mm:

 

Pokračuji korbou, na přední blatníky jsem přidal po dvou stupačkách a na kabinu uložení naznačené konstrukce pro zaplachtování korby:

 

Vykroužena kola – ve vystřihovánce jeden plášť chybí. Jelikož jsou nakresleny opravdu jednoduše (několik čar), ušetřil jsem za tisk a chybějící šestý běhoun jsem si nadrásal tenkým fixem na DVD sám, přímo vedle pěti originálů (je to ten druhý odspoda 😎 ):

Co se musí panu Müllerovi uznat – kolečka stvořil bezchlopňová, s bočnicemi lepenými natupo k běhounům. To v jeho době nebylo (alespoň v ABC) běžné – současníci RV i ŠOK razili cestu přísně trojúhelničkovitou.

Pochopitelně jsem si chtěl trochu zkomplikovat život. Jelikož jsem měl ještě jeden částečně rozpižlaný list vystřihovánky navíc, bylo mi líto jej vyhodit, a tak jsem využil některé dílky jako zdvojení – zplastičtění původní kresby:

– přední registrační značka;
– obě víka skříňky pod korbou;
– úchyty na kabině pro uložené podpěry plachty;
– a též ocelové lajsny na korbě – no, to jsem si dal, chlupatý starý papír mě zradil a jedna úzká lajsna se mi na dvou místech urvala pod pravítkem při odřezávání z listu  :x – musel jsem poškozenou část nahradit novým páskem:

Ještě pohled na auťáček zespodu:

Tatra 25 Buldog

Porovnání dvou echt dobových fotek – najděte 216 rozdílů 😉 :

Tatra 25 Buldog

A tak nějak vypadá Tatra 25 Buldog smuchlaná dohromady:

Tatra 25 Buldog

Nuže, po cca 37 letech jsem dodrtil (již druhý!) model Ladislava Müllera do cíle – považuji to za stavovskou čest  😉 .
Více obrázků této pokrótky najdete v Galerii.

-StF-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..