Elektrón Zenit – 2. část

Související texty a materiály:

Elektrón Zenit – 2. část: miniZENITY, M. Hlaváč, M. Antonický a další

Elektrón ZenitFoto vpravo: Čs. televize natáčela tehdy populární Televizní klub mladých (TKM) u příležitosti 40. výročí vydavatelství Smena (vydavatel Zenitu) ve specializovaných zájmových učebnách. Na pracovním stole a před kamerou se objevily i slepené papírové modely ze Zenitu přímo od jejich autorů. Foto: Marián Kečkéš, Zenit č. 17/1988-89. Na snímku rozpoznáváme modely (zleva):

drevený most zo stredných Čiech – autor M. Hlaváč, vystřihovánka vyšla v č. 11/1988-89
chalupa z Važca – M. Hlaváč, č. 11/1988-89
– dvojstavbička vzadu: ľudové stavby z Liptova – M. Hlaváč, č. 15/1989-90
veterny mlyn – M. Hlaváč, č. 26/1987-88
– žlutá F1 Camel Lotus 99 T Honda – M. Hlaváč, č. 1/1989-90
Škoda Favorit 136 L – autorský model s interiérem – BaJ, č. 12+13/1987-88
– černá F1 JPS Lotus 98 T – Renault – M. Hlaváč, č. 3/1988-89
– za automobily leží základní deska minipočítače ZENIT – V. Petráček a L. Badalec, č. 1/1988-89, je v něm nasazen herní plán hry Jeleň a poľovník z čísla 2/1988-89

Už víme, že v redakci Zenitu přišli na to, že vystrihovačky zvyšují zájem o časopis a že by nebylo špatné vydat i dajaký špeciál, taký iba vystrihovačkový, na zlepenie. Bezva nápad, i zrodily se miniZENITY. Šlo zpravidla o archy pevnějšího papíru formátu A2 poskládaného na čtyřlist A4:

MiniZenit-Tatra-front MiniZenit-Tatra-back

Prvním zkušebním miniZENITEM byl model Tatry okolo sveta z rýsovacího prkna Michala Antonického (obr. výše). Vyšel v období kolem čísla 17/1989-90, čili cca v květnu 1990.
Tento model Tatry 815 GTC v M1:43 dobře známe z našich hájů a luhů – původně vyšel v ABC č. 23/31 (srpen 1987) a Déčkách č. 7 (únor 1989) – ale pozor, v miniZENITu je vůz zajímavě upraven: má řiditelnou přední nápravu, pneumatiky jsou užší a mají tvarované boky, je zde lepší naznačení názvů zemí (písmen) na nástavbě a přidáno několik dalších detailů. Tyto úpravy činí z miniZENITové verze unikátní a vzácný model.
A kolikže v tom květnu 1990 stál? Inu, jednu jedinou korunačku československú. No nekupte to! 😎

MiniZenit-Magion-vznik MiniZenit-Magion-front MiniZenit-Magion-back

Následovaly tyto „Magazíny“ a miniZENITY (všimněte si avizovaných a velkorysých vydavatelských plánů):

  • Magazín e+z – letný magazín – Škoda Favorit / Tourist / Praktik – autoři BaJ, vyšel v pol. VI/90.
  • miniZENIT 1 – UNC 060 – stavební stroj – BaJ, vyšel v období ročníku 1990-91, zřejmě na podzim 1990. Jsou zde avizovány čtyři miniZENITy pro tento ročník: UNC 060, F1, dva závodní motocykly a hvězdolet z „Nemesis“.
  • miniZENIT 2 – Jawa TS 500 a Yamaha YZ 500 s figurkami jezdců – L. Badalec, vyšel někdy na přelomu let 1990-91.
  • miniZENIT 3 – LIAZ 110.577 – M. Antonický, vyšel zřejmě zkraje roku 1991. Pro tento rok je avizováno dalších 5 až 6 miniZenitů: loď, závodní vůz, lokomotiva, lanovka, hvězdolet z „Nemesis“ a „několik bratislavských památek“.Jakubco-lanovky-7-92
  • miniZENIT – Švajčiarska kabínová lanovka – L. Jakubčo, vyšel zkraje roku 1991. Tento miniZENIT patří dnes k nejvzácnějším, byl totiž v mnoha případech rozsápán díky modelářské soutěži, kterou vyhlásila redakce ve spolupráci se švýcarskou lanovkářskou společností. První cena byla mimořádně atraktivní – rodinný pobyt pro 4 osoby v horském hotelu s plnou penzí a rekreačními aktivitami – není divu, že se do lanovky šmikalo ostošest.
  • miniZENIT – Michalská veža a dom „U Dobrého pastiera“ (Bratislava) – M. Hlaváč, vyšel v VI/91.
  • miniZENIT – Hviezdolet Magion zo seriálu Nemesis z hviezd – L. Badalec, vyšel v VIII/91.
  • miniZENIT – Monster automobil – Mud Monster Truck – Team „TAURUS“, asociace Hot-Rod. Reklama v E+Z č. 8/91 avizuje vydání na X/91, nakonec vyšel až v XII/91 – L. Jakubčo, je součástí E+Z č. 12/91, do kterého je všit.
  • elektrón ZENIT PLUS – Kamov Ka-50 HOKUM (vystřih. + monografie) + Aero Séria E+Z – Airbus A 310 – L. Jakubčo, rok vydání: 1997 (vyšlo zřejmě v prosinci 1997 – reklama na tento výtisk je na zadní straně obálky E+Z č. 4 a 5 / 97/98, čili v období XII/97-I/98).
  • Jako miniZENIT měla vyjít i elektrická lokomotiva E 458 – v E+Z č. 8/91 vyšla reklama avizující tento miniZenit na XII/91. Tento miniZENIT nakonec nevyšel, ale model lokomotivy ano – v E+Z č. 2+3/92.
  • Jako miniZENIT měl vyjít též kostol sv. Mikuláša v Bratislave – nakonec vyšel ve dvou E+Z, č. 7+8/92, jelikož řada miniZENITŮ se tehdy již nadobro uzavřela.

MiniZenity

Uvedená řada miniZENITŮ a magazínů je dnes dosti vzácná a jednotlivé výtisky se na trhu nepotkávají běžně, většinu exemplářů lze označit jako naprosto nesehnatelné.

Magazin-Skoda

V tomto dle obálky silně ospalém letním magazínu vyšel nevybarvený model automobilu Škoda a bylo na modeláři, jakou barvu na karosérii použije – čili na spánku mu magazín určitě nepřidal. Vyšly k němu ovšem papírové obtisky k různým verzím vozu, a to v čísle 21-22/1989-90 (1 strana) – tamtéž vyšla monografie, podle níž se měl model dobarvit v těchto verzích:

  1. Favorit – osobní / závodní / taxi / Veřejná bezpečnost
  2. Tourist – dodávka / taxi
  3. Favorit Praktik – hasičský / rychlá zdravotnická pomoc

Byla dokonce vyhlášena soutěž o nejlépe postavený model. Stejný nápad s vybarvováním verzí favorita použil později L. Badalec i v ABC.

E-Z-8-91Obdobnou velkou vzácností je Michalská veža a dom „U Dobrého pastiera“. Naprostá nedostupnost modelu byla v nedávné době malinko snížena vydáním ve Fifíku október 2007 (veža) a december 2007 (dom).

Další kreace z miniZENITU byly „recyklovány“ i pro české modeláře – anebo naopak, nejdříve vyšly v ABC:

Stavební stroj s výměnnými přídavnými nástroji UNC 060 znáte z ABC č. 19/31 a později i ze speciálu Století vystřihovánek 3. V ABC je barva stroje špinavě nahnědlá, v miniZENITu žlutooranžová.

ABC-22-37-miniZenitSoutěžní motocykly Jawa a Yamaha se později objevily v ABC č. 22+23/37. MiniZENIT byl vytištěn z části defektně (soudím tak podle dvou kusů, které se mi kdy dostaly do rukou) – tisková plocha je menší (model je zmenšen) oproti ABC a ořez archu chybný.

LIAZ 110.577 původně vyšel v ABC č. 15/34, kde je uveden jako spoluautor Jiří Počekajlo.

Švajčiarska kabínová lanovka natáhla svá lana i do Česka – vyšla v ABC č. 23+24/45 a též v knize Ladislav Jakubčo – Papierové modely, vystrihovačky.

Zajímavý hviezdolet Magion rovněž doletěl i do ČR, našli jsme jej v ABC č. 16+17/48.

Monster automobil obohatil ABC č. 24/50.

Uvedený elektrón ZENIT PLUS s modely vrtulníku Kamov Ka-50 HOKUM s Aero Sérií E+Z už spadá do období pozvolného zániku časopisu a jde vesměs o reedice: Vrtulník i malý Airbus A 310 původně vyšel v č. 2 / 93/94, monografie pak v č. 3 / 93/94.

A nyní věnujme minutku dalším klasikům generace E+Z:

Marián Hlaváč

Hlavac_Marian-31OCT09xVinohradnicke_stavby-foto-EZ-9-93-94Ing. arch. Marián Hlaváč je velmi známým autorem vystřihovánek a jeho jméno je neodmyslitelně spjato s časopisy E+Z a Fifík. Dovolte na tomto místě odbočku – podrobný profil osoby a tvorby arch. Hlaváče již máme zpracován v sekci Profily autorů.

Vedle Ladislava Badalce působil v E+Z ještě jeden český autor papírových modelů:

Michal Antonický

Antonicky1xMichala Antonického a jeho práci dobře znáte ze starších časopisů ABC a z modelů vydávaných s Pavlem Skokanem ve vydavatelství Mega Graphic a též pod svou vlastní značkou m.a.s.s. Michalovou doménou byly a jsou automobily – soutěžní i civilní, formule 1 a autobusy. Opět zde můžete odskočit na detailnější profil Michalovy (a Pavlovy) tvorby, do sekce Profily autorů.

Papírová recyklace (2.)

Jak jsme si ukázali již v 1. díle tohoto povídání, mnohé vystřihovánky byly vydány v západní i východní části někdejšího Československa, v ABC a v Zenitu (E+Z), a také ve slovenském Fifíku. Při těchto reedicích byly ovšem častokráte pozměněny či úplně přepracovány, čímž vznikly sběratelské mutace daného modelu. Podívejme se nyní na takto recyklované papírové modely Mariána Hlaváče a Michala Antonického, který své modely v ABC označoval autorským kódem JA s pořadovým číslem (iniciály jeho matky), kdežto v Zenitu kód pozměnil na MA.

Elektrón ZenitZámocká kaplnka Mariána Hlaváče vyšla původně v E+Z č. 3 / 92/93. Pak byla otištěna spolu s barokovou bránou i ve Fifíku č. september 1999, ještě jednou v marci 2007 a nakonec v knize Marián Hlaváč – Vystrihovačky (2008). V E+Z se kaplnka barevně liší (barva sloupů, fasád a věžičky).

Zenit-Hlavac_MatraVe stejném Elektrón Zenitu č. 3 / 92/93 vyšel dvojmodel prototypu sportovního vozu blízké budoucnosti Matra P 29 (ve dvou verzích, žlutý s reklamou Michelin a modrý Gitanes – podvozek je jeden). Poté Matra vyšla samostatně ve vydavatelství Mega Graphic v roce 1999, barevně upravena, dále pouze modrý vůz, barevně upraven a přepracován na PC vyšel ve Fifíku č. november 2003 a nakonec stejný model ještě v kompilační knize Marián Hlaváč – Vystrihovačky (2008).

Kastiel-Zenit-FifikKaštieľ Dolná Krupá (šlechtický zámek) vznikl jako součást semestrální práce arch. Hlaváče a v podobě kompletní vystřihovánky vyšel v E+Z č. 8 / 92/93. Model se dočkal reedice přepracované na počítači ve Fifíku č. september 2001 – na obrázku vpravo je porovnání původní ruční kresby a nové počítačové. Autor v reedici mj. opustil optimismus modrých oken a použil naturalističtější černá. Ovšem, nemohu si pomoci, raději bych si slepil tu původní verzi…

Zenit-Hlavac_dragsterDragster v měřítku 1:24 původně vyšel v E+Z č. 6 / 94/95 coby Dragster White Heat, poté ve vyd. Mega Graphic v roce 1999, přepracován v PC a mírně zmenšen s uvedením měřítka 1:24 – tyto modely mají na střeše číslo 31. Dále konstrukce vyšla v Letním magazínu Fifíka 2000 a v knize Marián Hlaváč – Vystrihovačky (2008), a to přepracována na Blue Monster s číslem 24 na střeše.

Zenit-Hlavac_zvoniceVenkovská zvonica z Oravy z 19. stol. vyšla v dvojčísle E+Z č. 9-10 / 94/95, poté u vyd. Mega Graphic (1999, v jednom výtisku s vodním mlýnem, zvonice je ve stejné verzi, jen jsou jinak poskládány díly na ploše), dále ve Fifíku č. máj 2000 jako „zvonica“ – zde je barevně přepracována. V původní verzi s hnědými stěnami pak zvonice z Oravy vyšla v ABC č. 9/53 v dubnu 2008.

Zenit-Tatra_kolem_svetaBylo jen logické, že Michal Antonický, autor a redaktor časopisu ABC, navázal spolupráci s obdobně zaměřeným časopisem na Slovensku, s E+Z. Vydal tam celkem 12 svých prací, většinou vozů v měřítku 1:43. Až na jednu výjimku jde o reedice z ABC. V některých případech jde o pouhé reprinty, u dalších autor modely přebarvil nebo i konstrukčně zdokonalil, viz např. již zmíněná Tatra kolem světa (náhled vlevo). Onou vydavatelskou výjimkou je vůz Talbot Horizon, který jako jediný vyšel nejprve v Zenitu (č. 2/1990-91) a až o více než čtyři roky později v ABC č. 11/39, bez zvláštních úprav.

Zenit-T624Záchranné vozidlo Tatra 624 NAREX je prvním modelem, který Michal v Zenitu vydal. Tatra vyšla v č. 10/1989-90 (leden 1990) a oproti svému původnímu vydání v ABC č. 22/31 (červenec 1987) má pozměněno zbarvení a doplněn maják na střeše.

Zenit-Ford_SierraDalším vozem byl soutěžní Ford Sierra XR 4i – měl spletitější historii, nejprve vyšel v ABC č. 11/31, poté barevně upraven v Zenitu č. 18/1989-90 a tato pozměněná verze vyšla také v ABC č. 9/39.

Zenit-VolvoVolvo 244 GE – původně v ABC č. 18/31 jako Volvo 240 Turbo, později v Zenitu č. 6/1990-91.

Renault R 11 TS – nejprve v ABC č. 9/33 jako Renault R 11 Turbo, pak v Zenitu č. 8/1990-91.

Zenit-RenaultPrvní malé Michalovy vozy v Zenitu, stejně jako mnohé modely architektury M. Hlaváče, měly ovšemže smůlu na kvalitu papíru – v té době v Zenitu vystrihovačky prostě tiskli přímo na tentýž papír, jako listy celého časopisu – byl žalostně tenký, pro domečky navíc nevhodně lesklý.
Lépe už na tom bylo až unikátní vydání vozu F1 McLaren MP 4/5 Honda, což byla po třech monopostech M. Hlaváče čtvrtá a poslední efjednička vydaná v E+Z. Vyšla na pevnějším dvojlistu v E+Z č. 1/92, rok a půl po svém prvním vydání v ABC č. 20/34.Zenit-Ferrari

Z dvanácti vozů vydaných M. Antonickým v Zenitu (deset v časopise a dva v miniZENITech) patří k těm vzácnějším barevná mutace sportovního Ferrari F40, které vyšlo v E+Z č. 6 / 92/93 v atraktivní červené barvě, jak má u správného Ferrari být. Tuto raketu na kolech známe z ABC č. 22/35, ovšem ve žluté (spoluautorem je Jiří Počekajlo).

Další autoři v E+Z

Badalec, Jakubčo, Hlaváč, Antonický – co jméno, to pojem, jde o velmi známé a plodné autory. V E+Z ovšem publikovalo několik dalších slovenských konstruktérů vystřihovánek. Bohužel, nemáme o nich zdaleka tolik informací jako o výše uvedených tvůrcích, čili podíváme se pouze na jejich hmatatelný odkaz, na vystřihovánky v E+Z. Pokud by se tu našel čtenář, který by mohl něco poodhalit o následujících osobnostech, bude obdařen nevýslovně pochvalným mručením 😉 .

Po roce a půl „hegemonie“ výtečné autorské dvojice BaJ se v Zenitu objevila vystrihovačka nového autora, jmenoval se Pavol Dubovec. Jeho jméno známe i z ABC, v čísle 6/33 v listopadu 1988 vyšla jeho vystřihovánka amatérského miniletadélka Bumble Bee v měřítku 1:32.
O 9 měsíců později přinesl do dvojčísla Zenitu 23-24/1988-89 svůj model letadla z roku 1932 Caproni Stipa v měřítku 1:72. Na obrázcích níže jsou ukázky následujících dvou jeho prací – a podle zajímavých předloh: letištní tahač Tatra 815 TPL (č. 3/1989-90) a letoun Suchoj Su-7 BKL (č. 5/1989-90), vše rovněž v M1:72:

Zenit-T815TPL Zenit-Su7

Zenit-kosmosZa pozornost stojí také řada miniaturních modýlků historických kosmických družic z 50. a 60. let, které vyšly v E+Z č. 3 a 5/91: Explorer 1, Sputnik 3, Pioneer 3, Pioneer 1, Early Bird a Discoverer. Konstrukce se vešla na pouhou stránečku a půl (družice jsou v rozdílných, přizpůsobených měřítkách).

A pro ilustraci jmenujme další modely Pavla Dubovce v Zenitu:

  • Zenit-Tatra43-52Okruhový soutěžní vůz Lada Samara 1300 MTX z roku 1989 – M1:43, č. 16/1989-90
  • Letoun z roku 1963 Moynet M 360 Jupiter – M1:72, č. 19/1989-90
  • Soutěžní tříkolka z roku 1986 Cyclecar Record B-3 – M1:24, č. 21-22/1989-90 (papíroví archeologové mají svědectví, že tuto vystřihovánku autor nabízel i do ABC, ovšem nebyla tehdy redaktorem M. Antonickým přijata pro určitou nedotaženost)
  • Prototyp sovětského soutěžního vozu z r. 1989 NAMI 0280 – 4×4 Turbo – M1:43, č. 5/1990-91
  • Historická Tatra 43/52 z roku 1936 – M1:43 – poslední jeho model v E+Z, vyšel v č. 7/91

Zenit-lokomotivyDalší autor byl specialistou na modely železniční techniky – Jozef Tarda, úspěšný modelář vzešlý z modelářské líhně Ladislava Jakubča ve Spišské Nové Vsi – již jsme o něm psali v 1. díle tohoto textu. Jeho prvotina, elektrická lokomotiva E 458 v M1:64, měla původně vyjít jako miniZENIT, ale nakonec vyšla v E+Z č. 2+3/92. Následovaly pak ještě tři lokomotivy z jeho dílny:

  • Motorová lokomotiva T 334.0 – měřítko neuvedeno, č. 7/92
  • El. lokomotiva Škoda 69E – rovněž bez měřítka, č. 2 / 94/95
  • El. lokomotiva z r. 1953 Škoda E 499.0 – M1:87, č. 5 / 95/96

Stanislav Dunaj a Bohuslav Šikulinec přispěli do E+Z třemi modely – a velmi zajímavými:

Abrams-2-93-94Atraktivní americký tank M1 Abrams zpracovali jinak než dva a půl roku před nimi Richard Vyškovský v ABC. Vyšel v E+Z č. 3 / 93/94 a je v neobvyklém měřítku 1:37. Velké rozměry (v ABC byl tento tank v M1:43 na 3,3 stranách) si vyžádaly mohutný rozsah pěti stran, což v E+Z vyřešili… no, nevím, zda ideálně: 4 strany jsou na vnitřních „déčkách“ na pevném papíru a jedna na tenkém, časopiseckém. Výhodu to ale mělo, čtenář-modelář dostal celý model najednou, v jediném časopise:

Abrams-c.3-93-94 Abrams-3-93-94 Zenit-Abrams Abrams-navodka

Druhým modelem této autorské dvojice bylo sněhové pásové vozidlo Mulda 120 výrobce ZTS Dubnica nad Váhom. Model je zpracován v měřítku 1:20 a vyšel v E+Z č. 5 / 93/94 (stejně jako u tanku je rozsah 5 stran, přičemž jedna je na tenké stránce).
Konstrukce je propracovaná, s interiérem kabiny a rozhodně jde o dodnes velmi zajímavou a kvalitně nakreslenou záležitost, která dovoluje značný modelářský tuning:

Zenit-Mulda Mulda-navodka Mulda120-Zenit

Třetím a posledním jejich modelem bylo minirýpadlo DH/0411 v čísle 10 / 93/94. Nezbývá mi než dodat, že tito dva pánové to opravdu uměli. Co asi dělají dnes?

Martin Vozár – tohoto autora vnímám jako velmi ambiciózního, který se rozhodně nespokojil s nějakou papírovou krabičkou pro děti – i když publikoval i ve Fifíku.
Do E+Z přinesl celkem pět modelů vesměs bojové techniky, velmi propracovaných. Rozsahem a počtem dílů šlo o naprosto nejsložitější modely v celé historii E+Z, prostě o takové „poláky“ 😎 :

Zenit-Zuzana Zuzana-navodka

Sledujeme upracovanou ruční kresbu (je polovina-konec 90. let) a čísla psaná trubičkovým perem a šablonkou. Náročnost konstrukce i modelářského postupu je vysoká. Bohužel mám pocit, že kresby potřebovaly (podobně jako u Pavla Dubovce) o chloupek kreslířské pečlivosti navíc, více elegance, jemnosti, upravenosti… nevím, jak to lépe popsat. Autor měl i smůlu na kvalitu tisku v E+Z – barevnost stran nebyla vždy dobrá.
Výše uvedený obrázek ukazuje pro ilustraci jednu z návodných kreseb k modelu houfnice 155 mm ShKH ZUZANA, což byl poslední model M. Vozára v E+Z. A také vůbec nejrozsáhlejší z celé éry E+Z – zabral téměř 12 stran vystřihovánky (přitom nemá uvedeno měřítko!?) a vyšel na samém sklonku kariéry E+Z, ve třech pokračováních v číslech 7 / 97/98 a 8+9/1998 (následujícím číslem tento časopis skončil). 11 stran je na pevnějším papíru, 0,7 strany pak na časopiseckém.

Kromě tohoto závěrečného mega-díla si vyjmenujme i další čtyři velké, nadčasové projekty M. Vozára v E+Z:

  • Stredný kolesový obrnený transportér OT-64 – bez měřítka, č. 7+8 / 95/96; rozsah 6,6 strany (4 str. pevný papír + 2,6 str. tenký)
  • Kolesový obojživelný transportér OT-65 – bez měřítka, možno postavit verzi s věží nebo bez, č. 2 / 96/97; 4,5 str. (4 str. pevný + 0,5 str. tenký)
  • Bojové vozidlo pechoty BVP-2 – bez měřítka, č. 5/1997; 5,5 str. (4 str. pevný + 1,5 str. tenký)
  • Slovenský transportér z roku 1995 Tatrapan – bez měřítka, č. 2+3 / 97/98; 8,7 str. (8 str. pevný + 0,7 str. tenký)

Kdyby byly tyto modely přepracovány, či spíše vyčištěny na PC a kvalitně vytištěny, i dnes po letech by splňovaly nároky na složitou a propracovanou papírovou maketu pro pokročilé modeláře.

Zenit-TerchovaPutování sbírkou Zenitů se chýlí ke konci. Redakcí prošlo více autorů, než které jsme vyjmenovali, jejich vklad ale byl spíše jednorázový. Třeba Jozef Sládek, tehdy 13-letý čtenář, kterému otiskli vystrihovačku domčeku z Terchovej (č. 12/1989-90, únor 1990).

Imrich Šikora je známé jméno, již v roce 1992 vydal tlustý vystřihovací sešit dálkového tahače Kenworth W-900 s návěsem v měřítku 1:32 (12 listů pevného papíru, obr. obálky níže). V E+Z zaujal čtyřstránkovým modelem tahače Scania T 143 H rovněž v M1:32, vyšel v čísle 4 / 93/94:

Kenworth-Sikora Kenworth-1-93-94a Zenit-Scania1 Zenit-Scania2 Scania-navodka

Kenworth-1-93-94b

Zenit-BMWPavol Bukovinský je autorem osobního vozu BMW M5 z čísla 8 / 94/95.

Ladislav Jakubčo spolupracoval nejen s L. Badalcem a M. Hlaváčem (terminál letiska), ale i s dalšími: Jozef Čaja – společný model americké nosné rakety Saturn 1B a střihy na jednoduchý funkční model rakety Triangel se objevily v dvojčísle 9-10 / 94/95. Saturn je možno dokonce postavit jako funkční model s pohonem a padákem.

PhDr. Ondrej Buchan, pracovník redakce E+Z, je uveden jako spoluautor s L. Jakubčem u dvou zajímavých modelů: historický těžký motocykl Harley-Davidson Panhead 1948 v M1:10 (č. 1 / 95/96) a stíhací letoun námořního letectva Phantom II FG.1 v M1:60 (č. 2 / 95/96).

Zenit-VW82A na úplný závěr jsem si ponechal dobrého přítele Ivana „Condora“ Luptáka, výborného modeláře, organizátora někdejší kultovní modelářské akce Vrútky a specialistu na podklady pro konstrukce modelů vozů F1, kterému se podařilo na sklonku existence časopisu E+Z, v čísle 6 / 97/98, vydat svoju prvú opravdickú vystrihovačku, Volkswagen 82 Kübelwagen.

Na konstrukci a kresbě poznáte školu Richarda Vyškovského, neboť Ivan se netají tím, že dílo pana architekta měl vždy velmi rád.
Model kübla Ivanovi vyšel i ve dvou číslech slovenského časopisu TOM (August a September 1999), ovšem na nevhodném tenkém a lesklém papíru. Ivan šel ale do sebe a zbarvení modelu pro tuto reedici mírně dopatinoval.

Epitaf

E-Z-10-1998Pokud jste se náhodou v červnu 1998 potulovali na Slovensku kolem stánku s novinami, mohli jste si tam zakoupit takový pestrý časopis (obr. vlevo)…

Zenit-HornetElektrón Zenit č. 10/1998. Byl plný modelářských zajímavostí a dokonce s vystřihovánkou bojového letounu McDonnell Douglas F-18 HORNET (pro sběratele doplním, že tento poslední vystřihovánkový počin v E+Z je reedicí modelu L. Jakubča z čísla 7 / 92/93. Letoun je celý, na čtyřech stranách, ale chybí jedna strana s výzbrojí z čísla 8 / 92/93).

Ovšem hned na druhé straně, v Listárni, jste se dověděli, že něco není v pořádku: Vážení priatelia, dovoľte mi, aby som sa s Vami rozlúčil…, píše šéfredaktor ing. František Kavecký. Věří, že se najde jiný slovenský vydavatel, který převezme štafetu vydávání papírových modelů, a podaří se mu zabezpečit ekonomickou stabilitu takového periodika. Nenašel se.

V 90. letech klesl zájem mládeže o modelářství z důvodu nástupu nových zábav – především počítačových her, internetu, CD a videopůjčoven. A odbyt E+Z klesl pod udržitelnou mez. A my tady v Česku jsme jej téměř nemohli splašit…

Ceska_Lipa1-2-93-94 Ceska_Lipa2-2-93-94

Dnes už zcela fantastický snímek překvapených českých papírových modelářů u stolu plného časopisů E+Z byl otištěn v čísle 2 / 93/94, u reportáže z někdejší největší papírácké výstavy a soutěže v České Lípě konané v červnu 1993 – redakce E+Z tam tehdy přijela a vzala s sebou 300 časopisů, po kterých se jen zaprášilo. Na vedlejším snímku je záběr z besedy na této akci – koho poznáváme: zcela vlevo pravděpodobně šéfredaktor E+Z RNDr. Ladislav Györffy, druhý zleva ing. Ladislav Jakubčo, úplně vpravo arch. Richard Vyškovský (2× foto: Ondrej Buchan).

Prapor papírové modelařiny dnes jako (téměř) jediný na Slovensku nese časopis Fifík, který má ale jiné zaměření než E+Z. Orientuje se více na zábavu dospívající mládeže ve všech podobách. Časopis typu „starého dobrého“ ABC, s podněty pro volný čas, pro práci v kůlně, s myší a na pozemku, tam chybí – a vlastně i tady u nás.

Časopis Elektrón Zenit je nezapomenutelným.

Závěrem bych velmi rád poděkoval lidem, kteří mi za ta léta pomohli se sběrem informací, vystřihovánek i samotného časopisu E+Z – díky, pánové:

– Michal Antonický
– Ladislav Badalec
– Ondrej Čiernik / Zavislak – in memoriam
– Michal „Medium“ Erben
– Karel Formánek
– Mira Gabriel / MiGAS
– Peter Goga / PeGo
– Marián Hlaváč
– Ladislav Jakubčo
– Michal Kavalier
– Pepa „JoK“ Kropáček
– Milan Kušnier / toudi_sk
– Ivan „Condor“ Lupták
– Miro Martinický / miro_m13
– Peter Sándor / PeeS
– Tomáš Studený / Study
– Mišo Šimko / MIO
– Jirka „Velda“ Velocha st.

-StF-

Zenit97-98

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *