Název modelu: Avia A30 – potraviny
Autoři: Václav Šorel, František Kobík (ŠOK)
Vydavatel: ABC č. 5 / roč. 19 (vyšlo 2. 11. 1974)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno)
Rozsah: 2,5 str. A4
Počet dílů: 17 číslovaných, 29 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: prosinec 2014 (-StF-)
Blížil se čas Vánoc 2014, i pojal jsem obavu, aby bylo ve slavnostním ešusu sdostatek krmiva pro vyhublé tělo mé i ratolestí – a podvědomě jsem hmátnul do špajzu po tomto modelu, který na sobě nesl jídlo alespoň nakreslené – pojízdné prodejně potravin na podvozku Avia A30 pánů Šorela a Kobíka:
Je to další z modýlků, který lepím již podruhé. Poprvé jsem ho poskládal ihned po vydání počátkem listopadu 1974. Byl jsem tehdy čtvrťák základní školy a vybavuji si, že na lampiónovém průvodu konaném v těch dnech na počest VŘSR jsem se spolužákem protřásal zkušenosti s tímto papírovým vozem – stavěl ho rovněž. Ovšem jedna zdrcující vzpomínka mi zůstala z těch dob v hlavě – starší sestra, tehdy sedmačka-puberťačka, se mi díky tomuto modelu posmívala a posměšně na mne volala potravinařu!, s příslovečně severomoravsky krátkými slabikami. Asi usoudila, že pojízdné potraviny dostatečně nezvyšují můj mužný, gentlemanský kredit. Holt efektnější modely typu F1 měly přijít až později. Papírový modelář se musí přenést i přes pohanu, zatnul jsem zuby a model nalakoval, aby just vydržel a byl hezčí. Skutečně pak po mnoho let zdobil mou zasklenou skříňku.
Má první potravinářská Avia, symbol to socialistického venkova, se bohužel nedožila dneška, ale vzpomínky na ni ano a přesně 40 let po posměšcích sestřiných jsem tady zase se stejnou vystřihovánkou, riskuje přitom jízlivosti nové, tentokrát od manželky či dcer (…co to, prosím tě, zase lepíš za blbost? Kam to pak dáš?!?). Přes překážky – VPŘED!
Cca před půlrokem jsem lepil příbuzný model pánů ŠOK, valník Avia A15, a bylo hned jasné, že půjde o stejnou koncepci, stejné díly (šasi, kabina, kola) – a stejné chyby. Prostě model do série. Jsa poučen, s písní na rtech se na to vrhám. Lepím ze starého originálu, čili opět bacha na chlupatý papír. Půlstrana této vystřihovánky včetně návodu vyšla na vloženém dvojlistu, což byla past, a několikrát jsem později měl v rukou toto ábíčko č. 5/19, zdánlivě kompletní, s déčky uvnitř, ovšem bez oné vkládanky. Není tedy úplně snadné udržet tuto vystřihovánku kompletní pro budoucí generace.
Kresba Františka Kobíka výše odráží komiksový styl obou autorů při tvorbě svých vystřihovánek. Nejde sice o dokonalou technickou návodnou kresbu se všemi čísly dílů, ale stavitel získá reálnou představu o tom, co na něj na stole vyjukne po dolípnutí posledního ždibku. Už se opakuji, ale je to tak: vystřihovánky zn. ŠOK jsou ilustracemi F. Kobíka převedenými do 3D.
Avia A30 – stavba modelu
Začínáme chassis = dlouhá placatá tatranka zpevněná kartonem. Dvě drobné návodné kresby jsou přímo na lepeném dílu, což je neotřelé a zvyšuje to pozornost (a paměť) modelářovu:
Kabina je nemlich ta samá jako u valníku – se stejnou chybkou u pravých dveří – chybí tam dotáhnout čára nad horním závěsem dveří (viz obrázek ke konci tohoto článku). Kabinu opět podlepuji silným kartonem, jinak nemá šanci dožít se vysokého věku v původním tvaru. Jeden hmat a je po ní:
Na řadě je skříňová nástavba s prodejnou, velká to škatule. Na zadním čele je ukázka, s jakou renesanční lehkostí oba autoři přistupovali ke své kresbě – číslo dílu 4 flákli přímo na viditelnou plochu dílu (!), jaképak štráchy s tím, že – obr. vpravo. Na předním čele nástavby jsem ponechal nápis MODEL abc, ovšem tu čtyřku na zádi jsem zaretušoval.
Skříň jsem podlepil pevným kartonem a ještě vyztužil špejlemi, ať snese úchop jemnou pazurou z boku:
Skátula je hotová, možno ji i s kabinou bacit na šasi:
Následují skříňky připojené k šasi a podvozek. Zadní skříňky, díly 15 a 16, jsou stejné, čili mohly klidně mít stejné číslo dílu. Kola a podvozek jsou zkopírovány sakumprdum z valníku A15, se stejnými nedotaženostmi: boky kol mají zcela nevhodně chlopničky po obvodu a pokud si budete chtít postavit kola otočná, není k dispozici celý vybarvený vnitřní bok kola – dokreslil jsem si je v PC a vytisknul. Nutno pak také začernit bílé půlkruhy pro nalepení kol na šasi. Psaný návod opomněl uvést výrobu zadních dvojitých kol se širším pláštěm 13, což je drobnost. Konzoly pro uchycení os kol jsou naznačeny na návodné kresbě (na té, co už je očím skryta, je uvnitř modelu) nevhodně, jsou příliš vysoké:
Hotový podvozek:
Až na úplný závěr jsem zařadil přilepení zpětných zrcátek, i když návod ukládá jejich výrobu mnohem dříve – hrozí ovšem, že o zrcátka manipulací přijdete. Čili raději až nakonec. U zrcátek jsem si dovolil minituning – vyříznut černých „vzduch“ a odrazná plocha přelepena kouskem staniolu. Na obrázku vlevo ukazuje červená šipka onu chybku zmiňovanou výše, chybějící čárku (hranu dveří) nad horním pantem => dokreslena štětečkem, chybky jsem si všiml až po dokončení modelu.
Dokonáno jest. Model tentokrát nelakuji, i když autoři ŠOK k tomuto riskantnímu závěrečnému úkonu systematicky nabádali – není důvod. Akorát jsem zakápnul Herkulesem přední reflektory a zadní světla/odrazky pro navození lesku skla. Takže po 40 letech na mne opět z poličky kouká potravinářská ávie. Porovnejme ještě Kobíkovu návodnou kresbu s výsledným modelem – jako by si holky z oka vypadly 😎 :
A jak pasuje k o pár měsíců staršímu valníku?
Ale jo, celkem pasuje, stejný genofond, to je marné. Co říci závěrem: stavba se mi líbila, skoro hodně moc 🙂 . Jen kdyby mi nebylo o těch 40 let více, karamba… NEBUL, POTRAVINAŘU!!!
Galerie modelu je na svém místě. Děkuji za pozornost.
-StF-