Bestiola Be-60.3

 Název: BE-60.3 „Bestiola“
 Autor: Ladislav Müller
 Autorský kód: Neuveden (v řadě modelů autora by odpovídal kód ML-35)
 Vydavatel: ABC č. 10 / roč. 25, vyšlo 22. 1. 1981
 Měřítko: Neuvedeno, cca 1:45 (rozpětí křídel: 250 mm)
 Rozsah: 1,4 strany A4
 Počet dílů: 19 číslovaných, 40 fyzických
 Stavba modelu:
 Fotogalerie: Ano

Be60-2

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Bestiola Be-60.3

Zelená žába se neříkalo jenom formuli 1 značky Alfa Romeo (typ 184), ale také jednomu letadlu, které na první pohled vůbec nevypadá vzhledně. O to ale někdy nejde, není málo těch, kteří tvrdí, že druhý pohled už je plný obdivu.

Choceňská továrna Beneš-Mráz má ve svém křestním listě vepsáno datum 1. 4. 1935. Je tedy vcelku nasnadě, že první letadlo, které se tu začalo vyrábět, byl nový lehký letoun konstrukce ing. Pavla Beneše, nesoucí kromě typového označení jméno Bestiola. Vzhledem k tomu, že se nová továrna teprve zabíhala a nadšení ještě neznamenalo, že přinese automaticky zkušenosti, byla to právě Bestiola, na níž se osazenstvo mělo „zaučit“, což bylo potřeba i k tomu, aby se novinka prodávala.

BE-60.3 byl jednokřídlý hornoplošník plátnem potažené celodřevěné konstrukce s pevným podvozkem, krytou kabinou pro dvoučlennou posádku, poháněný pístovým motorem Walter Micron II (výrobce Walter a. s., Praha-Jinonice), pocházejícím z roku 1934. Prototyp poprvé vzlétl 10. července 1935, druhá verze se do vzduchu dostala o tři měsíce později. Od dubna do listopadu 1936 bylo vyrobeno 23 letounů, určených převážně pro československé letecké kluby – šest strojů putovalo na Slovensko.

Be60-1

Bestiola byla jako lehký cvičný letoun určena rovněž pro výcvik pilotů – ostatně tato funkce jí připadla i po obsazení Československa nacistickými vojsky – také Němci ji využívali stejně a dokonce ponechali letadlu jeho původní hráškovou barvu. Z této doby však neexistují prakticky žádné informace a pouze minimum fotografií.

Vystřihovánka z ABC č. 10/25 z ledna 1981 (pojmenovaná Bestiola Be-60.3) je jednou z posledních prací Ladislava Müllera – a jeho posledním papírovým letadlem. Zajímavostí je, že v ABC si Bestiola odbývala svou reprízu – poprvé se tento modýlek objevil o pět měsíců dříve v armádní metodické příručce Modelování bojové techniky, ovšem jako nevybarvená vystřihovánka, letoun byl označen názvem Be 60.6 s imatrikulací OK-LSC. Více informací o této příručce najdete v profilu L. Müllera.

Bestiola Be-60.3 – technická data:

  • Délka: 6,65 m
  • Rozpětí: 11,20 m
  • Nosná plocha: 15,20 m2
  • Hmotnost – prázdná / vzletová: 290 / 490 kg
  • Rychlost – cestovní / maximální: 125 / 142 km/h
  • Dolet / dostup: 470 km / 3400 m
  • Motor – Walter Micron II
  • Řadový invertní pístový čtyřválec o obsahu 2330 cm3
  • Vrtání×zdvih: 88×96, kompresní poměr 6:1
  • Hmotnost: 61 kg
  • Výkon: 60 k (44,16 kW) při 2600 ot/min-1
  • Palivová nádrž: 52 litrů

RoBertino Pavelka, -StF-

Kam dál:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..