Název: | Ferrari 312 T2 |
Autor: | Richard Vyškovský |
Autorský kód: | VY-1.01 |
Vydavatel: | ABC č. 2 / roč. 21, vyšlo 22. 9. 1976; reedice č. 7/25 (1. 12. 1980) a č. 16/47 (5. 8. 2002) |
Měřítko: | 1:24 |
Rozsah: | 2 strany A4 |
Počet dílů: | 59 číslovaných / 76 fyzických + 3 špejle |
Stavba modelu: | Ano |
Fotogalerie: | Ano |
KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Ferrari 312 T2
Jedním z úspěšných typů značky Ferrari v historii F1 byl druhý model ve vývojové řadě 312 T (ono T znamenalo, že je ve voze napříč umístěná převodovka, Transversale). Stáj Ferrari ho nasadila do čtvrtého závodu sezóny 1976 (GP Španělska), protože od té chvíle začaly platit nové technické předpisy. Ačkoli „té dvojka“ byla vzhledově hodně podobná předchozímu typu 312 T, dle vyjádření jednoho z pilotů Claye Regazzoniho měla „společný jen volant a náboje kol“.
Od svého nasazení vyhrál typ T2 tři závody (GP Belgie, Monaka a Anglie), čtyři druhá a dvě třetí místa. Po sezóně 1976 prošel typ menšími úpravami a v mírně pozměněné podobě absolvoval i sezónu 1977 a první dva závody 1978. Na první pohled se lišil především změnou nasávacích šachet vedoucích vzduch k chladičům umístěných na bocích kokpitu a nosníkem zadního spoileru.
Vozy ve zmíněném roce 1976 pilotovali Niki Lauda (Rakousko), Clay Regazzoni (Švýcarsko) a v jednom případě i Carlos Reutemann (Argentina) – ten byl po Laudově nehodě na Nürburgringu povolán jako náhradní pilot a když se Niki nečekaně rychle vrátil do kokpitu, zůstal mimo hru.
Skutečnosti nasvědčují, že Richard Vyškovský tvořil model podle předváděcích fotografií na začátku sezóny. Dokazují to zejména speciální šachty u předních kol s aerodynamickými čelními plochami, kterým se říkalo „blatníčky“, ovšem tento element se objevil pouze při oficiálním předvádění a testech – závodní verze už vypadala jinak. Totéž platí pro zadní část vozu, která je u modelu osazena experimentální nápravou De Dion, ta ovšem rovněž byla na voze použita pouze ve stadiu zkoušek:
A ještě douška, tento model byl prvním v ABC (č. 2/21), který byl podepsán pouze Richardem Vyškovským, již bez účasti Pavla Blechy – známá autorská dvojice se rozpadala.
Ferrari 312 T2 – technická data:
- Délka: 4316 mm
- Šířka: 1930 mm
- Výška: 1020 mm
- Hmotnost: 575/580 kg
- Motor: Ferrari Tipo 015, objem 2991,8 cm3, plochý dvanáctiválec V 180°, 4 ventily na válec, výkon 368 kW (500 koní) při 12200 otáčkách
- Převodovka: napříč uložená mechanická Ferrari, 5 stupňů vpřed + zpátečka
- Pneumatiky: Goodyear
- Konstrukce: Mauro Forghieri
Robert Pavelka a -StF-
Kam dál: