Název: | Fokker D VII |
Autor: | Pavel Blecha a Richard Vyškovský |
Autorský kód: | BV-2.02 |
Vydavatel: | ABC č. 23+24 / roč. 14, vyšlo 7.-24. 8. 1970 |
Měřítko: | Neuvedeno, cca 1:48 |
Rozsah: | 2,1 strany A4 (tři střihy jsou u návodu) |
Počet dílů: | 50 číslovaných, 61 fyzických |
Fotogalerie: | Ano |
KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Fokker D VII
Fokker D VII je považován dodnes za jeden z nejúspěšnějších, ne-li vůbec nejlepší letoun 1. světové války. Prakticky okamžitě po nasazení znamenal pro německé letce výraznou převahu ve vzdušném prostoru. Prototyp V.11 konstruktéra Reinholda Platze ocenil po několika drobných úpravách i legendární „Rudý baron“ Manfred von Richthofen, který však byl sestřelen a zahynul dříve, než mohl vyzkoušet finální verzi D.VII. Kvůli sníženým možnostem továrny Fokker se letoun vyráběl i v konkurenční firmě Albatros, která za něj musela platit licenční poplatek. Původní stroje byly osazovány motory Mercedes, pozdější typ označený jako D.VIIF byl poháněn agregátem BMW III.

Srovnání Fokkeru v německé (nahoře) a holandské kamufláži
„Sedmičky“ se na frontu dostaly na počátku května 1918 a ihned bylo jasné, že mají výborné letové vlastnosti, takže převyšovaly i britské Camely. Vzhledem k tomu, že význam letectví ještě nebyl v 1. světové válce tak velký (a též k poměrně pozdnímu nasazení), nemohly byť vynikající schopnosti Fokkeru D VII zásadně zvrátit její výsledek. Údaje o počtu vyrobených strojů kolísají od 1700 do dvou tisíc. Uvádí se, že do válečné vřavy jich zasáhlo na 775.
Kvalit letounu si byly vědomy i vítězné mocnosti, které po válce letoun striktně vyžadovaly jako válečnou kořist v „dobrém stavu“. Fokkery se tak objevily v barvách nejen samostatného československého vojenského letectva, ale rovněž ve Švýcarsku, Belgii, Polsku (využívaly se podobně jako Austin-Putilov v rusko-polské válce) či Holandsku. Dokonce v USA létalo 142 strojů, které tam byly dovezeny na zkonfiskovaných německých parnících. Fokker D.VII je dnes možné vidět v muzeích v Německu, Francii, Holandsku, Velké Británii, Kanadě a USA.

Fokker D.VII, na kterém létal Hermann Göring
Není už zřejmé, proč pánové Blecha a Vyškovský zvolili pro svou vystřihovánku zrovna holandskou kamufláž, zvláště když model Fokkeru D.VII zařadilo do svého výrobního programu i Družstvo Směr v první verzi v československém zbarvení. Příslušný model byl druhým a zároveň posledním modelem letounu této autorské dvojice v časopise ABC. A ještě poznámka k autorskému kódu: na zadních výškovkách, tedy dosti viditelně a ne příliš vhodně, je vyvedeno červeně BV-2.02. Ona první dvojka znamená, že jde o letadlo. Druhá dvojka pak značí, že šlo po Avii Ba 33 o v pořadí druhý letoun obou tvůrců. Monografii letounu najdete v ABC č. 22/26.
Fokker D VII – technická data:
- Délka: 6950 mm
- Výška: 2750 mm
- Rozpětí horního / dolního křídla: 8920 / 7010 mm
- Hmotnost / vzletová hmotnost: 700 / 878 kg
- Motor: řadový vodou chlazený šestiválec Mercedes DIIIaü, výkon 132 kW (180 k) při 1400 ot/min., objem 14 778 cm3
- Maximální výška: 6000 m
- Výzbroj: dva synchronizované kulomety IMG 08/15 (Spandau), ráže 7,92 mm
RoBertino Pavelka, -StF-
Kam dál:
nedate aj obrazok vystrihovačky?
Náhled vystrihovačky:
