Hawker Hurricane Mk. I

Název modelu: Hawker Hurricane Mk. I 
Autor: Ladislav MüllerNo_PCs1
Vydavatel: ABC č. 4 / roč. 20 (vyšlo 17. 10. 1975)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:54 (rozpětí křídel: 224 mm)
Rozsah: 1,5 str. A4
Počet dílů: 19 číslovaných (+ množství dílů označených písmeny), 61 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: říjen 2013 – leden 2014 (-StF-)
Monografie: verze Mk. IIC: ABC č. 17/32. V č. 17/34 je všívaná příloha – čtyřlistová monografie “Hawker Hurricane”.

Viděli jste někdy někdo slepen tento modýlek? Pokud ne, tak to je nás víc. Nezaručuji vám ovšem, že se tento stav změní v tomto vláknu, jde totiž o echt-müllerovánku a fakt netuším, jak to celé dopadne.

Je to další ze starších vystřihovánek, které mi za ta léta nesčetněkrát padly do rukou – na originále, ze kterého budu stavět, je to znát – na rubu listů je vidět množství otlaků prstů. Ale líc vypadá neporušeně. Návodná kresba tohoto modýlku je barevná a pro oko přitažlivá – přesto tato kreace nikdy nepadla pod mé nůžky. AŽ TEĎ! 🙂

Hurricane-navod

Vystřihovánka znázorňuje letoun, se kterým za druhé svět. války létal čs. pilot Josef František v bitvě o Anglii. Při stavbě si pomáhám podrobnou monografií z ABC č. 17/34, na jehož obálce je skvělá ilustrace Jaroslava Velce:

Hurricane-monografie-ABCx

Lepeno z ábíčkovského originálu, což je takový ne moc pevný papír, cca 110 g. Rub dvojlistu je čistý – to je prima.

 

Retuš je obtížná, celé je to kamuflážované špinavě barevnými plochami, což je pro oko docela fajn, žádná sterilita. Ovšem chytit to do štětce je už horší. Navíc tisk z ABC je takový polomat, který si moc nerozumí s čistě matnými vodovkami. Do směrovky vetknut kousek ocelového drátku – úchyt budoucí antény:

 

Směrovka i výškovky jsou v originále zcela placaté – malinko jsem je uvnitř vystlal papírem, ať mají aspoň trochu tloušťku a lehounký profil.
Už teď vidím, že navazovat kabinku na zadní zaoblený trup bude fakt masochismus . . .

S pomocí pěstí a paličky na maso napojen zadní “hrb” na kabinku – před tím jsem za kabinou ještě provlékl pružnou, lehce nabarvenou Leszko-Góro-nit coby budoucí anténu. Dodělány drobnosti na přídi. Výfuky jsem nepoužil z vyčihovánky, vyrobeny svépomocí nové – ale, kurnik šopa, mohly být o něco menší, subtilnější . . . :? . . . no, budiž:

V této chvíli jsem opustil posloupnost lepení danou návodem – ten pokračuje kompletací vrtule a podvozkem, ještě před nalepením křídel. Pustím se ale nejprve do nosných ploch, jelikož uvedené detaily bych při manipulaci s modelem dozajista polámal a odpravil.

Přilípl jsem přechodové díly mezi trupem a křídly. Jednou s velkých bolestí této skládanky je (ne)návaznost kamufláže a rozdílnost barvy sousedních dílů (kamuflážních polí). Prostě to přímo škube sklivcem. Musel jsem tomu trochu pomoci štětcem. Výše PŘED, níže PO:

 

 

Po přilepení křídel jsem se už ani nedivil, že “nesedí” sousední barvy – křídla byla vytištěna na jiné straně než přechodový díl, tudíž s rozdílnými odstíny barev (stejný problém je i na spodní straně letounu – rozdílná bledě modrá):

  

Nezbylo než barvy trošku sjednotit filtrem – suchým štětcem a křídovým prachem. Při každém osvětlení to vypadá jinak, takže při skorojasném počasí dne 26. 12. 2013 ve 12:15 hod. to vyzerá takto:

  

Křídla mají mít zvedající se spodní plochu – toho se po pronesení několika Sarumanových kleteb povedlo jakž-takž docílit:

Spodek letounu má zajímavou denno-noční kamufláž. Ta bledě modrá (koneckonců i ta černá) se u dílů vytištěných na různých stránkách dosti liší => opět jsem ji lehce přetáhl zeleným a žlutým křídovým prachem:

Po upozornění kolegů modelářů jsem provedl drobné úpravy: zabarvil jsem zeleně rám kabiny a hnědě výfuky. Dále přidundán podvozek. Vánoce bodly – z drátu z prskavek jsem zrobil výztuhy uvnitř papírových noh hlavního podvozku a z jemnějšího drátku pro zavěšování kolekcí zase výztuhu záďového podvozku:

   

K podvozkovým nohám jsem přidal jednu tyč zatahovacího mechanismu, kterýžto díl ve vyčihovánce chybí, ale výrazně zvýší pevnost podvozkové nohy:

Foto: Mark Hayward, http://www.primeportal.net/hangar/mark_hayward/hurricane_iia/index.php?Page=2

Model obsahuje vícero pastí – např. spodní tunel chladiče, díl č. 15. Psaný návod jej zcela opomněl, takže tento díl, jakmile si jej všimnete, prostě přilepíte na spodek trupu. Načež jsem s překvapením našel ve vystřihovánce ještě jeden díl č. 15 – vnitřní přepážku chladiče. Nelze ani z kresby vyčíst, kam (jak hluboko do tunelu) přepážka patří a že tam vůbec nějaká je. Původní, sytě černou přepážku jsem vyhodil a s těžkostmi narval do již přilepeného tunelu novou přepážku s naznačeným mřížováním:

Foto: Mark Hayward, http://www.primeportal.net/hangar/mark_hayward/hurricane_mk1_l1592/index.php?Page=2

Na povrch jsem přidal nějaké ty chlupyStožár antény není z papírového dílu vystřihovánky, ale z párátka a ždibku ocelového drátku (ukotvení antény). Samotná anténa je z tenké pružné silonové niti delivered-by-Leszek-Góra:

 

Model je hotov. Ještě jsem se vrátil k podvozku – vyhnul jsem osy kol (drátky z prskavek) tak, aby šla kola kolmo na podložku:

No, mohu zahlásit, HOTOVO, uff 😎 . Model se nelepil příliš radostně – malé shrnutí:

KLADY:

  • Už zkraje stavby mi nahlásil kolega Petr P., že model JDE SLEPIT. To je dobré vědět předem 🙂 . Prý se mu v dětství, kdy hurricana sestavil, i točila vrtule pouhým fouknutím – hmm, uctivost. Já jsem tam nechal u špejle trochu vyšší tření, čili fouknout bych musel jak hurikán.
  • Prima nostalgický model, po dlouhá léta naprosto nevídaný na jakýchkoli výstavách papírových modelů. Je to jedna z těch vystřihovánek, kterou čtenáři ABC-pamětníci měli X-krát v ruce, ale nikomu se do ní moc nechtělo – ani mně ne 😎 .
  • Zajímavá ruční kresba, barevné plochy divoké a obtížné na retuš – rozevlátý, romantický styl, dokonce naznačeno olétání a začouzení u výfuků a hlavní kulometů.

ZÁPORY A PASTI:

  • Návod není příliš přehledný a logický – rozhodně doporučuji nejprve přilepit všechny velké díly (křídla), poté podvozek, drobné chlupatosti a až na závěr vrtuli. Jinak, což každý modelář dobře zná, si neustálou manipulací s modelem cosi drobného ulomíte či ohnete. Stylová je např. tato věta návodu – cituji: Na spodní část křídla přilepte díl /K/ zhotovený z drátku dle vzoru /K/, na který je z obou stran přilepen díl /K/. 😎 Hurricane-ABC22-18-SoVe
  • Měl jsem potíže natvarovat “hrb” (vrchní část trupu) za kabinou – návod a návodná kresba jsou pro jeho vytvarování nedostatečné. Nutno se včas podívat na přichystané podkladové obrázky a “hrb” vyrobit se správným tvarem. Moc se mi to nepovedlo.
  • Návod opomněl popsat výrobu tunelu spodního chladiče 15. Díl 15 není složitý a jakmile si jej všimnete, prostě jej nalepíte na spodek trupu. Pak ale narazíte na past – na ještě jeden díl 15, vnitřní přepážku – a zde je nejasné, kam přesně přijde přilepit. Já ji rval do tunelu až po jeho přilepení na trup, což je vysloveně veselá záležitost.
  • Kamuflážní pole na sebe místy nenavazují – ani tvarem, ani barevností – vystřihovánka byla vytištěna na dvou stranách, což je u barev karramba poznat.
  • Nohy hlavního podvozku jsou, dle mého soudu, málo stabilní a budou se u křídel ohýbat. Přidal jsem jim proto vzpěru – náznak tyče zasouvacího mechanismu.

Tolik k této letité müllerovánce. Děkuji za pozornost, snímky slepeného modelu jsou v Galerii.

-StF-

Hurricane9

1 komentář u „Hawker Hurricane Mk. I

  1. Střelec

    Tyhle Hurricany jsem měl postupně dva a oba se nakonec rozpadly díky mizernému lepidlu. V ABC ve stejném stylu vyšla ještě sovětská stíhačka I-16, kterou nakonec potkal stejný osud.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Jsi živý či duch? *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..