Název: | Hradlo 1 |
Autor: | Richard Vyškovský |
Autorský kód: | Neuveden |
Vydavatel: | Stavby do kolejiště, Albatros, 1990 |
Reedice: | Drážní stavby, ERKOtyp, 2000 |
Měřítko: | 1:140 |
Rozsah: | v součtu 0,75 strany B4 |
Počet dílů: | 22 číslovaných / 51 fyzických |
Stavba modelu: | – |
Fotogalerie: | Ano |
MALÉ ZAMYŠLENÍ NAD PŘEDLOHOU MODELU – Hradlo 1
Hradlo nebo stavědlo?
Stručný popis na Wikipedii hovoří o železničním stavědle následovně:
Stavědlo je budova, z níž se na železnici ovládají výměny výhybek. Obvykle je umístěno na každém zhlaví železniční stanice. Ve stavědle je signalista, který ovládá výhybky na povel výpravčího. (…)
Občas bývá nesprávně tímto termínem nazýváno hradlo. Opět si vezměme k ruce odborný text, kde se dozvíme, že:
Hradlo je dopravna na železniční trati bez kolejového rozvětvení, obsazená zaměstnancem zvaným strážník oddílu, přesněji hradlař. Je vybavena oddílovými návěstidly, (…).
Arch. Richard Vyškovský prezentoval svou vystřihovánku hradla v kombinaci se železniční stanicí v ABC č. 7/31 (prosinec 1986); tento drobný, jednostránkový model v měřítku 1:150 byl poté zopakován v sešitu Déček 6 (listopad 1988) a v ABC č. 23/44 (listopad 1999). Ale pokud je mi známo, klasické stavědlo jsme v našem milovaném ábíčku nenašli. Nicméně ve svém portfoliu ho mělo nakladatelství Albatros, v legendární edici Plastických vystřihovánek, ve výtisku z roku 1990 s výmluvným titulem Stavby do kolejiště a podtitulem Železniční budovy v měřítku 1:140 – vhodné pro modely velikosti N i TT.
Má to ale háček, a ne jeden. Ono stavědlo je tu vlastně v utajení a označeno jako hradlo 1, jelikož se v tomto souboru složeném z volných listů vystřihovánek nachází ještě hradlo 2, mnohem více podobné klasickému stavědlu:
Ono první jmenované hradlo je totiž velmi poplatné provedení vídanému na někdejších východoněmeckých železnicích – nemohu samozřejmě vložit ruku do plápolajícího živlu, abych s určitostí tvrdil, že toto řešení se u nás nikde nevyskytovalo, myslím tím podobu stavědla klenoucího se nad tratí, viz dva snímky z oblasti německých železnic:
Volba tohoto typu je zajímavá i proto, že arch. Vyškovský koncipoval své vystřihovánky architektury (a tím pádem i některých železničních staveb) vlastně jako protiklad německých plastikových stavebnic, kde oněch Stellwerků bylo požehnaně, ať od firem VERO, Mamos nebo TeMos. Tady opět jednou porušil svůj záměr a zvolil do jisté míry raritní počin.
Typické stavědlo z našich luhů a hájů je možno vidět např. ve stanici středočeských Čerčan:
Uvedené hradlo 1 z Albatrosu, stavědlo, jsem z originálu zmenšil na měřítko 1:160 (N) a vytiskl na laserové tiskárně, což sice znamenalo poněkud nevhodný lesklý povrch modelu, ale odměnou byl nepříliš často viděný přírůstek do sekce staveb pro modelové kolejiště. Jeho bílá plocha pod kolejemi ještě čeká na dotvoření, ovšem k tomu dojde až po instalaci na konkrétní místo v celku železničního panelu:
Jak už jsem uvedl, neznaje detailně situaci v bývalé NDR, nemohu odpovědně uvést, zda varianta stellwerku z dílny našeho Krále papírového byla vytvořena podle nějaké předlohy, nebo jde o čistě autorskou fantazii – spíše bych se klonil ke druhé možnosti.
Galerie modelu je na svém místě v sekci Fotogalerií.
RoBertino Pavelka