Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Název modelu: Lancia Beta Monte Carlo Turbo
Doplněk: benzinová čerpadla (2 ks)No_PCs2
Autor: Richard Vyškovský
Vydavatel: ABC č. 24 / roč. 24 (vyšlo 18. 8. 1980)
Reedice: Déčka 1 (1985, 1986)
Autorský kód: VY-1.20
Měřítko: 1:32, délka modelu vozu: 160 mm
Rozsah: 1,7 str. A4
Počet dílů (včetně dvou benzinových čerpadel): 52 číslovaných / 71 fyzických papírových + 4 nepapírové
Informace o předloze: článek Petra Minaříka Bomby z Turína z ABC č. 24/24
Lepeno: z originálu z ABC č. 24/24 v srpnu–září 2021 a v lednu–únoru 2022, dokončeno 1. 3. 2022 (-StF-)

ABC číslo 24, ročník 24 a v něm papírová závodnička taktéž se startovním číslem 24 – pamětihodné to ábíčko. Též proto, že bylo posledním, které mi žuchlo do poštovní schránky. Tímto výtiskem se uzavřelo mé dětské opojení časopisem ABC a coby již středoškolák jsem jeho odběr po kouzelných šesti letech, o letních prázdninách 1980, ukončil (… než jsem se k němu po delším čase opět vrátil).
Na „rozlučkovou“ vystřihovánku aktuálního a přitažlivého soutěžního vozu Lancia Beta Monte Carlo Turbo od Richarda Vyškovského jsem ovšem nezapomněl a po pár letech, v roce 1983 nebo 84, jsem ji sestavil.
Právem patří k nejznámějším a nejlepenějším modelům techniky od slavného autora.

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Ten model se dožil dneška, už poněkud zašedlý, kupodivu přežil má několikerá stěhování a rozličné chaosy. Dnes vypadá takto:

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Jak vidno, na modelu jsem se tehdy lehce vyřádil: bílá místa na grafice karoserie jsem domaloval vodovkami (střecha, podklad startovního čísla, emblém na přední kapotě, …), přidal kousky reklam co dům dal (z přebalů magnetofonových kazet a žvýkaček), ždibky propisotů (ty pocházejí z ABC), model jsem přelakoval acetonovým sprejem a na skla jsem dokreslil tužkou jakože mlhavé průhledy do interiéru… inu, mládí nevybouřené 😎 .
Ovšem zcela jsem tenkrát vypustil dvě žlutá benzinová čerpadla, která jsou též součástí vystřihovánky. Jejich absence a (pro mne) neznámý vzhled byla jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl po mnoha letech k opakované stavbě – tentokrát bez zběsilých grafických úprav a již s benzinovými stojany.

Dílo je zajímavé i dalšími dvěma aspekty:
⇒ Karoserie se dá posadit na autodráhový podvozek, který je ovšem třeba si vyrobit speciálně k tomuto vozu – návod Václava Bílka je v témže ABC (jméno tohoto konstruktéra a modeláře známe z časopisu Svět motorů).
⇒ Model má dva psané návody: běžný a experimentální, který netvoří souvislý text, ale „stenografické“ značky, s cílem maximálně zmenšit prostor nutný pro návod. Tento bohulibý nápad se ale neujal, inu, populární psané návody R. Vyškovského si lidé vždy rádi zasněně četli, než se pustili do šmikání 😎 :

Lancia Beta Monte Carlo Turbo – stavba modelu

Nuže, lepmež. Stavím stejně jako před desítkami let z originálu z ábíčka (barvy v Déčkách 1 se mi zdají o chlup horší, zvláště černá).
Začínám karoserií – návaznost a retuš té červenočerné zebry na hranách bude náročnější…

Na řadě je podvozek.
Spoj předního podběhu 26 s nosičem osy 27: mezi proužkovanými chlopněmi dílu 27 a přepážkou 26 zůstala mezera ~1 mm ⇒ zamaloval jsem ji (viz šipky na prostředním obrázku):

Karoserii a díly podvozku jsem místně podlepil kusy pevného papíru, přidal jsem i rozpěrnou špejli dovnitř mezi boky karoserie, jinak hrozí prolomení velkých ploch při manipulaci s modelem.

Až na zpětná zrcátka je karoserie s podvozkem hotova. Zadní křídlo 22 je též podlepeno pevnějším papírem, ať se nezvlní:

Takže posadíme fáro na kola. Vnější boky kol 34 a 40 jsem lehce nabombíroval, chlopničky na pláštích odstřiženy (díly plášťů předních kol 37 jsou ve vystřihovánce chybně označeny jako 38):

Kola namontována, přidána zpětná zrcátka s kouskem lesklé fólie – a Lancia Beta Monte Carlo Turbo jest hotova:

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

A nyní moje malá premiéra, benzinová čerpadla.
Je třeba dávat bacha na pastičku: oba stojany mají stejná čísla dílů 2×46, 2×47, ale liší se: jeden stojan má hadici umístěnou na levé straně a druhý na pravé ⇒ hrozí vzájemné přehození dílů při kompletaci.
Hadici 52 vyrábím z černého izolovaného drátu o vnějším průměru (včetně izolace) 1,8 mm. Stěny stojanů jsou podlepeny:

A ještě krabičku, ať má staronová Lancia kde garážovat, a mohu zahlásit hotovo:

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

A dvě sestřičky vedle sebe, matlané týmiž tlapami (některé mé modelářské nástroje pamatují i tu první stavbu), ovšem dělí je od sebe nějakých 38 let…

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo dokončena:

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Lancia Beta Monte Carlo Turbo Lancia Beta Monte Carlo Turbo

A jedna na aktuální téma platné v březnu 2022:

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Co říci závěrem: stavba se mi líbila 😎 .
Tato vystřihovánka patří k nejoblíbenějším vystřihovánkám techniky Richarda Vyškovského a právem – jde o ve své době aktuální a velmi atraktivní vůz, gor když si představíme dobu vzniku. Model věrně odpovídá své předloze, snad jen rozvor náprav mohl být opticky drobátko větší, čili přední kola o chlup více vpředu, ovšem musíme brát v potaz potenciální určení karoserie pro autodráhový podvozek.
Vystřihovánka není složitá, lepí se velmi dobře, konstrukčně je přesná, jde rychle od ruky a přináší v míře vrchovaté onu radost z díla, typickou pro práci Richarda Vyškovského.

Model byl v ábíčku příkladně a bohatě vypraven:

  • Obsahuje doplňky – dvě benzinová čerpadla,
  • nechybí fundovaný článek o předloze s obrázky skutečného vozu,
  • obsahuje experimentální novinku: kódovaný text návodu,
  • nabízí možnost sestavit buď kompletní papírový model, anebo použít karoserii pro autodráhový podvozek – návod na něj je rovněž obsažen.

Tento model pro mne osobně znamenal konec jedné, bezstarostně dětské a hravé životní etapy, též konec jedné éry časopisu ABC (od 25. ročníku se ábíčko opět poněkud proměnilo).
Krátce: nezapomenutelná vystřihovánka!

Galerie modelu je na svém místě zde.

-StF-

Lancia Beta Monte Carlo Turbo

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..