Název modelu: Lancia Beta Monte Carlo Turbo
Doplněk: benzinová čerpadla (2 ks)
Autor: Richard Vyškovský
Vydavatel: ABC č. 24 / roč. 24 (vyšlo 18. 8. 1980)
Reedice: Déčka 1 (1985, 1986)
Autorský kód: VY-1.20
Měřítko: 1:32, délka modelu vozu: 160 mm
Rozsah: 1,7 str. A4
Počet dílů (včetně dvou benzinových čerpadel): 52 číslovaných / 71 fyzických papírových + 4 nepapírové
Informace o předloze: článek Petra Minaříka Bomby z Turína z ABC č. 24/24
Lepeno: z originálu z ABC č. 24/24 v srpnu–září 2021 a v lednu–únoru 2022, dokončeno 1. 3. 2022 (-StF-)
ABC číslo 24, ročník 24 a v něm papírová závodnička taktéž se startovním číslem 24 – pamětihodné to ábíčko. Též proto, že bylo posledním, které mi žuchlo do poštovní schránky. Tímto výtiskem se uzavřelo mé dětské opojení časopisem ABC a coby již středoškolák jsem jeho odběr po kouzelných šesti letech, o letních prázdninách 1980, ukončil (… než jsem se k němu po delším čase opět vrátil).
Na „rozlučkovou“ vystřihovánku aktuálního a přitažlivého soutěžního vozu Lancia Beta Monte Carlo Turbo od Richarda Vyškovského jsem ovšem nezapomněl a po pár letech, v roce 1983 nebo 84, jsem ji sestavil.
Právem patří k nejznámějším a nejlepenějším modelům techniky od slavného autora.
Ten model se dožil dneška, už poněkud zašedlý, kupodivu přežil má několikerá stěhování a rozličné chaosy. Dnes vypadá takto:
Jak vidno, na modelu jsem se tehdy lehce vyřádil: bílá místa na grafice karoserie jsem domaloval vodovkami (střecha, podklad startovního čísla, emblém na přední kapotě, …), přidal kousky reklam co dům dal (z přebalů magnetofonových kazet a žvýkaček), ždibky propisotů (ty pocházejí z ABC), model jsem přelakoval acetonovým sprejem a na skla jsem dokreslil tužkou jakože mlhavé průhledy do interiéru… inu, mládí nevybouřené 😎 .
Ovšem zcela jsem tenkrát vypustil dvě žlutá benzinová čerpadla, která jsou též součástí vystřihovánky. Jejich absence a (pro mne) neznámý vzhled byla jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl po mnoha letech k opakované stavbě – tentokrát bez zběsilých grafických úprav a již s benzinovými stojany.
Dílo je zajímavé i dalšími dvěma aspekty:
⇒ Karoserie se dá posadit na autodráhový podvozek, který je ovšem třeba si vyrobit speciálně k tomuto vozu – návod Václava Bílka je v témže ABC (jméno tohoto konstruktéra a modeláře známe z časopisu Svět motorů).
⇒ Model má dva psané návody: běžný a experimentální, který netvoří souvislý text, ale „stenografické“ značky, s cílem maximálně zmenšit prostor nutný pro návod. Tento bohulibý nápad se ale neujal, inu, populární psané návody R. Vyškovského si lidé vždy rádi zasněně četli, než se pustili do šmikání 😎 :
Lancia Beta Monte Carlo Turbo – stavba modelu
Nuže, lepmež. Stavím stejně jako před desítkami let z originálu z ábíčka (barvy v Déčkách 1 se mi zdají o chlup horší, zvláště černá).
Začínám karoserií – návaznost a retuš té červenočerné zebry na hranách bude náročnější…
Na řadě je podvozek.
Spoj předního podběhu 26 s nosičem osy 27: mezi proužkovanými chlopněmi dílu 27 a přepážkou 26 zůstala mezera ~1 mm ⇒ zamaloval jsem ji (viz šipky na prostředním obrázku):
Karoserii a díly podvozku jsem místně podlepil kusy pevného papíru, přidal jsem i rozpěrnou špejli dovnitř mezi boky karoserie, jinak hrozí prolomení velkých ploch při manipulaci s modelem.
Až na zpětná zrcátka je karoserie s podvozkem hotova. Zadní křídlo 22 je též podlepeno pevnějším papírem, ať se nezvlní:
Takže posadíme fáro na kola. Vnější boky kol 34 a 40 jsem lehce nabombíroval, chlopničky na pláštích odstřiženy (díly plášťů předních kol 37 jsou ve vystřihovánce chybně označeny jako 38):
Kola namontována, přidána zpětná zrcátka s kouskem lesklé fólie – a Lancia Beta Monte Carlo Turbo jest hotova:
A nyní moje malá premiéra, benzinová čerpadla.
Je třeba dávat bacha na pastičku: oba stojany mají stejná čísla dílů 2×46, 2×47, ale liší se: jeden stojan má hadici umístěnou na levé straně a druhý na pravé ⇒ hrozí vzájemné přehození dílů při kompletaci.
Hadici 52 vyrábím z černého izolovaného drátu o vnějším průměru (včetně izolace) 1,8 mm. Stěny stojanů jsou podlepeny:
A ještě krabičku, ať má staronová Lancia kde garážovat, a mohu zahlásit hotovo:
A dvě sestřičky vedle sebe, matlané týmiž tlapami (některé mé modelářské nástroje pamatují i tu první stavbu), ovšem dělí je od sebe nějakých 38 let…
Lancia Beta Monte Carlo Turbo dokončena:
A jedna na aktuální téma platné v březnu 2022:
Co říci závěrem: stavba se mi líbila 😎 .
Tato vystřihovánka patří k nejoblíbenějším vystřihovánkám techniky Richarda Vyškovského a právem – jde o ve své době aktuální a velmi atraktivní vůz, gor když si představíme dobu vzniku. Model věrně odpovídá své předloze, snad jen rozvor náprav mohl být opticky drobátko větší, čili přední kola o chlup více vpředu, ovšem musíme brát v potaz potenciální určení karoserie pro autodráhový podvozek.
Vystřihovánka není složitá, lepí se velmi dobře, konstrukčně je přesná, jde rychle od ruky a přináší v míře vrchovaté onu radost z díla, typickou pro práci Richarda Vyškovského.
Model byl v ábíčku příkladně a bohatě vypraven:
- Obsahuje doplňky – dvě benzinová čerpadla,
- nechybí fundovaný článek o předloze s obrázky skutečného vozu,
- obsahuje experimentální novinku: kódovaný text návodu,
- nabízí možnost sestavit buď kompletní papírový model, anebo použít karoserii pro autodráhový podvozek – návod na něj je rovněž obsažen.
Tento model pro mne osobně znamenal konec jedné, bezstarostně dětské a hravé životní etapy, též konec jedné éry časopisu ABC (od 25. ročníku se ábíčko opět poněkud proměnilo).
Krátce: nezapomenutelná vystřihovánka!
Galerie modelu je na svém místě zde.
-StF-