Název: | Lavina PZ 800 |
Autoři: | Václav Šorel a František Kobík (ŠOK) |
Autorský kód: | Neuveden |
Vydavatel: | ABC č. 10 / roč. 21, vyšlo 17. 1. 1977 |
Měřítko: | Neuvedeno |
Rozsah: | 2 strany A4 |
Počet dílů: | 18 číslovaných / 49 fyzických |
Stavba modelu: | Ano |
Fotogalerie: | Ano |
KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Lavina PZ 800
Jak jest papírovým modelářům známo, sněžné vozidlo Lavina se vydalo ke čtenářům časopisu ABC v zimním období zkraje roku 1977. Podívejme se nyní poněkud detailněji na onu elegantní dobyvatelku zasněžených horských svahů, myšleno na její reálnou předlohu.
Lavinu vyráběl moravský Beskydsport, národní podnik založený v roce 1971 (posléze se přetransformoval do akciové společnosti Kovosport Trenčín). Typ PZ 800 byl vyráběn od poloviny 70. let a do jeho útrob byl zamontován rumunský motor ARO M207. Tímto čtyřválcem byly vybaveny terénní vozy M461, kterým se často říkalo nesprávně „gazíky“ (podle ruského výrobce GAZ). Rumunský vůz nesl původně označení IMS, až od roku 1970, kdy se továrna přejmenovala na ARO (Automobil ROmanesc) a stejné označení dostaly i M461. Tento model se vyráběl v letech 1964 až 1975, takže postupně narůstaly problémy s náhradními díly, proto se postupně nahrazovaly různými alternativami – například motory z nákladních Avií A31.
Laviny kromě zásobování restauračních zařízení vším možným i nemožným byly využívány i k dopravě do odlehlých oblastí, k úpravě sjezdovek, protahování lyžařských stop a především jako záchranné vozidlo Horské služby; v případě kalamit dokonce suplovalo sanitní vozy. V několika případech Laviny měly i útvary Pohraniční stráže. Vozidla byla často vybavena i závěsným zařízením, mohla utáhnout přívěs naložený až 1500 kilogramy. Byla osazována pásy různé šíře, od padesáti přes osmdesát centimetrů až do jednoho metru. Zajímavostí bylo, že Laviny se v té době nedaly koupit, příslušná střediska je dostávala na základě přídělu.
V roce 1984 byly v Trutnově rolby Lavina upravovány rovněž na protipožární zásahové vozy v horských oblastech, kam se běžná požární technika nedostala (například v roce 1980 způsobily požáry v katastrech Pec pod Sněžkou a Černý důl škody za 279 000 Kčs). Nesly označení PL 800Z a měly rozšířenou výbavu o velké množství hasicích doplňků, především práškové přístroje, ale rovněž zdravotnické vybavení. Model typového označení PL 800Z připravil pro ABC č. 13/31 (březen 1987) Miloš Čihák – určitě se k němu v budoucnu dostaneme (obr. modelu vpravo).
Po typu PZ 800 následovaly další varianty Lavin (1000, 1400); ukázalo se, že šlo o odolné výrobky, protože nemálo jich slouží do dnešních dní. Postupně přecházejí i do soukromých rukou, jejich cena je závislá na stáří, najetých kilometrech a technickém stavu.
Článek o sněžných vozidlech s názvem Lavina, která zachraňuje od Rudolfa Baudise byl otištěn v ABC č. 12/18 v únoru 1974, na vnitřní dvoustranně 16-17. Upoutávka na článek dokonce zdobí obálku časopisu (obr. vlevo). V textu je černobílý obrázek Laviny v akci, který byl přetištěn i u vystřihovánky v čísle 10/21 (viz výše). Z článku si dovolujeme převzít jednu ukázku s technickými detaily vozidla:
Lavina PZ 800 – základní technické údaje:
- Maximální rychlost: 25 km/h
- Stoupavost: 30–35%
- Spotřeba: 12-13 litrů / hod.
- Pohotovostní hmotnost: 2300 kg
- Užitečné zatížení: 850 kg
Základní údaje motoru:
- Typ: čtyřválec ARO M207
- Objem: 2512 cm³
- Výkon: 56,7 kW (77 k)
- Převodovka: ARO M461
RoBertino Pavelka (spolupráce a obrázky: -StF-)
Kam dál: