Název modelu: Experimentální dopravní vznášedlo LOTOS
Autoři: Václav Šorel, František Kobík
Vydavatel: ABC č. 24 / roč. 15 (vyšlo 12. 8. 1971)
Měřítko: Neuvedeno, délka modelu: 140 mm
Rozsah: 1 str. A4
Počet dílů: 18 číslovaných, 19 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: z laserové kopie v březnu 2015, dokončeno 14. 3. 2015 (-StF-)
Na stole mi opět zakotvil jeden z výtvorků, který už jsem jednou lepil, byv ogarem malým a ušatým, tak řečeným vypleskem. V době jeho vydání mi bylo 6 a půl roku, to jsem ještě o ABC nic netušil. K tomuto výtisku jsem se dostal o zhruba tři roky později díky spolužákovi, který mi tehdy daroval haldu už tehdy starších ábíček (kompletních!), a já s úžasem popatřil na tu fantastickou kaleidoskopickou obálku…
…a uvnitř na slepovací loď s křidélky! A s leteckým proudovým dvoj-motorem jak z Iljušina 62! V dětských očích vypadala ta předloha i vystřihovánka mimořádně atraktivně. LOTOSa jsem tehdy slípnul a ten pak po mnoho let vydržel pózovat na výstavce v mé zasklené skříňce. Vybavuji si, že stavba nebyla snadná, že jsem to měl takové zvlněné, možná nedobrým podlepením a následným lakováním, což návody dvojice ŠOK vždy doporučovaly (URGHH!!!) – no, bylo to dílko neohrabaných pazur a pramalých zkušeností, které jsem teprve bolestivě sbíral, a tak nastal čas jej po čtyřech desítkách let slepit znovu. Pokoušel jsem se vcítit a vybavit si, jak jsem stavbu asi prožíval tenkrát, ale to se mi příliš nedařilo. Nelze dvakrát vstoupit do téže ŠOKovánky, dětství bezstarostné budiž blahoslaveno!
Vystřihovánky autorů Šorel-Kobík nás vždy lákaly ke slepení svými doprovodnými ilustracemi – František Kobík vždy nakreslil výsledný model v příjemném, „komiksovém“ stylu – tohle jsem jako malý cypisek prostě MUSEL mít:
Vystřihovánka fiktivního vznášedla LOTOS dobře doplňuje dvoustránkový článek Martina Pilného s mnoha obrázky v témže ábíčku, který se zabýval vznášedly v civilní dopravě.
Vznášedlo LOTOS – stavba modelu
Na počátku jsem jako obvykle řešil dilema, zda slepit model z originálu, kterých mám několik, nebo z kopie na kvalitní papír. Chvíli to bylo nerozhodně, ale pak jsem se podíval na obrázek s LOTOSem, který před lety poskládal kolega předjezdec-kaskadér RoBertino – a v ten moment mi bylo jasné, že budu pracovat z kopie, navíc lehce graficky upravené. Na přídi modelu jsem si totiž všimnul viditelné konstrukční chyby (a nějak jsem si vzdáleně vybavil i z mé dávné dětské stavby, že tam byl nějaký problém) – přední červená šipka je rozseknuta a nenavazuje:
To jsem ještě netušil, že konstrukční chyba na přídi je daleko rozsáhlejšího kalibru. I připravil jsem si kvalitní sken, obtáhnul drobný nesoutisk barev a přední rozštípnuté šipky domaloval na horní plochu přídě. Tisk na laserové tiskárně na papír 160 g. Nuže, počal jsem lepit hlavní nosný díl trupu č. 1 – a u přídě to přišlo v plné kráse:
Jak vidno, autoři se u přídě fest hvízdli, spodní šikmá plocha přídě je příliš dlouhá. Člověk maně přemýšlí, jak vlastně své konstrukce pánové ŠOK ověřovali, vždyť je přece museli zkušebně slepit a podívat se, jak vše pasuje. Zdá se, že se u LOTOSa spolehli na sestavu relativně jednoduchých dílů a model nepostavili, jinak by takový lapsus nemohli nechat bez povšimnutí.
Naštěstí je oprava možná a jednoduchá – spodní plochu přídě lze zastřihnout a zúžit na správný rozměr. Nevím, co jsem si u tohoto kroku řekl coby děcko, asi jsem moc nechápal, jak to, že u tak dokonalého časopisu a dokonalé vystřihovánky může vzniknout taková chyba 😎 .
Takže – hlavní díl trupu 1 zastřihnut, podlepen a sbalen (což je prima terminus technicus z návodu):
I přes solidní podlep (lepidlem nanášeným jen v bodech) má dlouhý placatý nosný díl tendenci se zkroutit – i když jsem jej decentně mučil pod zátěží, trolinku mi přes veškerou opatrnost zvrtulovatěl. Ale dá se to, trhačský záchvat mne zde nepřepadl.
Návod nyní pokračuje přilepením spodních vodicích lišt 17+18 (mimochodem – tyto lišty jsou zcela shodné, stačilo by tedy jedno číslo dílu; navíc mají lišty své číslo napsáno na viditelné růžové boční ploše!? => odmazáno před tiskem), ale doporučuji je naopak lepit až nakonec, jelikož veškeré další díly se lepí na model shora a potřebujete mít model dobře sedící na podložce – lišty vespod by nutně překážely a mohly by se nechtěně ohýbat.
Pokračujeme kabinou 2 – je podlepena a přilepena na trup „pozitivními“, viditelnými chlopněmi – bůhví, kde na tento způsob autoři přišli, je u jejich vystřihovánek běžně používán. Někde jsou takové viditelné chlopně řekněme opodstatněnější, většinou však by šly nahradit běžnými bílými zálepkami otočenými dovnitř. Při přípravě vystřihovánky k tisku jsem váhal, zda ji upravit tak, že bych chlopně ohnul dovnitř a grafiku na povrch dokreslil, ale nakonec jsem to u kabiny ponechal v původním stavu, charakter modelu by se možná příliš posunul:
U základního dílu trupu i u kabiny jsem všechny ohyby rýhoval netradičně z rubu. Díky tomu je ohyb na pohled měkčí a zaoblenější než řez z líce, což se k této modernistické lodičce, myslím, dobře hodí.
Následují čtyři větrací šachty 9-12 (nejsem si jist, zda u lodě obklopené vodní tříští by šlo použít takto koncipované nasávací tunely jako u vozů F1… ale budiž, je to experimentální vznášedlo). Zadní dvojice šachet 11+12 je zcela shodná, opět by tedy stačilo jedno číslo dílu pro snadnější život modelářův. Zadní šachty mají být na trup přilepeny taktéž viditelnými chlopněmi – zde jsem se rozhodl je ohnout dovnitř a schovat => nakreslené obrysy chlopní na místě přilepení jsem na trupu odretušoval.
Poloha předních šachet 9+10 doplácí na sérii konstrukčních chyb na přídi a šachty nelze přilepit ústím k náběžné hraně stabilizačních plošek 7+8 a k červené šipce jako u zádě – šachta by kolidovala s bočním okénkem kabiny. Na obrázku je šachta přiložena nasucho a srovnejte s Kobíkovou ilustrací, jak to mělo vypadat:
Chca-nechca, jak pravíval náš profesor mechaniky na střední škole, přední šachty musím posunout dozadu, za boční okénko. Přidána motorová skříň 3:
Ještě noticka k předním vodorovným ploškám (křidélkům) 7+8 – je zde malá estetická chybka: čísla dílů 7+8 jsou sice napsána na bílé chlopni, ale ta zůstane viditelná a čísla tím pádem taktéž viditelná => prostě jsem chlopeň zkrátil a čísla odstřihl.
Určitě by nebyl velký problém celou příď v počítači upravit tak, aby vše sedělo dle původní Kobíkovy ilustrace – ovšem, to už by nebyla ta echt ŠOKovánka, že 😎 .
Se vskutku experimentálním proudovým motorem není větší lepičský problém, drobnou starost může způsobit vlepení čel 5+6 do oblého pláště 4, ale je to řešitelné. Na úplný závěr přidány spodní lišty 17+18:
Lotos je dokončen. Slepil jsem jej po desítkách let s chutí, výsledný efekt je příznivý a dobově akční:
Modýlky zn. ŠOK měly v historii české vystřihovánky obrovské štěstí, že přišly v pravý čas pro pravou (novou) generaci. Množství konstrukčních chyb a větších či menších nedotažeností je u nich překvapivě velké – nám, tehdy dětem, to asi až tak nevadilo, bavili jsme se náramně. Závěrem malé porovnání ilustrace s výsledným modelem:
Obrázky slepeného vznášedla Lotos jsem umístil do fotogalerie lodí.
-StF-
Už to tu bylo zmíněno, i já jsem po Lotosu hrábl, částečně z důvodů ryze nostalgických (byl to druhý model, který jsem viděl lepit v mém pohnutém životě, a první, u něhož jsem aspoň kibicoval). Na rozdíl od Standy jsem do základního dílu narval brutálně odpovídající prkénko, takže mým Lotosem lze i zranit. Nepoučen a stále naiven jsem opatřil nasávací šachty retuší tuší (jsme národem umělců, ne?), což znamenalo očekávané, černá barva se prosákla skrz, nakonec šlo o originál. Mohl jsem aspoň tvrdit, že jsou ošlehány, těžko však blíže určit čím, snad bych to jedině uhrál na splaškovitou vodu zaneřáděného veletoku. Ovšem tak mě to rozhodilo, že jsem přední segment motorové jednotky nalepil špatně – příliš dopředu. Bdělý zrak StF to pochopitelně odhalil.
Problémy se šipkami a přídí jsem prostě přešel, jinak bych u určité skupiny modelů přišel o nervy, motoriku pohybů a svůj pěstěný dlouhý vlas.
Prostě Lotos je modelem mého dětství i přes několik ne zrovna pečlivě provedených míst.
RoBertino