Oltcit Club 11R

Název: Oltcit Club 11R s přívěsným vozíkem
Autor: Michal Antonický
Autorský kód: JA 024
Vydavatel: ABC č. 1 / roč. 34, vyšlo 14. 9. 1989
Měřítko: 1:43
Rozsah: 0,8 strany A4
Počet dílů: 51 číslovaných / 68 fyzických papírových + 6 nepapírových
Fotogalerie: Ano

Oltcit Club 11R

Oltcit Club 11R – krátce o předloze modelu

Určité propojení mezi Francií a Rumunskem můžeme vystopovat nejen na bázi jisté podobnosti po stránce jazykové. Je známo, že balkánská země byla s Francií propojena ve sféře automobilové výroby: asi nejznámější kooperací byla licenční výroba modelu Renault 12 jako Dacia.

Mnozí si ale vybaví i druhou spolupráci, jejíž kořeny sahají do roku 1976, kdy rumunská organizace pro rozvoj automobilového průmyslu podepsala kontrakt se značkou Citroën. Z toho důvodu se o rok později začal budovat závod S. C. Automobile Oltcit ve městě Craiova v roce 1977; pokud vás zajímá původ názvu, pak odkazuje na kraj Olténie, ve kterém Craiova leží, a francouzského partnera Citroën. V roce 1980 tu proběhla zkušební výroba testovací série Citroën Visa, od následujícího roku začaly z tovární linky sjíždět automobily… ovšem skutečnost nebyla tak jednoduchá.

Oltcit Club 11R

Třídveřový hatchback se začal vyrábět na bázi vozu Prototype Y, jehož podvozek byl odvozen od dalšího automobilu ze země galského kohouta – Peugeotu 104, ovšem výrobce se lvem ve znaku tento produkt zamítl. Výroba se rozeběhla od roku 1981 pod názvem Oltcit Club, o tři roky později se začaly rodit i exportní verze pro Francii, Německou spolkovou republiku, Belgii, Holandsko, Rakousko a Itálii pod názvem Citroën Axel, východní blok si pak mohl pořídit Oltcit Club 11R. Na našem území se „Klubáci“ objevili v rámci testů poprvé v roce 1984, ale do prodeje přišly až o tři roky později – důvodem byl zdlouhavý schvalovací proces. I přes poměrně vysokou cenu (69 000 Kčs) se v prodejnách Mototechny objevoval poměrně hojně, o to rychleji pak mizel. V Rumunsku byl tento model v roce 1991 přejmenován na Oltenia a vyráběl se ještě dalších pět let.

Oltcit Club 11R Oltcit Club 11R

Vůz měl několik konstrukčních i produkčních neduhů, trpěl nedostatky při montáži a značnou nespolehlivostí: například kulisa řadicí páky měla špatně označenou zpátečku. Vůz byl také značně nestabilní a velmi náchylný ke korozi, vyšší spotřeba paliva mu vynesla nelichotivou přezdívku benzínový ochmelka. Jako jedinou výhodu byl označován poměrně velký zavazadlový prostor – a miniaturní papírový model Michala Antonického z ABC č. 1/34 přidává k vozu praktický přívěsný vozík, typickou výbavu našich chalupářů a kutilů.
Není proto divu, že prakticky bezprostředně po převratu v roce 1989 o něj zájem rapidně poklesl; z důvodu opravdu obtížně udržitelného provozního stavu je prakticky nemožné na něj dnes na cestách narazit, pokud se nejedná o polosběratele rarit.

Oltcit Club 11R – základní technické údaje:

  • Délka – šířka – výška: 3732 – 1538 – 1430 mm
  • Světlá výška: 150 mm
  • Rozchod kol předních / zadních: 1326 / 1240 mm
  • Rozvor: 2370 mm
  • Hmotnost: 855 kg
  • Motor: plochý čtyřdobý čtyřválec „boxer“ Citroën chlazený vzduchem, objem 1129 cm3, vrtání × zdvih: 74 × 65,6 mm, kompresní poměr 9:1, výkon 56,5 k (41,4 kW) při 6250 ot/min., rozvod OHC, pohon předních kol
  • Karburátor: Carfil 28 CIC 4 (OLT 234)
  • Převodovka: manuální, 4 stupně vpřed + 1 vzad
  • Palivová nádrž: 42 l
  • Obvyklá spotřeba: 10-12 l/100 km
  • Max. rychlost: 149 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 15,2 s

Robert Pavelka

1 komentář u „Oltcit Club 11R

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.