Název: | Oltcit Club 11R s přívěsným vozíkem |
Autor: | Michal Antonický |
Autorský kód: | JA 024 |
Vydavatel: | ABC č. 1 / roč. 34, vyšlo 14. 9. 1989 |
Měřítko: | 1:43 |
Rozsah: | 0,8 strany A4 |
Počet dílů: | 51 číslovaných / 68 fyzických papírových + 6 nepapírových |
Fotogalerie: | Ano |
Oltcit Club 11R – krátce o předloze modelu
Určité propojení mezi Francií a Rumunskem můžeme vystopovat nejen na bázi jisté podobnosti po stránce jazykové. Je známo, že balkánská země byla s Francií propojena ve sféře automobilové výroby: asi nejznámější kooperací byla licenční výroba modelu Renault 12 jako Dacia.
Mnozí si ale vybaví i druhou spolupráci, jejíž kořeny sahají do roku 1976, kdy rumunská organizace pro rozvoj automobilového průmyslu podepsala kontrakt se značkou Citroën. Z toho důvodu se o rok později začal budovat závod S. C. Automobile Oltcit ve městě Craiova v roce 1977; pokud vás zajímá původ názvu, pak odkazuje na kraj Olténie, ve kterém Craiova leží, a francouzského partnera Citroën. V roce 1980 tu proběhla zkušební výroba testovací série Citroën Visa, od následujícího roku začaly z tovární linky sjíždět automobily… ovšem skutečnost nebyla tak jednoduchá.
Třídveřový hatchback se začal vyrábět na bázi vozu Prototype Y, jehož podvozek byl odvozen od dalšího automobilu ze země galského kohouta – Peugeotu 104, ovšem výrobce se lvem ve znaku tento produkt zamítl. Výroba se rozeběhla od roku 1981 pod názvem Oltcit Club, o tři roky později se začaly rodit i exportní verze pro Francii, Německou spolkovou republiku, Belgii, Holandsko, Rakousko a Itálii pod názvem Citroën Axel, východní blok si pak mohl pořídit Oltcit Club 11R. Na našem území se „Klubáci“ objevili v rámci testů poprvé v roce 1984, ale do prodeje přišly až o tři roky později – důvodem byl zdlouhavý schvalovací proces. I přes poměrně vysokou cenu (69 000 Kčs) se v prodejnách Mototechny objevoval poměrně hojně, o to rychleji pak mizel. V Rumunsku byl tento model v roce 1991 přejmenován na Oltenia a vyráběl se ještě dalších pět let.
Vůz měl několik konstrukčních i produkčních neduhů, trpěl nedostatky při montáži a značnou nespolehlivostí: například kulisa řadicí páky měla špatně označenou zpátečku. Vůz byl také značně nestabilní a velmi náchylný ke korozi, vyšší spotřeba paliva mu vynesla nelichotivou přezdívku benzínový ochmelka. Jako jedinou výhodu byl označován poměrně velký zavazadlový prostor – a miniaturní papírový model Michala Antonického z ABC č. 1/34 přidává k vozu praktický přívěsný vozík, typickou výbavu našich chalupářů a kutilů.
Není proto divu, že prakticky bezprostředně po převratu v roce 1989 o něj zájem rapidně poklesl; z důvodu opravdu obtížně udržitelného provozního stavu je prakticky nemožné na něj dnes na cestách narazit, pokud se nejedná o polosběratele rarit.
Oltcit Club 11R – základní technické údaje:
- Délka – šířka – výška: 3732 – 1538 – 1430 mm
- Světlá výška: 150 mm
- Rozchod kol předních / zadních: 1326 / 1240 mm
- Rozvor: 2370 mm
- Hmotnost: 855 kg
- Motor: plochý čtyřdobý čtyřválec „boxer“ Citroën chlazený vzduchem, objem 1129 cm3, vrtání × zdvih: 74 × 65,6 mm, kompresní poměr 9:1, výkon 56,5 k (41,4 kW) při 6250 ot/min., rozvod OHC, pohon předních kol
- Karburátor: Carfil 28 CIC 4 (OLT 234)
- Převodovka: manuální, 4 stupně vpřed + 1 vzad
- Palivová nádrž: 42 l
- Obvyklá spotřeba: 10-12 l/100 km
- Max. rychlost: 149 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 15,2 s
Robert Pavelka
Paráda. Ten vozejk je povedený, ostatně jako celý modýlek.