Název modelu: Packard Landaulet – r. 1912
Autoři: Richard Vyškovský a Pavel Blecha
Vydavatel: ABC č. 12 / roč. 13 (vyšlo 17. 3. 1969)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:42 (délka modelu: 92 mm)
Rozsah: 0,8 str. A4
Počet dílů: 20 číslovaných, 28 fyzických
Autorský kód modelu: BV.001
Lepeno: září-říjen 2009, dokončovací úpravy v dubnu 2011 (-StF-)
Další info:
- 1. model autoveteránu autorské dvojice Blecha-Vyškovský v ABC
- Zkonstruováno podle „angličáku“ Matchbox řady Models of Yesteryear, kód Y-11B z pol. 60. let, který je v měřítku 1:50
- Vystřihovánka neobsahuje přesnou návodnou kresbu
- Zmenšená reprodukce vystřihovánky: ABC č. 13/49, v rámci tištěného seriálu Papírová archeologie
- R. Vyškovský zpracoval stejný vůz ještě jednou, ve žluté barvě a větším měřítku 1:32, pro ABC č. 9/37, reedice č. 15/52
Na samém počátku tvorby věhlasného autora vystřihovánek arch. Richarda Vyškovského a jeho tehdejší pracovního a tvůrčího kolegy Pavla Blechy stál tento kovový model Matchbox:
A díky tomuto angličáku vznikla na přelomu let 1968-69 jejich vůbec první vystřihovánka pro časopis ABC – luxusní autoveterán Packard Landaulet. Nuže, s chutí si jej nyní po mnoha letech slepíme.
Zajímavostí je, že tento model ještě neobsahuje návodnou kresbu (stejně jako následující Ford T), jen perokresbu se šikmým pohledem na propracovanější model ve větším měřítku, který vznikl dříve, a také jeho černobílou fotečku:
Čili nikde není vidět model, který sestavujete. Až později se dovídáte, že model nemá hlavní reflektory, i když na uvedených dvou obrázcích jsou, a spatříte i další tvarové odlišnosti.
Model nemá uvedeno měřítko. Ovšem matchboxová předloha je v M1:50, takže můžeme dopočítat, že papírový kámoš je zvětšen na 1:41-42.
Jako malý syneček jsem tahle velmi pohledná stará autka z abecečka klohnil, pochopitelně jejich délka života nebyla o moc větší než běžně loženého lahváče za horkého dne. Boží mlýny ale melou furt, pomalu a vytrvale, i nadešel po letech den, kdy tyto kousky lepím znovu. Podruhé a naposled.
Při vší úctě k historii, neubránil jsem se úpravám vystřihovánky:
- Modýlek jsem si ze svého originálu naskenoval a lehce upravil: zcenzuroval jsem čtyři nápisy drogistických výdobytků na kapotě – za vlast padla leštěnka na auta CARWAX Fluid na střeše a u střechy za kabinou a dále Druchema na předním chladiči a na zadní straně budky. Omluvou nechť mi je, že na originálu autorů tyto nápisy nejsou, byly tam dodány až v tiskárně ABC.
- Stejně tak padla za vlast i „SPZ-ka“ se slavným prvním autorským kódem BV.001. Model by se tak měl více přiblížit matchboxu.
- Obtáhl jsem zlaté linky a lemy na karosérii, jelikož jsou tak jemné, že i drobný nesoutisk na původní vystřihovánce posunuje tenké žluté čáry mimo linky a lemování pak není všude „zlaté“:
- Následovat bude i klasické „provětrání vzduchů“ – výřezy z listových per, nábojů kol, mezi paprsky kol a příčkami volantu.
- Kola (pneu) – rovněž lehký upgrade.
- Sem-tam jsem odmáznul čárkované ohybové čáry, kde rušily na modelu.
- Vytištěno na laserové tiskárně na papír 160 g/m2, se kterým se pracuje o chlup lépe než s originálem, který sice není vysloveně tenký, ale . . . rozstříhejte desítky let starý originál, že 😎 .
Tak jsem začal. Podvozek mi hned zkraje naznačil, že krut je jeho oblíbená vlastnost, tož jsem ho umravnil placatým dřívkem od nanuku . . .
Model nemá modelově zpracován podvozek – není určen pro koukání „pod sukně“. Ovšem pro pohled alespoň z roviny podložky jsem nesložitě dopracoval ruby listových per, ať bílý papír z rubu neuráží oko.
Pokračuji karosérií. Je typu landaulet, tj. prostor řidiče a pasažérů je oddělen a sekce cestujících má svou stahovací střechu. Romantické! Okna jakž-takž zasklena. Dvojice řadicích pák mi tak nějak překážela, tak jsem je rovnou amputoval, otravy jedny… 🙂
Až při srovnání na modelu vidím, že oranžovočervená barva boku přední sedačky se liší od barvy hlavní kabiny… … předek je světlejší. Budu muset přimhouřit vočišťata a sugerovat si, že-mi-to-ne-va-dí-ne-mo-hu-za-to… 😎
Doplněny opěrky zadní sedačky a zjednodušená placatá shrnutá střecha. Je sepnuta jen nakresleným páskem s přezkou – ten jsem vystřihl extra a nalepil.
Následovaly blatníky – není úplně snadné u těchto kostitřasů udržet geometrii tak, aby člověk v afektu jedním úderem pěsti neukončil předčasně svoji práci a nezačal zádumčivě hledět z okna 🙂 .
Na to, že to je první model dvojice Vyškovský-Blecha, si čtenáři/modeláři abecečka užili hned zkraje – nebyla to žádná úplně triviální krabička…
Volant…
… no, dírka uprostřed volantíku je asi 0,03 mm mimo střed, což mi způsobilo nemalé deprese, které jsem odehnal až po 20-minutovém tření těla froté ručníkem.
Volant je z kousku izolovaného drátku Ø1 mm, omotaný vrstvičkou papíru z kapesníčku a natřen. Jelikož mám gramlavé pazury a slepé oko, tloušťka obruče není stejná po celém obvodu … tentokrát ani ten froťák nezabral.
Enyvej, volant jsem vrazil do šasi (tyč je z tuhy do pentelky Ø0,7 mm), přidal původně odšmiknuté řadicí/brzdové páky (teď už je snad při manipulaci neohnu 20× tam a zpět) a dalšími pár vrstvami „natlustil“ ty krajní svítilny, ať nejsou tak tence placaté:
Zbývají kola (+ jedno pneu coby rezerva). Vyřezávání vzdoušků z mezer mezi paprsky patří k nejoblíbenějším papíráckým činnostem – právě obdobnými procedurami se významně lišíme třeba od chovatelů kober nebo fanoušků belgické krajky.
První model a hned první chyba, Mistře! Ten bleděmodrý (kovový) vnitřní náboj je ve vystřihovánce pro tři kola o délce 12,5 mm, ovšem jednou, pro 4. kolo, je dlouhý 14 mm…
Na kolech je bohužel vidět, že jsem v závěru dosti spěchal (model jsem lepil na šibeniční termín pro výstavu u příležitosti 80. narozenin R. Vyškovského v Muzeu Karlova mostu, říjen 2009) – nejsou dokonale kulatá a vystředěná a strojním inženýrům by při měření radiálního (na voze i čelního) házení urvala mikrometr. Osky kol jsou z tuh do pentelky Ø1 mm…
Na výrobě tohoto modýlku jsem nešetřil – celkem jsem více či méně rozkuchal šest (slovy 6) výtisků na papír 160 g/m2 a k tomu dva výtisky na kancelák 80 g/m2 – ne že bych tak kazil, ale kvůli mírným vylepšením modelu a proto, že mi blbnul laserový printer, který netiskl stejnobarevně po celé ploše – viz ta světlejší červená na bocích přední sedačky, které jsem nakonec polepil nově vytištěnými „pláty“ na kanceláku.
Přehled úprav modelu:
Přes původní ideu, že slepím „první vyšudlávanku RV v ABC tak, jak vyšla“, při vší úctě k historii, asi už nedokážu jen tak cosi vzít a prostě slepit. Ovšem přistoupil jsem k úpravám jen decentním, aby se model přiblížil originální kresbě autorů a kovovému matchboxu:
- Model naskenován a v PC upraven nesoutisk – zvláště u zlatožlutých linek to bylo nezbytné. Dále odmazány dobově poplatné reklamní nápisy z karosérie a „espézetka“, sem-tam jsem odmáznul čárkované ohybové čáry, kde rušily na povrchu modelu. (Originál vystřihovánky pochopitelně vlastním, hned pro sichr 3 kusy – co kdybych ji chtěl někdy slepit! 🙂 )
- Upraven podvozek – zpevněn podélně a příčně dřívkem, bílé ruby stran, které by byly vidět, polepeny „lícovými“ stranami nebo začerněny. vyříznuty „vzduchy“ z listových per.
- Víčko chladiče na přídi zesíleno pro větší plasticitu.
- Sedačky nerýhovány ostrým nožem, ale ohnuty natupo kolem hrany pravítka, aby na polstrování nebyla nepřirozeně ostrá hrana, ale kulatá, měkčí. Bacha, dělá to binec v geometrii, díly sedačky pak mají samozřejmě jiné rozměry než při kolmých ostrých ohybech.
- Na složenou zadní střechu přilepen pásek spínající střechu, který je původně jen nakreslen – pro lepší plasticitu.
- Zasklena okna.
- Zesíleny boční malé svítilny na trojnásobnou tloušťku vrstvením stejných kousků.
- U volantu použit původní kříž s vyříznutými „vzduchy“, obruč zhotovena z milimetrového drátku omotaného vrstvičkou papíru z kapesníčku. Obruč nabarvena na hnědo.
- Stupačky blatníků lehce místně „ochozeny“ vyškrábáním jakési mřížky – celkem halabala – rychlost-radost 🙂 . Totéž na podlážkách před sedačkami.
- Rubové strany blatníků a spodek zadní karosérie jsou polepeny červeným barevným papírem resp. nabarveny, ať do oka nebijí bílé, autory „neřešené“ plochy.
- Vyříznut „vzduch“ mezi pákami.
- Kola předělána – ponechal jsem původní paprsky loukotí, vyřízl „vzduchy“ mezi nimi, z pásku šířky 3 mm vykroužil ráfek (žlutý), na něj nakroužil pneu z pásku šířky 2,5 mm a z boku přidal z obou stran prstýnky coby boky pneu. Hrany pneu zabroušeny šmirglem a vše natřeno, loukotě jen retušovány na hranách.
- Jelikož mi blbla tiskárna, musel jsem provést tisk ještě jeden (vzhůru nohama) a polepil jsem tenkým papírem světle vytištěné boky přední sedačky – kousky ohraničené zlatým lemem.
- Nelakováno, laserový tisk svým leskem postačil.
Při porovnání s „originálem“, tedy odlitkem Matchbox, mi první papírák v ABC se značkou BV příliš proporčně nesedí…
… ano, chybí hlavní reflektory, pak ta kola a posazení vozu na nich. Kola mají správnou velikost, dokonce jsem je oproti původní vystřihovánce o milimetr v průměru zvětšil. Ale nemají tak „balónová“ pneu, disky s loukotěmi jsou opticky příliš velké a hlavně – vůz je posazen příliš vysoko, je velká fuga mezi koly a blatníky – vypadá trochu žebřiňákovitě…
… jako by si tam měla ještě sednout tlustá paní Packardová a ramenatý pořízek Landaulet jr., aby vůz správně zaúúúpěl a poklesl 😎 :
Porovnejme ještě autko (prostřední foto) s původním, nijak zvlášť neupravovaným modelem, který slepil kolega Michal Kavalier (horní foto – z archivu Pepy JoKa) s ilustrací na starší plastikové stavebnici SMĚR:
I když se autko lepí dobře, není to úplně triviální model – na to, že jsme na samém počátku papírácké cesty Richarda Vyškovského, to je docela ambiciózní start.
Až na uvedený proporční nesoulad karosérie s koly jsem našel jedinou konstrukční chybu – jeden z vnitřních bleděmodrých nábojů kol je delší o 1,5 mm (viz výše).
Na výstavě v pražském Muzeu Karlova mostu (říjen 2009-březen 2010) se konal takový stranický sjezd Packard-Landauletovy strany. Jako pozadí vitríny posloužila geneze tvorby této první vystřihovánky BV v ABC. Na jednom fleku vedle sebe zaparkovaly:
- Kovový angličák Matchbox – předloha (na snímcích z výstavy níže označen číslem 3)
- Prapůvodní, dosud nevydaný Packard (naprosto první model RV) v bílé verzi – lepil Pepa JoK (4)
- Prapůvodní, dosud nevydaný Packard v barvě – lepil tuším sám R. Vyškovský (1)
- Model Michala Kavaliera – z původní vystřihovánky bez úprav (viz foto výše) (5)
- Michalem slepený žlutý Packard v M1:32 z ABC č. 9/37 (reedice v č. 15/52) (7)
- Volná kreace RoBertina Pavelky – první Packard z ABC se změněnými reklamními nápisy na karosérii – na střeše má místo CARWAX FLUID nápis DUNLOP TYRES 😎 (6)
- Můj výplod – viz zde popsaná stavba (2)
1,5 years later … [O rok a půl později …]
Tenhle modýlek, byť legendární a kultovní, mne už při dokončení moc neblažil – a štval mne až do dneška (duben 2011). Byl dokončen ve velkém spěchu, aby se stihl přesunout na RV-výstavu, což je patrné na šurých kolech a faktem, že jsem neměl čas se zamyslet nad lepší proporčností modelu – vůz je na kolech moc vysoký.
Takže jsem po roce a půl od dokončení přistoupil k faceliftingu:
- Nachystány gumové rukavice a kýbl na krev.
- Kola jsem demontoval (v překladu: oderval), což mi zaškubalo aortou – třísky z tuhy létaly vzduchem.
- Kola jsem zvětšil o jeden pásek papíru po obvodu (čímž se jejich kobzolovitost efektně zvýraznila).
- Domaloval jsem náznak vzorku na pneu, jelikož by tam měl být.
- Jemně urvána rezervní pnojmatika – dodělán náznak dezénu a přilepena zpět.
- Proďubal jsem díry v šasi pro osy o milimetřík výše, aby vůz trochu „poklesl v kolenou“.
- A nakonec udělán nový poctaveček.
No, boj převelký, výsledek sporadický, ale aspoň mám pocit, že jsem za daných podmínek udělal pro tenhle kostitřas vše 😎 . První model pánů „BV“ v ABC slepen!
Více obrázků modelu jako vždy v Galerii. Díky za pozornost!
-StF-