„Pane Čiháku, zůstaňte svůj!“
Tato rada arch. Richarda Vyškovského byla určena novému autoru, který se v ABC objevil v lednu roku 1983 – jmenoval se Miloš Čihák. Ten vždy hledal svoji parketu, svůj volný „segment trhu“, tedy novou a neotřelou kategorii papírových modelů. Našel ji.
Jak už to bývá, tvůrci modelů i samotní modeláři jsou tak či onak spjati s dětským světem malých a roztomilých věcí. Je tomu tak i v případě Miloše Čiháka (*1956), který lepil modely od dětství a jako nový autor se objevil i díky své dceři Janě, pro kterou na samém počátku zhotovil karavan za osobní vůz Citroën 2 CV z ABC. Byl tehdy zaměstnancem mlékárenského podniku Laktos, což jej inspirovalo pro vytvoření svého prvního opravdového modelu – byla jím mlékárenská cisterna NC 31 23 22. Aby se vešla na dvě stránky, byla nakreslena v neobvyklém měřítku 1:60. Díky pracovnici propagačního oddělení Laktosu se tento model i tvůrce dostali do ABC. Pan Martin Pilný, tehdejší vystřihovánkový redaktor, měřil nové konstruktéry velmi přísným okem. Model přijal, což bylo vyznamenání, a dokonce požádal Richarda Vyškovského o dokompletování modelu – o nakreslení vhodného tahače k cisterně. Pan architekt pohlédl s nedůvěrou na neobvyklé měřítko, nicméně automobil připravil (Škoda-LIAZ 100.47) a oba modely vyšly v číslech 9 a 10, roč. 27 (14.–28. 1. 1983). A pan Pilný mohl prohlásit: „Tak, pane Čiháku, a už jste náš!“
Miloš Čihák = klasická ruční práce
Hned na úplném počátku začalo spojenectví Miloše Čiháka s arch. Vyškovským, jehož tvorba byla nejen pro tohoto nového autora velkou inspirací. Slavný tvůrce naučil „novice“, jak správně barvit anilínovými barvami, a dalším finesám klasické konstrukce vystřihovánek. Toto předávání zkušeností je patrné např. na modelu autocaravanu Bedford (č. 20/27, reedice č. 22/41), který oba autoři barvili společně. Od velkého vzoru M. Čihák přijal též myšlenku pohyblivosti modelů, které by neměly být jen statickou ozdobou. A tak např. jeho motocykly mají odpružené nápravy, otáčivá řídítka i kola apod. Naučil se též evidenční pečlivosti: mlékárenská cisterna nese výmluvný autorský kód JM-1 (Jana-Miloš-1).
Na obrázku vpravo můžete spatřit malý unikát – nákladní automobil-domíchávač sloužící též jako kasička, ze kterého existuje již jen tento bílý pracovní model. Před lety se originál kresby připravené k vydání ztratil kdesi v redakci ABC (bohužel nešlo v dějinách ABC o jediný případ podobného zmizení) – byli jsme tak ochuzeni o jednu víceúčelovou vystřihovánku a autor o mnoho hodin práce.
Miloš Čihák – mladý papírový modelář. Dnešních dob se dožil svědek modelářského umu Miloše Čiháka, jím stavěný Pražský hrad pánů Vyškovského a Blechy z Albatrosu (1975). Na modelu již zapracoval zub času, ba dokonce voda (foto: -StF-).
Motocykly – křehké papírové hračky
Mezi rané práce M. Čiháka patří především pracovní technika a automobily. Zmiňme alespoň čisticí vůz Schörling (č. 23/27), buggy Tatra 613 Cross (č. 16/28) nebo odtahový vůz Mercedes 608 D (č. 11/30). Nutno přiznat, že tyto konstrukce se nesetkaly s výrazným úspěchem u modelářů, jelikož v této oblasti existovala velmi silná konkurence Richarda Vyškovského a později Michala Antonického. Podobně tomu bylo u osobních vozů (redaktor Pilný nad Wartburgem 353 S Rallye zabručel, že je šitý horkou jehlou, nakonec ale přece jen vyšel v čísle 5/31). Miloš Čihák proto začal hledat kategorii modelů, která nebyla v ABC běžná. Našel ji: jednostopá vozidla, motocykly.
Tak tedy motorky. Jde o zvláštní modely: nemají pevnou základnu, ani výraznou nosnou konstrukci či díl, problémy jsou s geometrií. Neumějí ani pořádně stát – potřebují stojan a jsou celkově křehké a nestabilní. To vše odráží „oblíbenost“ motocyklů u autorů papírových modelů – před nástupem M. Čiháka jich vyšlo pramálo. Miloše Čiháka je proto nutno ocenit za jeho odvahu, že se do takové obtížné a nevděčné kategorie pustil. Za dvacetileté období vystřihovánek v ABC vyšly pouhé dvě papírové motorky: motokrosový soutěžní motocykl Ladislava Müllera (č. 10/23) a závodní Honda NS 500 GP arch. Vyškovského (č. 23/30, reedice č. 26/47).
Prvním motocyklem M. Čiháka byla šlapačková Jawa 250 Trial, která vyšla v čísle 15/32 a pro reedici v č. 8/43 ji na počítači upravil M. Antonický. Tvůrce si vybíral zajímavé stroje, mj. těžkou Hondu VT 1100 C2 Shadow (č. 25/41), atraktivní chopper Yamaha Virago XV 750 DPS (č. 3/44) anebo český technický unikát Manet M-90 (č. 7/47). Jmenujme i další příbuzné modely: jedinečný „hadrák“ Velorex 350 ccm (č. 24/34, reedice č. 14/41), vzbuzující úsměvné (nejen filmové) vzpomínky, nebo horské kolo (č. 3/46) a čtyřkolku Yamaha 350 Banshee (č. 22/48). Na obrázku výše je výtisk čtyřkolového Velorexu 435-0 M. Čiháka, který vydal Fan club Velorex v roce 2011 ke 40. výročí zahájení výroby těchto vozítek. Křest vystřihovánky se konal na 20. srazu Velorexů v Blansku dne 28. 8. 2011 a autor tak stylově navázal na svůj původní Velorex z ABC.
Jeho plochodrážní JAWA 884.5 zaujala Michala Antonického. Upravil a doladil ji v grafickém programu na počítači a v roce 2000 vyšla ve vydavatelství Mega Graphic ve velkém měřítku 1:12. Téměř shodný, jinak zbarvený model vyšel později také v ABC, JAWA 884.6, již v menším měřítku, které odpovídalo řadě motocyklů M. Čiháka, 1:15 (č. 4/51).
Miloš Čihák dokázal, že umí čistě a kvalitně zpracovat i jiné typy modelů, viz autoveterán Mercer model 35 Raceabout (č. 11/48, byl zkonstruován podle plastikové stavebnice SMĚR) a traktor Massey Ferguson 8140 s postřikovačem Amazone UG 4500 (č. 10, 11, 17 a 18/49), kterým se autor po 18 letech úspěšně vrátil k pracovním strojům.
Pro ABC č. 2/50, ve kterém mělo vyjít pokračování seriálu Papírová archeologie o tvorbě Miloše Čiháka, jsme s kolegou „archeologem“ Pepou JoKem přemýšleli, jakou vystřihovánkou text obohatit, zda reedicí, či požádat autora o něco nového, ale zároveň dotýkajícího se historie. Vymysleli jsme tuto šalamounskou kreaci (hlavní autorství ale musím přiznat Josefovi): Udělat přepracovanou reedici úplně prvního modelu, který kdy vyšel v ABC. Šlo o pohyblivý model pásového traktoru z čísla 1 / roč. 1 (vyšlo 22. 1. 1957), který byl zhotoven z různých materiálů a pádil vpřed díky pohonu na gumičku. Ovšem kapota a kabina traktoru byly poctivé vystřihovánkové díly určené k překreslení a zhotovení z papíru. Napadlo nás model přepracovat na opravdovou vystřihovánku bez plechů a překližky se zachováním původního tvaru a charakteru včetně pohonu. Pan Čihák s tímto bizarním nápadem kupodivu souhlasil, pustil se okamžitě do práce a výsledek naleznete v ABC č. 2/50.
Tvorba pro modelářský dorost
Komplikovanější konstrukce motocyklů vyvážil Miloš Čihák tvorbou pro začínající modeláře (jednoduché sportovní automobily, veselá mašinka či vrtulníček-kasička) a také pro dívky. Manželka Jana přišla s nápadem modelů papírových kočárků, kterých vzniklo celkem sedm. Dcera Jana se „potatila“, vymyslela mj. milou sérii postaviček – stojánků na tužky (eskymák, faraónek apod.) a publikuje v časopisech Sluníčko a Mateřídouška.
Pozn.: Jeden výtečný modelář z Prahy, říkejme mu pracovně kavalír Michal, si postavil sérii stojánků na tužky, ovšem do příslušných otvorů si neukládal psací potřeby, alébrž… cigarety! Rozhodně si z něj neberte příklad, jelikož Tutanchamónova kletba nespí!
Miloš Čihák za přispění své rodiny pro ABC vytvořil 67 vystřihovánek a dokonce jednu společenskou hru. Jako jeden z mála současných autorů pokračuje dodnes v ruční práci bez použití počítače – v době všemocných grafických programů jde o pomalu zanikající umění, tak jako mizí stará řemesla. V poslední době se zdá, že je tento autor v tvůrčím stínu, což je škoda, jelikož jde o velmi zdatného a originálního kreslíře – bohužel, málo využitého. Chybí inspirace, čas nebo modelářské zakázky… ?
Kompletní seznam vystřihovánek Miloše Čiháka v časopise ABC
Jako člen redakční rady někdejšího Zpravodaje CPM zde na závěr uvádím perličku – dobové svědectví z tohoto zaniklého čtvrtletníku. Ojedinělý rozhovor Milana Tesaře, předsedy CPM, o.s., s Milošem Čihákem vyšel v ZCPM č. 4/2001 na sklonku téhož roku:
Zvláštní poděkování za spolupráci, slepení modelů a snímky: Miloš Čihák, ing. Václav Jančata, Michal Kavalier, Mgr. Lukáš Kozák, Josef Kropáček, Jiří Mrha, Petr Papežík, Robert Pavelka & rybak – děkuji, pánové!
-StF-
Dobry deň.
Ďakujem Vám za detstvo strávené pri lepení vašich modelov.
V zime mávam viac času a tak si listujem v starých časopisoch a spominam na mladosť a detstvo. Samozrejme došlo aj na ABCčko a vystrihovanky v nich. Moje prvé vaše dielo LIAZka s cisternou z 14.1.1983 ma inšpirovala skúsiť vás na webe nájsť.
Možno sa mi to teraz podarilo.
Ešte raz Vám ďakujem.
Z úctou váš papierový nadšenec
Hrušovský
Levočá
Hallo Miloš Čihák , kunt u mij ook vertellen hoe aan een papercraft-model kan komen van de VELOREX 435-0
Bij voorbaat dank.
Rob Post
Holland
Please can you tel me where I can download the papercraft models of the child buggy’s?
I’m afraid nowhere as these models are not intended for free download.