Profil osobností a tvorby arch. Richarda Vyškovského a ing. Pavla Blechy, který vyšel v ABC č. 13/49 v červnu 2004 v rámci původního seriálu Papírová archeologie aneb Historie vystřihovánek v ABC, díl 4:
Pozn. -StF-: Oproti původnímu a již dávnému textu (obr. vpravo) jsem místy provedl úpravy a přidal doplňující informace.
1968, zrod legendy: Richard Vyškovský a Pavel Blecha
Byl jednou v Praze jeden ústav a v tom ústavu pracovali dva velcí kluci, kteří měli rádi autíčka Matchbox. Ten ústav se jmenoval SÚRPMO (Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů) a ti dva „kluci“ Richard Vyškovský (*1929) a Pavel Blecha (*1930), architekt-památkář a inženýr-stavař a geodet. Malá kovová autíčka jim učarovala a jelikož tehdy nebylo jednoduché je sehnat, řekli si, že si je budou zhotovovat sami. Z papíru.
Pánové Blecha a Vyškovský se seznámili přes své známé ještě před společným profesionálním působením v SÚRPMO. Měli blízko ke grafice a kresbě a spolu s Václavem Knížetem dokonce v první polovině 60. let publikovali kreslené vtipy v časopise Dikobraz. Používali podpisovou zkratku Bakevý (Blecha, Kníže, Vyškovský).
V Lidové demokracii vyšel v říjnu 1968 článeček, sloupek, o dvou fandech, kteří si vyrábějí „angličáky“ z papíru, doprovozený fotografií slepeného autoveteránu Packard (obr. vpravo). Na základě této zprávičky se Richardu Vyškovskému ozvali dva pánové, redaktor SNDK (Státního nakladatelství dětské knihy) a dále šéfredaktor ABC, Vlastislav Toman, že o takové modely mají zájem. A tak ještě v roce 1968 vyšla v SNDK vůbec první práce obou nových tvůrců, dnes velmi vzácný dvojlist s diorámatem Karlštejn – dobývání hradu (obr. vpravo). V raných dobách prováděl Richard Vyškovský veškerou konstrukční práci v tužce a Pavel Blecha kresbu vytahoval, barvil a psal návody.
Autoveterány značky BV
V ABC č. 12/13 (17. 3. 1969) nalezli čtenáři první model dvojice Blecha-Vyškovský v tomto časopise. Byl to červenooranžový autoveterán Packard Landaulet z r. 1912 (obr. vlevo – jak vidno, není to ten, který byl zvěčněn v Lidové demokracii). Na první pohled se zdá, že zde na přání čtenářů pokračuje klasická řada Fluora rallye Jaromíra Svobody: obdobná velikost modelu (měřítko cca 1:43), stejně řešený podvozek s typickými listovými pery a konstrukční specialita v podobě dělených kol s rozstřiženou obručí. Pozornému oku ale neujde, že kresba je přece jen nová – jemněji a detailněji provedená, s důslednými čárkovanými a čerchovanými čarami naznačující oba typy ohybů. A také novinka: číslování resp. autorské kódování modelu. Na přední i zadní registrační značce vozu je uveden výmluvný kód BV.001.
Pánové Blecha a Vyškovský pokračují v řadě svých roztomilých autíček, jejichž rozsah nepřesáhne jednu stránku v časopise. Během prvních dvou let oba tvůrci připravili pro ABC celkem 11 autoveteránů a stali se suverénně nejoblíbenějšími autory pod křídly ABC.
Sešity Albatros s vystřihovacími modely dvou autoveteránů dvojice Blecha-Vyškovský: zleva 1. vydání z roku 1971, uprostřed raritní americká mutace z r. 1976 (Albatros/Lyceum Books) a vpravo reedice z r. 1997 (Albatros/ERVE, na obálce má uvedeno chybné měřítko). Za pozornost stojí, že na obálce není vyfocen přesně ten model žlutého mercedesu, který najdeme uvnitř ve vystřihovánce – nacházíme jemné nuance ve vykreslení klik dveří, madel apod. – jde o běžný úkaz u starších „albatrosek“ – vyfocený prototyp se odlišoval od finální vydané verze.
Když umíte auto, umíte i letadlo!
Vlastislav Toman vzpomíná, jak pány „BV“ přemlouval, aby připravili pro čtenáře ABC papírové letadlo. Autoři se bránili, že na letadle není kousek rovné plochy, což se vzpírá vlastnostem papíru. A jak to dopadlo? Hned po prázdninách roku 1969 našli čtenáři v ábíčku vůbec první maketu letadla. Vyšla v čísle 1/14 (září 1969) a šlo o slavnou stíhačku předválečné éry, dvojplošník Avia Ba 33. (obr. vpravo). Na první pohled jde o moderní, nadčasový model: kresba tenkým perem, náročné tvarové prvky (profilovaná křídla s vnitřními žebry), kokpit s „budíky“, pokročilá konstrukce vzpěr mezi křídly, které naznačují křehkost modelu a vyžaduje již skutečně jemné modelářské prsty.
Druhým a na dlouhou dobu posledním modelem letounu dvojice BV v časopise ABC byl další matador letecké historie, dvojplošník Fokker D VII. Vyšel na pokračování ve dvou číslech ABC, což je vůbec první případ rozdělení rozsáhlé vystřihovánky, v číslech 23 a 24, roč. 14 (srpen 1970). Model v měřítku 1:48 má celozelenou kamufláž, oproti Avii vystínovaný látkový povrch křídel (dle vnitřních žeber) a skutečné, holandské (!) výsostné znaky. Model, ač starý desítky let, by se určitě na výstavě neztratil ani dnes.
A poslední „retro-kresbu“ obou autorů na vystřihovánce letounu jsme mohli odhalit v ABC č. 17/33 v květnu 1989 – dobový spojovací a pozorovací letoun z let 1952-55 K-60 byl reedicí ze staršího sešitu Albatros:
Vzácné sešity Albatros s letadly pánů Blechy a Vyškovského. Vlevo výtisk z roku 1974, uprostřed naprostá perlička – španělské, lépe řečeno kubánské vydání z téhož roku a vpravo další počin z r. 1975. Spojovací a pozorovací letoun K-60 z tohoto sešitu má složitější vydavatelskou historii: nejprve byl vydán v této „albatrosce“, měřítko je 1:45. Poté vyšel v ABC č. 17/33 (květen 1989) zmenšen na 1:53. A v Leteckém speciálu ABC Zima 1988 vyšla omylem jedna strana vystřihovánky zmenšená na 1:65.
Vyškovský = domečky
Jméno arch. Vyškovského je neodmyslitelně spjato s modely lidové a městské architektury. Na počátku své modelářské dráhy ovšem spolu s P. Blechou začal tvořit stavby novodobé, technické a tendenční, např. nový bratislavský most (Most SNP, č. 11/17 – obr. vlevo), senážní věže z VŽKG (č. 18/17) nebo televizní věž Kamzík (č. 4+5/18). Prvním modelem označeným jako „Skansen ABC“ bylo nádraží se skladištěm a zahrádkou (z jižních Čech), které vyšlo v č. 2/18 (září 1973). Tento model R. Vyškovský později přepracoval a jako „Staré nádraží“ vydal v č. 19/28 a také v 6. sešitu Déček z roku 1988.
Jejich první stavbou lidové architektury v ABC byl slovácký statek z Luhačovického Zálesí z čísla 7/18 (prosinec 1973), se zajímavě prokresleným okolním terénem, který odstartoval dlouhou a nádhernou řadu lidových staveb z dílny arch. Vyškovského. U prvních jedenácti spolupracoval i Pavel Blecha. Stavby byly od počátku cíleny pro obohacení kolejišť (viz legendární domácí kolejiště arch. Vyškovského pro syna Richarda) v kompromisním měřítku 1:150 vhodném pro železnice TT i N.
Láska arch. Vyškovského k čistým stylům městských staveb se projevila v tvorbě městské památkové rezervace (MPR). Generace čtenářů ABC znají rozsáhlý cyklus MPR I-III, který vycházel s přestávkami v ročnících 32-45 a též knižně s doplněním o MPR IV (2004). Ale vzpomínáte na tzv. malou MPR z dílny BV? V čísle 19/20 (červen 1976) vyšla první samostatná stavba, renesanční radnice, inspirovaná krásnou stavbou z Veselí nad Lužnicí. V 21. ročníku byla následována dalšími šesti stylovými domy a kašnou. Městečko nemělo pevný půdorys a terén, takže modelář mohl postavit kus městského centra resp. náměstí dle doporučení autorů nebo dle své fantazie.
To tu ještě nebylo – F1!
19. ročník ABC odstartoval pro modeláře impozantně. Pavel Blecha s Richardem Vyškovským připravili do 1. čísla (30. 8. 1974) sen všech hochů – vůz formule 1. Tmavomodrý Tyrrell Ford 005 mistra světa Jackie Stewarta v (neuvedeném) měřítku 1:24 vytvořil měřítkový standard pro nesčetnou řadu následujících vozů F1 a v průběhu let se stal natolik kultovním a sháněným modelem, že redakce spolu s tvůrcem Michalem Antonickým přikročila po dvaceti letech k jeho reedici, kterou obohatila o další verze a konstrukční prvky (č. 16/39, duben 1995).
Končí ročník ábíčka, končí oblíbená autorská dvojice. Posledním společně podepsaným modelem z dílny BV je působivý romantický vodní mlýn (obr. vpravo) z čísla 24/21 (srpen 1977). Tvůrčí a osobní neshody autorů nabývají vrcholu, a tak se Richard Vyškovský vydává na cestu našeho nejoblíbenějšího autora vystřihovánek sám.
Oba tvůrci se až do důchodu profesionálně zabývali architekturou. Richard Vyškovský pracoval v tehdejší Jugoslávii a souběžně v Praze na dokumentaci Pražského hradu. Pavel Blecha pracoval až do svého odchodu na odpočinek (1991) v SÚRPMO, poté pokračoval v soukromé praxi v GEA Ateliér B.
-StF-, červen 2004 (upraveno v r. 2014)
Psáno pro časopis ABC u příležitosti 75. narozenin arch. Richarda Vyškovského
Kam dál:
Desde San Cristóbal -tachira -venezuela comoe se pueden conseguir los modelos de autos y casas por favor que están muy bien diseñados porque soy muy aficionado al papercraf
Welcome, Richard, most of the paper models presented on this website are older, old and very old and historical, originating in Czech magazine „ABC“, some are from Czech publisher „Albatros“ and others. For you, in Venezuela, eBay could be reasonable source of various paper models from all around the World, or there are also lots of websites with models for free download, just Google.
OK, request settled successfully. Good luck with modelling, dear Jean-Maurice! 😉
Dear Sir
where can i get the Classic Cars Book: Mercedes 36/220 and Stutz Bearcat by Blecha/Vyskovsky
J. M. Deveault
Montreal, Quebec CANADA