Název: | Rolls-Royce „Silver Ghost“ |
Autor: | Jaromír Svoboda – verze 1909 (a) Pavel Blecha a Richard Vyškovský – verze 1907 (b) |
Autorský kód: | Neuveden (a) BV-0.08 (b) |
Vydavatel: | ABC č. 15 / roč. 12, vyšlo 11. 4. 1968 (a) ABC č. 3 / roč. 15, vyšlo 5. 10. 1970 (b) |
Měřítko: | Neuvedeno |
Rozsah: | 1 strana A4 (a, b). U verze (a) jsou čtyři díly u návodu |
Počet dílů: | 17 číslovaných, 25 fyzických (a) 41 číslovaných, 55 fyzických (b) |
Stavba modelu: | Ano (a) |
Fotogalerie: | Ano (a) Ano (b) |
KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Rolls-Royce Silver Ghost
Vozy Rolls-Royce se vždy honosily přídomky obsahujícími nejčastěji předponu NEJ, je dokonce znám slogan: Nejhlučnějším zařízením vašeho nového R-R jsou elektrické hodiny. O Stříbrném duchu, jak se modelu 40/50 také říkalo, reklamní bloky v novinách psaly, že jde o nejlepší automobil světa. Faktem je, že firma dbala na to, aby její výrobky byly vždy vytvářeny z kvalitního materiálu a na bázi mistrovské dílenské práce. Proto si značka Rolls-Royce mohla dovolit poskytovat záruku na tradičních 100 000 mil bez závady (pokud ovšem nadšený motorista nenasměroval svého miláčka do škarpy či ze strmého srázu).
Tento typ Rolls-Royce se vyráběl v letech 1907-1925 na základě požadavku obchodního manažera Claude Johnsona. Podle přesně vedených záznamů firmy bylo dohotoveno 5366 vozů. Není to ale docela přesné číslo, protože dalších 1500 vozů bylo zhotoveno v USA, kde ovšem tato auta nesla značku Springfield (další zdroje však uvádějí počet 7874 kusů, ovšem sem jsou započítány i některé ryze kusové série a jednorázové předělávky pro významné klienty). Ačkoliv firma R-R dbala na nejmenší detaily, u „duchů“ dohledáme velké množství variací, např. v členění a uspořádání předního skla (pokud porovnáme oba modely vydané v ABC, zjistíme, že autoři vycházeli z rozdílných předloh). Některé vozy neměly čelní sklo vůbec, zato byly vybaveny stahovací i pevnou střechou, další varianty neměly přední dvířka nebo odlišně umístěné elementy na obou stupátkách. Od roku 1910 byl u typu 40/50 zvýšen obsah motoru na 7428 cm3 a vozy byly vybaveny pouze třístupňovou převodovkou.
Rolls-Royce Silver Ghost (název je odvozen od nejčastějšího provedení ve stříbřitém chromu) je dnes poměrně častým předmětem poptávky sběratelů a nezřídka se objevuje na přehlídkách veteránů. Pokud byste náhodou nechtěli mít doma jen papírového „ducha“ a bytostně toužíte po originálu, chce to jen maličkost – aktuální sběratelská cena se v roce 2013 pohybovala kolem 200 milionů USD.
První model vozu Rolls-Royce z autorské dílny arch. Jaromíra Svobody z ABC č. 15/12 je čtvrtým a posledním modelem z jeho volné řady papírových autoveteránů Fluora rallye.
Technická data:
- Délka: 4572 mm
- Šířka: 1422 mm
- Hmotnost: 1372 kg
- Motor: řadový vodou chlazený šestiválec Rolls-Royce s dvěma bloky válců, objem 7036 cm3, výkon 35,8 kW (48 koní) při 1250 otáčkách
- Převodovka: manuální čtyřstupňová
- Maximální rychlost: 120 km/h
RoBertino Pavelka, -StF-
Kam dál: