Spider Metalex

 Název: Spider Metalex 2-01
 Autor: Radek Šťastný
 Vydavatel: Svět motorů č. 15–17/74 (roč. 28), vyšlo 12.–26. 4. 1974
 Měřítko: 1:32, karoserii lze použít na autodráhový model, délka modelu: 110 mm
 Rozsah: 2 archy cca 25×15 cm
 Počet dílů: 19 číslovaných / 26 fyzických papírových + volitelné nepapírové díly
 Stavba modelu: Ano
 Fotogalerie: Ano

Spider Metalex 2-01

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Spider Metalex 2-01

Podnik MTX, zvaný též METALEX, byl v československých luzích a hájích považován tak trochu za zázrak. Vznikl totiž v době krajně nepříznivé jakékoli invenci – 1. ledna 1969 v Plzni – a přesto dokázal zanechat na scéně motoristického sportu v ČSSR i po rozdělení republiky výraznou stopu: vždyť připravil více než 170 prototypů a upravených verzí závodních vozů.

Spider Metalex 2-01

Foto 5×: Ing. Bc. Zdeněk Patera, www.auta5p.eu

U zrodu MTX stáli závodníci Karel Jílek a Václav Bervid a jeho působnost spadala pod organizaci Svazarm. Hlavní náplň – metalizace – v podstatě vydělávala prostředky na následnou stavbu závodních speciálů. S MTX jsou spojena jména, která proslavila československý motorsport, namátkou jmenujme konstruktéra Václava Krále. Značku MTX vozily formule, speciály pro autokros, spidery, ale byly zde upravovány i motocykly, osobní a nákladní vozy. Po sametové revoluci byl podnik změněn na společnost s ručením omezeným a v této podobě funguje dodnes.

Spider Metalex 2-01 byl koncipován jako dvoumístný závodní vůz pro kategorii B5; jednalo se o první vůz této koncepce, což ostatně naznačuje jeho typové číslo (ona dvojka znamená dvojmístný speciál). Byl postaven v roce 1971 a lze bez pejorativního podtónu říci, že si na své přišly „zlaté české ručičky“ – většina dílů byla použita z osobních škodovek (například typu 110L), sedadla zase pocházela z formule Škoda, rovněž výrobku MTX s označením 1-01. Protože skupina B5 byla v ČSSR vypsána až od roku 1972,  jel spider 2-01 svůj první závod do vrchu v Horním Jiřetíně. Za volantem tehdy seděl Karel Jílek a už v sezóně 1973 se mohl radovat z titulu mistra ČSSR na okruzích. V letech 1974 a 1975 se na témže voze stal mistrem v závodech do vrchu.

Spider Metalex 2-01 Spider Metalex 2-01

Abychom byli přesní, v METALEXu byly zhotoveny celkem tři exempláře – dva byly vybaveny motory FIAT, třetí pak upraveným agregátem z klasické Škody 120. Poslední prototyp byl na závodní tratě poslán v roce 1973, kdy došlo k určitým úpravám řádů FIA.

Pro zajímavost, MTX po tomto modelu další spider nepostavil celých šest let, až v roce 1977 vyprojektovali jeho konstruktéři typ 2-03. Osudy „jedničky“ byly rozmanité – onen poslední prototyp se dočkal v roce 1974 dvoulitrového agregátu BMW Alpina a když ho získal o rok později závodník Miran Velkoborský, zúčastnil se s ním tehdy velmi populárních závodů Intersérie (startoval pětkrát a získal dvě bodovaná umístění).Spider Metalex

Vůz se dokonce objevil i před kamerou, ve filmu Jezdec formule risk (1973) do něj usedal hlavní hrdina Jiří Hudeček, ztělesněný Alexejem Okuněvem.

Spider Metalex 2-01 se objevuje téměř padesát let po svém vzniku na srazech motoristických nadšenců.

Spider Metalex 2-01 Spider Metalex 2-01

Předlohou pro dobovou vystřihovánku Radka Šťastného v časopise Svět motorů, v rubrice Dospělým vstup zakázán, byl spider postavený v roce 1971, s nímž se o dva roky později stal závodník Karel Jílek mistrem republiky na okruzích. Model ve Světě motorů byl otištěn na běžném papíru časopisu, pro slepovánku nevhodném, navíc s řadou konstrukčních nesrovnalostí, proto také bývá málokdy viděn a řádně ho bylo možné postavit až s nástupem počítačové techniky. Původní zbarvení spideru bylo červenobílé, žluté provedení ve vystřihovánce je pouhou fikcí autora.

Spider Metalex 2-01 – základní technické údaje:

  • Dvousedadlový vůz se svařovaným příhradovým prostorovým rámem z ocelových trubek
  • Karosérie: laminátová, otevřená – třídílná (přední a zadní část odnímatelná)
  • Motor 1: zážehový vodou chlazený čtyřválec FIAT 125 A
    • Objem: 1608 cm3, rozvod DOHC
    • Vrtání × zdvih: 80,0 × 80,0 – umístěný uprostřed za zadní nápravou
    • Výkon: 136 k (100 kW) při 7000 ot/min.
  • Motor 2: zážehový řadový vodou chlazený čtyřválec Škoda 1300 S
    • Objem: 1238 cm3, rozvod OHC
    • Vrtání × zdvih: 73,2 × 75,0
    • Výkon: 123 k (90 kW) při 8500 ot/min.
  • Převodovka: mechanická, plně synchronizovaná – 4 stupně vpřed
  • Pneumatiky: Dunlop
  • Rozměry:
    • Délka – šířka – výška: 3680 – 1820 – 995 mm
    • Rozvor náprav: 2350 mm
    • Rozchod kol – vpředu / vzadu: 1350 / 1440 mm
  • Hmotnost: 583 kg
  • Maximální rychlost: 210 / 200 km/h

RoBertino Pavelka

Spider Metalex 2-01

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..