Název modelu: Thomas Flyabout 1909
(u návodu řádil šotek a nadrásal tam název „Thomas Plyarout“)
Autoři: Richard Vyškovský a Pavel Blecha
Vydavatel: ABC č. 23 / roč. 13 (vyšlo 11. 8. 1969)
Měřítko: neuvedeno, cca 1:42
Rozsah: 0,9 str. A4
Počet dílů: 18 číslovaných / 31 fyzických
Autorský kód modelu: BV 0.05
Lepeno: z graficky upravené laserové kopie v říjnu–prosinci 2012 (-StF-)
Další info:
- 5. model autoveteránu tandemu Blecha–Vyškovský v ABC.
- Zkonstruováno podle kovového „angličáku“ Matchbox řady Models of Yesteryear, 1909 Thomas Flyabout, kód Y-12B z pol. 60. let, který je v měřítku 1:48.
- Vystřihovánka neobsahuje střechu vozu – patrně už pro ni nezbylo na stránce místo.
Nastal čas opět doplnit depo starých papírových „angličáků“ z ABC. Na řadě je ve své době luxusní, prostorný a dokonalý Thomas Flyabout. Pánové „BV“ jej zkonstruovali opět podle kovového modelu Matchbox, o čemž svědčí shodné konstrukční prvky, příbuzná modrá barva vozu a též text u návodu – je zde převzat údaj z krabičky o exempláři vozu v muzeu ve městě Reno v USA.
Slepený model na snímku vlevo je starší kousek od kolegy Roberta, vpravo je autorský originál, model z archivní bedny rodiny Vyškovských:
Jak vidno, prací prášek TIX byl na sklonku 60. let hitem – přímo drtivě působí reklamní větička ve vystřihovánce: Stejně vynikající, jako byl ve své době automobil Thomas Flyabout, je dnes mezi pracími prostředky TIX. Skutečně porovnatelné produkty 😎 .
I jal jsem se opět rušivou propagandu z dílů pěkného veteránka odstranit, poté vytištěno na lejzru na papír 160 g (originálů mám v archivu 3 ks). Kresba všech těch rovnoběžek a pásečků byla fakticky jemná, což tiskárna v časopise dost zazdila…
Thomas Flyabout 1909 – stavba modelu
Kryt motoru je taková klasická truhla na poklady 😎 . Zadní mřížku nakreslil RV přesně podle angličáku:
Pokračuji díly karoserie:
Okna jsou jistěže prosklená a skla předních svítilen zakápnuta Herkulesem pro drobný optický efekt (foto vlevo níže). Vpravo je ukázka typického přístupu a stylu RV: svítilny zkonstruoval mnohem robustnější, než jsou u angličáku. Je to tím, že RV měl tendenci šetřit modeláře, pokud jde o pidi-dílky. Jeho názor tehdy byl tento: Nakreslím cokoli malého, ale slepíte to pak?
Přidána hlavní karoserie se sedačkami a následně blatníky:
Žmouraje v podzimním pošmourném dni jsem přiklejnul aspoň držák rezervního pneu s rezervní obručí. Oproti návodné kresbě jsem trojramenný držák pootočil do polohy dle angličáku: jeden paprsek jde kolmo dolů a dva jsou nahoře do stran. V návodu je tomu naopak – jedno rameno kolmo vzhůru a dvě dole:
Nyní přifařena jen drobnička – volant. No, není bůhvíjak oslnivý, chtěl jsem ale zachovat původní kresbu RV. Vyřezat ty vzduchy byl vopr… – chci říci radost. Takže, brzy už veterána postavíme na kola:
Model je šťastně hotov:
A ještě drobný podstavec:


Více obrázků najdete v galerii.
-StF-



























