Název modelu: Experimentální dopravní letoun Transot
Autoři: Václav Šorel, František Kobík (ŠOK)
Vydavatel: ABC č. 22 / roč. 15 (vyšlo 15. 7. 1971)
Měřítko: Neuvedeno (délka modelu: 235 mm)
Rozsah: 1 str. A4
Počet dílů: 16 číslovaných, 21 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: červenec 2013 (-StF-)
V archeologickém lepení je na řadě další, v pořadí třetí experimentální letoun dvojice „ŠOK“, mašinka přímo nadzvuková…
Přelom 60. a 70. let minulého století byl nejen ve znamení soupeření SSSR a USA o dobytí vesmíru, ale také SSSR a „Západu“ o ovládnutí nadzvukové přepravy cestujících v civilní dopravě. Právě letounem Tu-144 resp. Concorde se inspirovali pánové Šorel a Kobík při tvorbě svého letounu. Obálka ABC č. 5/14 z listopadu 1969 přinesla kresbu mrakotřasného tůčka 144 a uvnitř též článek o supersonickém soupeření velmocí.
Je to opět jeden z modelů, které jsem již lepil před drahným časem, a vzpomínám si, že jsem jej měl ve vitrínce po mnoho let – asi se mi už tehdy nadmíru podařil 😎 .
Model vyšel v ABC za podpory partnera, kterým bylo v tomto případě Pressfoto, nakladatelství obrazových materiálů – ČTK Praha, které se specializovalo na vydávání pohlednic, včetně naučných sérií. Emblém zploštělého glóbu tak najdeme nepřehlédnutelně i na modelu – ponechal jsem jej tam pro zachování autenticity, i když jsem stavěl opět z laserové kopie na papíru 160 g, abych uchoval vzácný originál a vyhnul se nevhodnému původnímu papíru. Model jsem rovněž zmenšil zhruba o 25%.
Logo Pressfota celkem dobře „sedí“ na směrovém kormidle (i graficky: Zeměkoule ⇒ letectví), hůře už pak na špici letounu, jelikož se do štíhlé přídě vměstnalo jen s největšími obtížemi, či spíše nevměstnalo – spodní část kresby glóbu přesahuje mimo vystřihovací díl, mimo špici:
Letoun Transot – stavba modelu
Trup je dlouhý a štíhlý, což s sebou nese riziko jeho zkroucení – nevyhnul jsem se tomu a rovněž mi lehce zvrtulovatěl, ale je to patrné jen při pozorném čelním pohledu a ten tady tedy neukážu 🙂 (níže ovšem najdete pohled zezadu a tam je zkroucení patrné – odpusťte mi gramlavé pazury, biju se s tím od narození). Autoři počítali s jediným vnitřním žebrem v trupu, dal jsem tam pro sichr dvě. Je nutno počítat s kolizí chlopní přepážek a dlouhé chlopně trupu při jeho sbalení (oblíbený terminus technicus autorů vystřihovánky):
U křídel je nutno se opět popasovat se značným tvarovým zjednodušením celého dílu, který má dvě proudnicová žebra nutící horní plochu provádět psí kusy. Stejný problém je už u prvotiny obou autorů, letounu X-210 Alkona – rozvinutý tvar křídel je jen přibližný. Žebra v křídle jsem zdvojil, aby byla pevnější a neklátila se na stranu, a musel provést zástřih v ose horní plochy, který bude schován v trupu:
Obtížnějším krokem je slepení ostré a dlouhé špice letounu – no, nakonec jsem ji nějak uplácal. Postup lepení jsem oproti návodu pozměnil – směrové kormidlo 5 jsem přilepil jako úplně poslední díl, aby nepřekáželo a nedošlo úhony při lepení podvozku, kdy letoun leží „na zádech“.
Drobnou noticku mám k číslování dílů: vnitřní přepážky motorů 9+12 a 10+13 jsou naprosto shodné, mohly mít tedy stejná čísla. Viditelná označení L a P na levém a pravém motoru (na dílech 8+11) jsou nadbytečná a příliš doslovná, model moc nepřikrášlí.
V přední podvozkové noze 16 jsem vyříznul černý „vzduch“ pro získání drobné elegance.
Domatláno, experimentální dopravní letoun Transot jest hotov:
A závěrem ještě zajímavůstka: Kreslíř tohoto modelu, František Kobík, byl vynikajícím ilustrátorem komiksů v ABC, mezi jinými i druhé a třetí série příběhů Vlastislava Tomana Strážci. Tento klub občas dával čtenářům návody, jak využívat ábíčko k bohumilým aktivitám, stavbu papírových modýlků nevyjímaje. V ABC č. 12/17 z února 1973 je díl komiksu nazvaný příznačně: Jak na déčka. Klub zde uspořádá úspěšnou výstavku modelů a kreslíř přináší přímo v komiksu ukázky z výstavy. Pro nás, sběratele a stavitele starších vystřihovánek, je pak zajímavé odhalovat, které modely zde F. Kobík vypodobnil – ano, mnohých byl sám spoluautorem a najdeme zde i letoun Transot – na prvním a druhém obrázku:
Takže, po zhruba 38 letech opět dolepeno – déjà vu se dostavilo 😎 . Více obrázků modelu najdete v Galerii.
-StF-
Obrázek na obálce časopisu je bezesporu „tůčko“, navíc model vyšel v době, kdy už měla obě letadla nalétána nemálo zkušebních kilometrů. Samotný Transot je ale jednoznačně víc podobný Concordu, právě kvůli motorům na křídlech. A k onomu E na konci, Ellegance, Excellence a England Francouzi ještě doplnili čtvrtým významem, a sice Exclusive.
Nechci být za šťouru, ale obrázek na obálce se prototypovému TU-144 podobá víc než očividně… vidím motory u sebe pod trupem.
http://www.tupolev.ru/images/Pictures/Archive/144-31.jpg
Sériová túčka byla docela výrazně pozměněna, motory jsou sice dál od sebe, ale furt je mezi túčkem a concorde (E jako Excellence, Elegance & England) dost markantní.
http://www.tupolev.ru/images/Pictures/Archive/144-68.jpg
Kouzelné, Stando,
jen dodám, že provedení modelu ukazuje jednoznačně na Concorde, protože Tu-144 (po sovětsku TY-144) mělo motory umístěné vedle sebe na trupu – to byl jeden z hlavních rozlišovacích znaků mezi Concordem a „Tůčkem“.