Název: | VAZ 2121 – Niva |
Autor: | Ladislav Müller |
Autorský kód: | ML-24-00 |
Vydavatel: | ABC č. 12 / roč. 21, vyšlo 16. 2. 1977 |
Měřítko: | 1:32 (neuvedeno) |
Rozsah: | 1,4 strany A4 |
Počet dílů: | 31 číslovaných / 61 fyzických papírových |
Stavba modelu: | Ano |
Fotogalerie: | Ano |
KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – VAZ 2121 – Niva
Sovětský svaz na počátku 70. let hodlal přistoupit k inovaci svých terénních vozů, které do té doby zastupovaly především dobře známé UAZy (pánové středního a vyššího věku jistě zabrousí ve vzpomínkách na vojenskou službu, kde se s nimi mohli setkávat dnes a denně). Z několika prototypů (zadání dostalo více výrobců a svou představu mohla prezentovat i automobilka Moskvič či Iž) zaujala nejvíc varianta výrobce VAZ, za kterou stál šéfdesignér Vladimir Solovjov. První prototyp měl ještě podobně jako UAZ plátěnou střechu a sklopné čelní sklo. Novince se začalo říkat крокодил (krokodýl). Pokud vás zajímá, proč byla nakonec zvolena Niva, pak tento název prosadil designér Valerij Sjomuškin, protože bylo krátké, zvučné a bez potíží použitelné po celém světě. Že se tak v SSSR jmenoval i jeden typ kombajnu, se v té chvíli neřešilo.
Nejvyšší místa však nebyla docela spokojena; požadavek totiž zněl: terénní vůz s vlastnostmi pohodlného osobního auta, proto následovala řada inovací. Nad Nivou se pomalu začaly stahovat mraky. Novinka dostala nálepku příliš futuristického a de facto zbytečného auta. Pod konstruktérským týmem v čele s Pjotrem Prusovem se zatřásly jejich židle a málem si jeho členové hledali jinou práci a hlavně jinde. Nakonec ale dotáhli Nivu k důležitým testům.
Ve voze byla využita některá konstrukční řešení z modelu Lada 2101, ale rovněž další prvky z vozů VAZ 2010 až 2107. V mnoha směrech pozměněný prototyp byl představen u příležitosti XXV. Sjezdu KSSS (1976). Do té doby se objevovaly námitky, že auto vůbec nevypadá jako terénní, nýbrž obyčejný osobák. Přisadila si i konkurence za železnou oponou a zvolila přirovnání „Renault 5 na podvozku Land Roveru“.
Když jsme u britské značky – v roce 1976, po oficiální „soudružské“ prezentaci, byly prototypy VAZu převezeny na Ural, aby prošly náročnými testy. S nimi tam putoval právě známý UAZ-469 a také speciálně zakoupené automobily Land Rover a Range Rover, aby bylo možné srovnávat (dalším vozem byl FIAT Campagnola).
Výroba se rozběhla 5. dubna 1977 a obliba Nivy vystřelila přímo raketově vzhůru. Po prezentaci na mezinárodním autosalónu v Bruselu 1978 si Niva podmanila většinu světa, takže kolem 80% produkce bylo určeno pro import. Hlavními přednostmi byla pevná střecha, moderní interiér a také velmi příznivá cena. Téhož roku triumfoval vůz na mezinárodní výstavě v Brně a získal zde zlatou medaili za nejlepší vůz ve své třídě. O rok později se rozhoupali i soudruzi v SSSR a ocenili Nivu značkou kvality.
Ačkoliv se o vozu psalo jako o problematickém s nepříliš přesným řízením, malou stabilitou v zatáčkách, hlučným interiérem, kam prosakoval i pach benzínu, potížemi se spojkou a malé odolnosti vůči korozi, stala se Niva oblíbeným vozem. Svou práci si odvedla v Rakousku, kde v 80. letech prakticky dominovala. 45 vozů bylo využito i na stavbu Eurotunelu pod kanálem La Manche. Francouzský dovozce Jean-Jacques Poch ji nasazoval do dálkových rallye jako Paříž – Dakar, Paříž – Peking či Rallye Faraónů. Mimo jiné si zahrála i v českém snímku Sny o Zambezi (1982), kde ji proháněl herec Oldřich Kaiser (údajně byl vůz zapůjčen přímo automobilkou). Významnou roli měla i v oblíbeném televizním seriálu Návštěvníci (1983) coby vozidlo putující mezi časovými rovinami.
Niva je i držitelem několika rekordů: dokázala vyjet v Tibetu do nadmořské výšky 5726 metrů, v Antarktidě fungovala 12 let a snášela výkyvy teplot od +4 do -54°C. A který vůz se dvakrát dostal na jižní pól?
VAZ/Lada 2121 byl inovován a dočkal se i mnoha variant, včetně pancéřované verze na převoz peněz. Niva sloužila rovněž jako policejní vůz v Československu, ať v původní hořčicovobílé variantě s písmeny VB, nebo později s nápisem POLICIE. Od roku 2016 se vyrábějí verze Lada 4×4 Urban a následně Lada 4×4 Bronto, které si ovšem zachovávají původní vzhled. Do Československa byl vůz dovážen od roku 1985 a jeho pořizovací cena tehdy nebyla zrovna nízká, zájemce musel zaplatit 107 500 Kč (při průměrné hrubé měsíční mzdě necelých 3000 Kč).
VAZ 2121 – Niva – základní technické údaje:
- Čtyřmístný terénní třídveřový automobil se samonosnou karosérií a pohonem všech kol
- Motor: benzínový zážehový čtyřválec OHC, litinový blok
- Objem:
- 1. varianta: 1569 cm3 – výkon 76 koní (56 kW) při 5400 ot/min.
- 2. varianta: 1690 cm3 – výkon 80 koní (59 kW) při 5400 ot/min.
- Vrtání × zdvih: 82 × 80 mm
- Délka: 3740 mm
- Šířka: 1680 mm
- Výška: 1640 mm
- Rozvor: 2200 mm
- Světlost: 22 cm
- Celková hmotnost: 1610 kg (pohotovostní 1150 kg)
- Maximální rychlost: 137 km/h
- Objem palivové nádrže: 42 litrů
- Kombinovaná spotřeba: 10,6 l/100 km
RoBertino Pavelka