Wolf WR 5

 Název: Wolf WR 5 
 Autoři: Michal Antonický a Pavel Skokan
 Autorský kód: JA 091
 Vydavatel: ABC č. 6 / roč. 40, vyšlo 20. 11. 1995
 Měřítko: 1:24
 Rozsah: 2,6 strany A4
 Počet dílů: 123 (číslovaných)
 Fotogalerie: Ano

Wolf WR 5

KRÁTCE O PŘEDLOZE MODELU – Wolf WR 5

Tento monopost nesoucí jméno „novodobého lorda Hesketha“ Waltera Wolfa, rakouského rodáka s kanadskou příslušností, je poslední úspěšnější konstrukcí Harveye Postlethwaita, kterou pro kanadského milionáře vytvořil. Poté už se tým s vlajkou s javorovým listem začal pomalu blížit svému hořkému konci.

Wolf vstoupil do světa formule 1 před sezónou 1976 jako partner Franka Williamse a nemalou měrou (především finanční) se zasloužil o to, že Frankův tým převzal od zaniklých stájí Hesketh a Hill technické vybavení. Výsledky však neodpovídaly Wolfově představě a Kanaďan se ještě v průběhu sezóny rozhodl jít od ročníku 1977 vlastní cestou . Doprovodil ho již zmíněný Postlethwaite a hned jejich první společný počin byl veleúspěšný: typ WR 1 s velkou slávou vyhrál při svém debutu úvodní závod sezóny GP Argentiny.

Wolf WR 5

Debut WR 5, z tréninku na GP Monaca (foto vypůjčeno z internetu)

Wolfova „pětka“ se měla stát novou zbraní pro ročník 1978, šéf stáje vyžadoval nový vůz, aby tým byl schopen držet krok se špičkovými týmy. Testy však nebyly uspokojivé a Jody Scheckter na starších verzích WR 1 do té doby získal pouze tři body za čtvrté místo v Monaku. Tam také Wolfův tým poprvé nasadil WR 5, ale Scheckter po prvním tréninku novinku odmítl s tím, že má mizerné jízdní vlastnosti. Po dvou týdnech usilovné práce byl vůz připraven pro následující Grand Prix Belgie, ale debut kvůli prasklé pneumatice nedopadl dobře – Scheckter skončil v záchytném plotu.

Postlethwaite šel zcela odlišnou cestou než třeba Colin Chapman – Wolf WR 5 byl nápadný hranatými tvary, takže si záhy vysloužil titul „bouda pro psa“. Při jeho konstrukci nebylo použito žádných komponentů z předchozího typu, což u jiných stájí bylo obvyklé. „Psí bouda“ čekala na výraznější úspěch až do německé Grand Prix, kde se Scheckter poprvé v sezóně dostal na stupně vítězů – ale to už bylo pozdě. Na tři vítězství z předchozího roku tým nenavázal, Scheckter navíc jel poslední závody s vědomím, že ho čeká sedačka u Ferrari. V zámořských Grand Prix se po Jodyho boku objevil úspěšný pilot amerických sérií Bobby Rahal. Malou šarádou byl popis vozů, v různých materiálech nesly označení nikoli WR 5, nýbrž WR 6, případně WR 5/6. Vzhledově se od „pětky“ nelišily, byly osazen stejným motorem, převodovkou i brzdami, s předchozím typem měly shodné závěsy kol a dokonce i rozměry. Nejlepším výsledkem WR 5 tak zůstala dvě druhá místa (Německo, Kanada).

Wolf WR 5

Foto: John Chapman, ze závodu historických F1 v Mont Tremblant (2009)

Po odchodu Schecktera usedal do Wolfu v roce 1979 James Hunt, ale už se pouze trápil v druhé polovině startovního pole. Exmistr světa víceméně pomýšlel na ukončení kariéry a neměl zájem na vývoji vozu. V polovině sezóny skutečně tým opustil a nahradil ho Fin Keijo „Keke“ Rosberg. Ani jemu se nedařilo, každý z obou pilotů dojel jen jednou do cíle, ve zbylých závodech se šachovnicové vlajky nedočkali. Vrcholem ponížení pro Wolfa byla kanadská Grand Prix, kde Rosberg v tréninku vůz zničil a Wolfův tým na startu domácího závodu chyběl. Rozčarovaný Wolf po sezóně tým rozpustil a veškerou techniku od něj odkoupili bratři Fittipaldiové.

Wolf WR 5

Foto: Mike Powell, z Lime Rock Parku při historické GP (2009)

Wolf_WR5-ABC6-40Vystřihovánka z ABC č. 6/40 z listopadu 1995 byla do té doby nejnáročnějším papírovým modelem F1, který u nás vyšel. Konstrukce dokonce využívá dřevěných nosníků pro zpevnění konstrukce a dovoluje postavit dvě verze vozu – se startovním číslem 20 pilota Jodyho Schecktera a s číslem 21 Bobbyho Rahala. Model má detailně a nadčasově zpracovaný motor, přední kola jsou natáčecí, což bylo pro autora Michala Antonického již samozřejmostí.

Tímto modelem zároveň skončila stará éra ručně kreslených papírových efjedniček v ABC. Trvalo téměř šest let, než se v tomto časopise objevila další papírová „raketa“ F1 – a to už byl počátek tvorby nového autora, Petra Špinlera (McLaren MP4-15, ve spolupráci s Miroslavem Gabrielem, ABC č. 18/46, září 2001).

Wolf WR 5

Wolf WR 5 – technická data:

  • Rozvor: 2616 mm
  • Rozchod kol vpředu: 1626 mm
  • Rozchod kol vzadu: 1626 mm
  • Hmotnost: 596 kg
  • Motor: Ford Cosworth DFV, vidlicový osmiválec V 90°, 2993 cm3, výkon 480 koní (353 kW) při 10 500 ot/ min-1
  • Převodovka: Hewland FGA 400, 6 stupňů vpřed + zpátečka
  • Pneumatiky: Goodyear
  • Konstrukce: Harvey Postlethwaite

RoBertino Pavelka, -StF-

Kam dál:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..