X-210 Alkona

Název modelu: Experimentální tryskový stíhač X-210 Alkona 
Autoři: Václav Šorel, František Kobík (ŠOK)
Vydavatel: ABC č. 1 / roč. 15 (vyšlo 7. 9. 1970)
Měřítko: Neuvedeno (délka modelu: 170 mm)
Rozsah: 1,1 str. A4 (včetně čtyř střihů u návodu)
Počet dílů: 28 číslovaných, 32 fyzických
Autorský kód modelu: Neuveden
Lepeno: květen-červen 2013 (-StF-)
Další info:

  • První vystřihovánka tandemu Šorel-Kobík v ABC.
  • Zároveň první z řady jejich experimentálních modýlků pro začátečníky, bez konkrétní předlohy.

Alkona-ABC

   Na oslavu spuštění tohoto webu jsem vytáhl ze šuflete tuto echt archeologickou vystřihovánku. Kolikrát mi jen za ty desítky let padla do rukou! Je jednou z těch, u kterých si říkáte, že tohle někdy slípnu . . . a já si to už u Alkony říkal přes 40 let. Nuže, čas se naplnil, osud tomu chtěl, že jsem se přece jen pustil do úplně prvního modýlku populární autorské dvojice Šorel-Kobík.

Je to model typu „krabička“ pro začínající generaci ábíčkovských modelářů, což ale neznamená, že jde o vyloženou trivialitku. Konstrukce kromě náročnějšího prvku v podobě čtyř žeber v křídlech obsahuje, žel, několik chybiček a nešikovností – přičtěmež je na vrub premiérovému modelu obou tvůrců.

V ABC č. 10/15 z ledna 1971 je uveden unikátní snímek, jak oba přátelé z podniku AVIA Letňany pózují právě nad svou prvotinou . . .

Z obrázku vyčteme pár zajímavostí – autorský prototyp modelu (dnes bychom řekli „alfa stavba“) se barevně liší od vystřihovánky, která je nakreslena na velké plachtě formátu cca A3. Tehdy bylo zvykem kreslit vystřihovánky na velkých formátech a pro ABC se zmenšovaly na A4. Název „ALKONA“ byl nakreslen již do velkého originálu, muselo tedy jít o předem zadanou reklamu a celý model dostal tento název. Pánové na snímku mohutně přeměřují své dílo pravítkem, ale přesto se semo-tamo trošku „sekli“. Naštěstí nijak fatálně 😉 .

Vystřihovánku jsem si ze svých originálních archivních kousků nakopíroval na pevnější papír 160 g,  laserový tisk, čímž jsem se vyhnul riskantnímu podlepování a též lakování modelu. Pustil jsem se do práce podle návodu, ale záhy jsem jej opustil – postup se mi nezdál ideální. Např. špici 2 jsem nalepil na model až nakonec – jinak  vždy hrozí riziko, že při manipulaci s modelem o hrot zavadíte a urvete jej. Tělo s motory 4 objímá centrální „rouru“ 1, což nespatřuji jako nejlepší řešení – dovnitř přijde nalepit řada přepážek a modelář u posledních z nich ztratí možnost dostat se ke vlepované přepážce z druhé strany. Pokud by mu při vlepování zajela moc hluboko, velmi obtížně by ji „vydlabával“ zpět. Myslím, že lepší by bylo velký díl s motory konstrukčně rozdělit na dvě části a ty nalepovat na centrální rouru z boku, již s přepážkami.

Křídla jsou krapet náročnější – mají totiž naznačen proudnicový tvar, čehož je docíleno dvěma žebry v každém křídle. Tato žebra jsem si zhotovil bez chlopní, jen z pevného kartonu, a vlepil do křídel na tupo:

Oba letečtí fandové se ale u křídel dopustili konstrukční chyby – horní a spodní plochy jsou tvarově naprosto stejné, což ale není správně – horní plocha musí být větší, jelikož má mít prohnutý (proudnicový) tvar => bylo nutno spodní plochu o chlupek přistřihnout. Celé křídlo s proudnicovým tvarem a pozvolným spojením na koncích do přímky má teoreticky mnohem komplikovanější rozvinutý tvar a autoři zde provedli zjednodušení, které musí modelář řešit decentní mordáží papíru v kombinaci s přístřihem 😎 .

Možná to bylo dáno omezeným místem na stránce a nebylo reálné vymalovat vše – chybí rubové strany viditelných ploch, které by neměly být jen bílé – nejpatrnější je to u ústí centrální „roury“, u sání motorů i vzadu u výstupů proudových motorů. Vyřešil jsem to nalepením pásků shodné barvy z ještě jednoho výtisku a kolem trysek motorů jsem okolí prostě začernil:

  

Na špici centrálního dílu (viz první obr. výše) jsou dvě geometrické chybky – horní plocha se láme do jehlanu a  v rozvinutém tvaru zcela správně přesahuje boky. Ovšem už nikoli okraj toho červeného pásku – ten už „odskočený“ není a po vyhnutí přídě červený pásek nenavazuje přesně na boky => opět to chce lehkou mordáž a retuš, aby to aspoň trošku vypadalo. Dále přepážka 3 v přídi letounu, na kterou přijde nalepit špice 2, musí být na výšku větší než je samotný otvor u ústí „roury“ – přepážka se nalepuje v jisté vzdálenosti od kraje (nijak přesně neurčené) a jelikož je v jehlanu, měla by být větší, jinak vznikne spára – a také mi tam vznikla, cca milimetrová. Na návodné kresbě níže je správně zakresleno, že přepážka 3 je větší než otvor, ve vystřihovánce tomu tak ale není. Je zvláštní, že na to oba autoři nepřišli při konstrukci nebo nejpozději při lepení velkého zkušebního modelu . . .

Prostřední obrázek ukazuje dvě zadní přepážky č. 6+7 naznačující krajní trysky – návod ani konstrukce nikde neuvádí, jak hluboko  od kraje se mají přepážky vlepit. Návodná kresba ukazuje, že obě přepážky jsou zapuštěny o žďorbík dovnitř, ale kolik přesně? Přiměřeně – zvolil jsem cca 2 mm.

Vystřihovánka obsahuje ještě pár drobných mušek, které lze odmávnout, např. není nutno číslovat různými čísly identické díly (viz shodné přepážky č. 6+7 a 18+19, či výztuhy 17+18 – ovšem zde jde o šotka, výztuhy mají mít jen číslo 17, jelikož osmnáctka je použita u jiného dílu, u přepážek). Dvě vnitřní výztuhy křídel 17 jsem vůbec nepoužil, jelikož jsem usoudil, že křídlo drží uvnitř dostatečně fest – je totiž přilepeno ve velké ploše do trupu, což postačí. Pokud má díl své unikátní číslo, asi nepotřebuje ještě doplněk „L“ či „P“ (levá/pravá strana) – ale budiž, pro rychlou orientaci může být. Ilustrátorskou praxi Františka Kobíka můžeme odhalit v jeho volnější kresbě – občas jsou čáry tlustší, občas tenčí, což platí i pro ohybové hrany. Způsob ohybu z rubu a líce není nijak řešen či naznačen.

Alkona9

Návodná kresba je ve stylu strojnických výkresů s nárysem, půdorysem a dvěma bokorysy – což, jak záhy zjistila i „sousední“ konstrukční kancelář Blecha-Vyškovský, není zdaleka ideální řešení. Zejména děti musely na podobné konstrukce koukat trochu vyjeveně, přehlednost a zjevnost nalepení dílů není nejvyšší.

Takže model je za pár odpolední hotov. Ještě u vzpěr podvozkových noh jsem odříznul černé „vzduchy“, čímž se dodá troška tedlenctej . . . elegance. Prostě – odstraněním vzduchu přidáte na vzdušnosti 🙂 .

Jsem rád, že jsem se po mnoha letech dokopal ke slepení této staré klasiky z ABC, kterou už dnes na výstavách či soutěžích papírových modelů nepotkáte. Celkově se toto letadélko dá i přes uvedené chybky slepit v pohodě a vypadá i svým způsobem atraktivně. Pokud byste měli nápad, kterému skutečnému dobovému letadlu by se mohlo podobat, napište komentář, porovnání by mohlo být zajímavé.

Snímky hotového experimentálního supersoniku najdete v Galerii.

Alkona

. . . a co že to vlastně je ta ALKONA? Víte to někdo? Já si sice své dětství v roce 1970 částečně vybavuji, ale ALKONU nikoli. Ábíčko v těch dobách mělo ve zvyku „obohacovat“ své vystřihovánky o reklamní poutače tehdejších výrobků či podniků, což bylo ekonomicky výhodné pro  obě strany, ale o Alkoně jsem se v ABC nikde nedočetl. I zeptal jsem se přímo pánů nejpovolanějších – autora modelu, pana Václava Šorela, i šéfredaktora ABC Vlastislava Tomana, zda si na starý modýlek a tehdejší Alkonu nevzpomenou. Oba se shodují, ovšem s jistou mírou váhání, že mohlo jít o čisticí prostředek typu Okena. Mohlo by být. Navíc Alkona – čistidlo na bázi alkoholu dodnes existuje, vyrábí jej německá firma KIEHL. Ovšem kolega archeolog RoBertino vylovil z paměti a následně ze svých bezedných časopiseckých archivů obrázek, který mi poslal s poznámkou najdi 128 rozdílů – ano, emblém Alkona na směrovce letadélka se nápadně shoduje s logem tehdejších Konzerváren a lihovarů! Propagační momentka s dámou, ve které hovězí v plechu vzbuzuje jen ty nejkladnější emoce, je z časopisu Květy z roku 1973 – porovnejte obě loga:

Reklama-Konzervarny

Nuže, milý Watsone? Rýmuje se toto? Lihovary => výroba lihu => a tedy alkoholu => kromě sterilizovaného hrášku a hovězího v konzervě též čistidlo na bázi alkoholu? Jsme na stopě! 😎

-StF-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..