Pokud jste prožívali dětství v 70. letech minulého století a váš táta byl zapálený šofér spartaka či Škody 100 jako ten můj, asi jste narazili na časopis Svět motorů (SM). Byl to právě tento časopis, který mne dostal k papírovým modelům – ano, ještě o něco dříve než ABC a sešity Albatros.
Svět motorů – svět drobných a ojedinělých vystřihovánek
Rychlá navigace na této stránce dle ročníků SM: 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980
Listovat starými čísly SM je dodnes zajímavé – ze spousty obrázků tehdejších vozů a zašlé závodnické slávy dýchá zvláštní kouzlo, vůně (po čertech levného) benzínu, garáží a autodílen. Dobové propagační momentky působí úsměvně, viz např. foto z obálky čísla 32/73 (je to Helenka nebo ne… ? 😎 )
Vznikem barevné obálky v ročníku 1973, publikováním barevných snímků a vytvořením nové půlstránkové rubriky DOSPĚLÝM vstup ZAKÁZÁN pro nejmenší motoristy se otevřel prostor pro vystřihovánky i v tomto časopise. Nebylo jich mnoho – spíše šlo o sporadické výtvory, vesměs jednoduché a s ABC či Albatrosem nesrovnatelné, navíc na nevhodném a tenkém časopiseckém papíru, mnohdy s doporučením lepit Kanagomem – rovněž nevhodným lepidlem. Ale dnes tvoří úhlednou sbírečku a jde rozhodně o historickou zajímavost.
Předesílám, že jsem neměl možnost prolistovat všechny Světy motorů, co kdy vyšly – tohoto týdeníku vyšlo (pro mne) nespočitatelné množství kusů. Dle mého soudu je vystřihovánkové období SM ohraničeno léty 1973-1980, tedy ročníky 27-34, a zároveň existencí rubriky Dospělým vstup zakázán (ta v ročníku 1981 již není). Zvu vás tedy na malou procházku Světy motorů z uvedených let – těmi, ve kterých vyšly vystřihovánky nebo příbuzné modelářské návody.
1973
Úplně první vystřihovánkou v SM a zároveň jedinou v ročníku 1973 byla tato skříňová AVIA A-30N-SPe autora J. Táborského, která vyšla v čísle 32/73. Ano, připomíná ábíčkovský minibox, použité měřítko je cca 1:110 a je to malý skvostík – kresba je výborná. Dovolte osobní vzpomínku: Pokud si vybavuji, toto je zároveň úplně první vystřihovánka, do které jsem šmiknul a slípnul ji Kanagomem či Supercementem – dopadlo to bledě, právě jsem začal chodit do 3. třídy a zručnosti jsem pobral jen průměrně:
1974
V ročníku 1974 už vyšlo modýlků více. V čísle 12/74 je další miniboxík v podání Vladimíra Hadače, s jehož jménem se setkáme častěji. Prototyp městského vozítka Minissima s ještě více zdrobňujícím názvem Mini-Minissima opravdu není složitý (chlopně ke slepení hran karosérie tam ale mohl autor přidat, pro děti by stavba byla bývala snazší) a víc jak tři víkendy práce vám určitě nezabije 😎 . O předloze vystřihovánky, tj. o voze BLMC Minissima, se lze dočísti v čísle 3/74. Článek je doplněn o černobílé snímky této pojízdné nákupní tašky:
Svět motorů se k tomuto městskému autíčku ještě jednou modelářsky vrátil, a sice o pět let později, v čísle 32/79. Jiří Kalina zde připravil návod na výrobu Minissimy na podvozku z hračky IGRA, z autíčka na klíček, a samozřejmě nechybí střihy na karosérii – a tak se jedna hračka, průmyslově vyrobená, může v šikovných rukách reinkarnovat na hračku novou:
Následující model mne definitivně nakopnul k papírovému modelářství – atraktivní závodničku SPIDER METALEX jsem coby dítě nezvládnul a složitě tvarovanou karosérii jsem v záchvatu dětské netrpělivosti a zuřivosti na zemi rozšlápnul (tehdy jsem lepil jako správný Japonec na zemi). Model v měřítku 1:32 připravil Radek Šťastný a avízo na něj jsme našli hned zkraje roku v čísle 1/74…
… ovšem testování dosud nejsložitější vystřihovánky v SM se protáhlo a místo ledna se objevila až o mnoho týdnů později, v číslech 15-17/74. Oproti prototypu byla pozměněna barva vozu i startovní číslo:
Model jsem 45 let po první neúspěšné dětské stavbě sestavil, včetně pokusu o rekonstrukci modrého prototypu. Stavební report, galerie modelu.
Další protoplazmatický předchůdce miniboxů vyšel v čísle 19/74. Byla jím malinká Tatra 813 Mini od Vladimíra Hadače. Modýlek je zpracován v měřítku 1:100, opět bez pomocných slepovacích chlopní a označení „Mini“ v názvu tvoří vtipný protiklad ke skutečnému vozu, který nesl jméno Kolos:
Následuje roztomilá ukázka dobové, velmi skromné a krásně naivní modelářské práce, která dnes už vzbuzuje úsměv, ale vzpomínám si, že jako děcko s velmi omezenými možnostmi vymámit na rodičích dražší plastikové stavebnice mne ten nápad uchvátil – už z toho důvodu, že bylo nutno použít krabičky od sirek, což v rukách malého ogara znamenalo samo o sobě „dramatický prvek“ . Ano, tuto nejlevnější formuli 1 z nápadníku Vladimíra Hadače jsem dal dohromady i já. Návod na ni vyšel v čísle 33/74. A navíc, k úžasnému stroji vyšly hned v následujícím Světě motorů č. 34/74 opravdická papírová kola, široká závodnická pneu! Opět, berte je s rezervou, jsou velmi jednoduchá a vciťte se do pohledu užaslého devítiletého Fittipaldiho…
1975
V ročníku 1975 byl vydán nejrozsáhlejší papírový projekt v dějinách Světa motorů, Vozidla osvoboditelů:
Šlo o tři modýlky bojové techniky pravděpodobně z dílny V. Hadače (autor není uveden): sovětský nákladní automobil AMO, obrněné vozidlo BA-64 a tank T 34. Celá série byla zarámována tendenční znalostní soutěží, ale také poměřením schopností dovednostních – modeláři byli vyzvání k zaslání fotografií svých výtvorů. Celý projekt vyšel v číslech 19-29/75, závěrečné foto vybraných hotových modelů je z čísla 45/75:
Sympatický náklaďáček AMO jsem coby ušaté bejby slepil (během pro mne tehdy neuvěřitelně dlouhého ulejvání se ze školy – byl jsem tři týdny doma s příušnicemi) a dokonce jsem jej vybavil podstavcem – kouskem dřevěného špalku, na který jsem úhledně strojnicky napsal AMO, černým fixem. Dlouhá léta pak zdobil mou prosklenou skříňku. I se špalkem. Dnes se už po modýlku slehla zem, ale třeba se k němu ještě jednou po nějakém tom půlstoletí vrátím.
S rokem 1975 se rozloučíme dvěma odbočkami k dalším formám modelářství – nejprve článečkem z čísla 37/75, u kterého je zmíněna publikace Papírové karosérie pro dráhové modely s pěti schválenými a doporučenými střihy na karosérie. Tato metodická tiskovina Svazarmu vycházela několik let – startovní číslo závodničky na obálce zrcadlí rok. Připojujeme i náhled příručky z roku 1978, z archivu kolegy Josefa K.:
Vladimír Hadač ukázal, že umí kreslit nejen vystřihovánky, ale také zkonstruovat jiné zajímavé modely pro akčnější děti. Plánek na plachetnici na kolech jako by „vypadl z oka“ klasickým ábíčkovským konstruktérům Vladimíru Procházkovi či Jiřímu Konvičkovi. Upoutávka s barevným obrázkem této „formule Vítr“ vyšla v SM č. 47/75 a samotný plánek hned v čísle následujícím, 48/75:
1976
V této době už redakce ABC dávno věděla, že vystřihovánky jsou v našich končinách velmi populární – a na přelomu let 1975/76 tento fakt hmatatelně zjistila i redakce Světa motorů. O kousek výše najdete snímek s černobílými obrázky vozidel osvoboditelů, jak je pořídili vítězní čtenáři-modeláři – tento článek vyšel v čísle 45/75 a na jeho úplném konci je nepatrná výzva čtenářům: „… zatím nám napište, co byste chtěli ve své rubrice v příštích číslech Světa motorů najít.“
I stalo se! Ohlas byl „nečekaný“. V čísle 2 nového ročníku 76 se objevil text Automobily z papíru, který na onu drobnou anketu reaguje a přináší barevný skupinový snímek originálních modelů vozů jednoho z čtenářů.
A to není vše, článek obsahuje velké lákadlo – informaci o chystané vystřihovánce ničeho menšího než Tatry 613 a k tomu hrst zajímavých modelářských rad.
Nuže, ať byl ohlas čtenářů v anketě jakýkoli, ročník 1976 jim přinesl (pouhé) dva papírové modely českých osobních automobilů. Je to málo? Za celý rok? Inu – Svět motorů přece jen nebyl typicky modelářský či dětský časopis, takže to bylo řekněme tak akorát, co redakce patrně stačila zajistit a zvládnout.
Čili máme před sebou velmi atraktivní kopřivnické, či spíše příborské papaláš-fáro Tatra 613 v měřítku 1:32. Model nemá uvedeného autora, možná by mohlo jít o Vladimíra Hadače. Vystřihovánka potěšila syny řidičů odebírajících SM v číslech 3-5/76 a návod jim nabízí i využití modelu – např. jako dekorace k autodráze EUROPA CUP, jejíž vozy jsou ve stejném měřítku. Na první pohled vidíme, že se modeláři potýkali s podobným nepříjemným tiskovým problémem, jako častokráte v ABC – s odlišností barev na sousedních částech modelu, vydaných na různých stranách nebo v dalším čísle časopisu – všimněte si rozdílu barvy karosérie u všech tří částí vystřihovánky (stejný problém je i u výše uvedených vozidel osvoboditelů):
Klapkobřinkostroj, který straší na našich silnicích dodnes, se jmenuje Škoda 105/120. Jeho model v barvách testovacího vozu Světa motorů z dob, kdy šlo o nový vůz na trhu, jsme našli v SM č. 41-46/76, samotná vystřihovánka je v číslech 42-45. Jde opět o dílko z dílny Vladimíra Hadače. Papírový auťáček v měřítku 1:22 neobsahuje kola, která autor doporučuje použít z hračky – ty poklice vypadají fakt betálně…
S ročníkem 1976 se rozloučíme jak jinak než modelářsky. V čísle 9/76 byl otištěna upoutávka na závodní Žiguli, VAZ 2101 MTX ŽIGULI RACING, což byla RC polomaketa ve velkém měřítku 1:12 poháněná elektromotorkem a vybavená papírovou vystřihovací karosérií. Text praví, že může být slepena např. z krabice od bot. Informace o vydání ve speciální řadě plánků časopisu Modelář si malinko protiřečí – nejprve se uvádí vydání v únorovém sešitu, ale na konci je upozornění na vydání „asi v polovině tohoto roku“ (1976). Kolega archeo-papírolog Josef K. ze svého archivu vylovil onen plánek – a ejhle, ten má v záhlaví vročení „75“. V každém případě jde o zajímavý střih i model.
1977
Ročník 1977 byl na vystřihovánky velmi skoupý, ve Světě motorů nevyšel ani jeden slepovací modýlek. Děti šoférů zplihle čekaly s nůžkama v tlapkách po celý rok, než se opět dočkaly. Vystřihovat mohly pouze skládačky, které byly součástí dlouhodobé soutěžní hry. Z barevného vystřihovacího „puzzle“ se mělo sestavit co nejvíce dopravních značek – vyšly v číslech 22, 23 a 36/77 – naše ukázka je z čísla 23:
1978
Soutěžní úkoly v dlouhodobé hře pokračovaly i v novém ročníku. V čísle 9/78 měly děti za úkol poskládat plánek města, se kterým se pak v dalším úkolu pracovalo (obsahuje šifrované sdělení):
Rok 1978 přinesl opět dva papírové modely vozů, tentokrát závodních. V číslech 2-4/78 vyšla „raketa“ Lancia HF Stratos v měřítku 1:24, obrázek modelu vyšel coby avízo v čísle 1/78. Autorem byl opět Vladimír Hadač:
S dalším modelem soutěžního vozu se nám představil nový autor, Václav Bílek. Ten se o rok dříve dokonce autorsky mihnul i v ABC, kde do čísla 21/21 (červenec 1977) přispěl námětem ke konstrukci karosérie cestovního závodního vozu pro autodráhu ITES v M1:32, kterou nakreslil Richard Vyškovský (obr. vpravo). Do Světa motorů č. 31-34/78 pak Václav Bílek připravil pohledný model Fiat 131 Abarth Rally ve stejném měřítku 1:32:
Václav Bílek se s námi také podělil o návod a rady, jak si vyrobit papírový model auta – text vyšel v čísle 42/78. Návod bylo možno ihned aplikovat na výrobu karosérie spideru Alfa Romeo 33 tt 12 – plánek přineslo následující číslo 43/78. Vůz má podvozek a pohon na klíček z „vyrabované“ hračky IGRA – Formule 2:
Volný modelářský seriál pokračoval i v čísle 47/78, kde Václav Bílek otiskl návod k výrobě obtisků na modely.
1979
V ročníku 1979 změnila oblíbená rubrika Dospělým vstup zakázán svůj emblém – no, ten původní v podobě dopravní značky zákazu vjezdu se mi líbil víc. Papíráci v tomto roce obdrželi od Světa motorů jediný model, zato ale velmi atraktivní – byl to vůz F1, v (ne)tradičním měřítku 1:32 (řada papírových formulí v časopise ABC byla v měřítku 1:24) – dnes už to je taková malá unikátní perlička. Autorem byl opět Václav Bílek. Bleděmodrobílý Ligier JS 11 vyšel v číslech 45-48/79, samotná vystřihovánka v číslech 47 a 48:
1980
Dostáváme se do finále, do ročníku 1980. V čísle 3/80 nacházíme další z návodů na přetvoření hračky (setrvačníkové) v nové autýtko. Jiří Kalina je podepsán pod návodem na historické závodní autíčko Midget, což bývaly malé jednoúčelové vozy na plochých okruhových drahách. Karosérii lze vytvořit dle střihů:
Poslední vystřihovánkou v SM byla Avia A15. Jméno autora dozajista zaujme: Vladimír Procházka, ano, tentýž pan Procházka, který stál u prapočátků modelů v ABC a pro kterého byly vystřihovací modely jen částí širokého modelářského spektra, kterým se zabýval. Proto nepřekvapí, že modýlek Avie z rukou tohoto autora není jen statickou okrasou „na dívání“, ale dovoluje sestavit několik verzí vozu: valník, valník s plachtou nebo uzavřený dodávkový vůz – přesně v duchu staré konstruktérské školy (druhá část plánků nesla chybný název Avia A 25):
Těžko říci, kdy byl tento model vlastně autorem zkreslen. Pan Procházka zemřel 14. července 1980, což je právě v době, kdy končilo vydávání této jeho poslední Avie v SM. Tu nalezneme v číslech 22, 23, 25, 26 a 30/80 ohraničených daty 30. 5. až 25. 7. 1980, čili poslední vydané části se autor již nedožil. Pamětníci si vzpomenou na obdobnou pekárenskou Avii A15, kterou V. Procházka zpracoval pro ABC č. 14/14 (obr. vlevo) – toto ábíčko vyšlo o deset let dříve, v dubnu 1970. Je proto možné, že idea a konstrukce v SM je staršího data než 1980.
Je smutnou ironií osudu, že nejde jen o Procházkův poslední papírový model, ale též o vůbec poslední vystřihovánku v časopise Svět motorů, které, jak jsme si zde ukázali, velmi nepravidelně vycházely v SM v letech 1973-80. Tato „vystřihovací éra“ v SM začala drobným „miniboxem“, skříňovou Avií A-30N-SPe, a skončila, jak vidíme, obdobnou Avií. Avií to začalo, Avií to končí. A v ročníku 1981 už rubrika Dospělým vstup zakázán není. Asi do ní přece jen vstoupili nějací dospělí…
Tím se uzavírá průřez vystřihovánkami v časopisu Svět motorů. Když nepočítám rozhovor s Richardem Vyškovským v čísle 51/2003-1/2004, je to k vystřihovacímu a slepovacímu papíru vše. Výše uvedené vystřihovánky mám spojeny s oním pověstným bezva-dětstvím, s neopakovatelným pohledem na svět očima malého kluka, pro kterého byla autka všeho druhu velmi atraktivní. Inu, dnes jde o vysloveně nostalgickou záležitost a o takové malé modelářské perličky.
Pokud by někdo ze zde přítomných ctěných sběratelů-archivářů-pamětníků objevil něco, co mi v SM uniklo, sem s tím! 😎 Děkuji,
-StF- (za spolupráci děkuji Josefu Kropáčkovi)
Opět zpracováno na vysoké úrovni. Jen chci dodat, že magická rubrika Dospělým vstup zakázán za svého osmiletého působení přinášela i další naučené texty a například její minikatalog druhů vozidel (dítka se tak mohla dozvědět, jaký je rozdíl mezi coupé, roadsterem a podobně) rozšiřoval dětské obzory. Vystřihovánky samozřejmě byly na papíře odpovídajícímu tehdejší kvalitě SM, tedy nepoužitelném pro lepení. Ale přiznávám, že jsem dokonce viděl Lancii Stratos vyztuženou kartónem a opatřenou bowdenem na dálkové ovládání. A dokonce ještě znám asi dva nebo tři jedince, kteří se zúčastnili slavné „osvoboditelské“ soutěže.